پنجشنبه نهم فروردین ماه

واعظ آشتیانی: کسانی که در AFC کرسی دارند، باید خجالت بکشند

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال معتقد است که برخی از ایرانی‌های حاضر در AFC از کرسی‌های خود برای منافع شخصی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال معتقد است که برخی از ایرانی‌های حاضر در AFC از کرسی‌های خود برای منافع شخصی استفاده می‌کنند.


امیر رضا واعظ آشتیانی در خصوص برگزاری دیدارهای گروه C انتخابی جام جهانی 2022 قطر به میزبانی بحرین و عدم ارائه میزبانی به ایران اظهار داشت: وقتی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرینی است، تمام زیر شاخه‌های AFC زیر نظر او هستند و می‌تواند روی آنها اعمال نفوذ کند. میزبانی بحرین هم قابل پیش‌بینی بود.

وی در گفت و گو با تسنیم افزود: حتی کشورهایی که در سطح اول فوتبال آسیا نیستند، نمایندگانی در هیئت رئیسه یا کمیته‌های AFC دارند که ما حتی توانایی لابی کردن با آنها را هم نداریم. حتی بعید نیست برخی از این اعضا به لحاظ اقتصادی تطمیع شوند. در جایی که لابی‌گری حرف اول را می‌زند، عدم توانایی افرادی هم که از ایران در AFC کرسی دارند هم مطرح می‌شود. این مسئله برای ما قابل باور نیست که بحرین می‌تواند میزبان باشد، اما ایران نه و کسانی که از ایران در AFC مسئولیتی دارند، وقتی این وضع را می‌بینند باید خجالت بکشند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال و قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص نقش تاج به عنوان نایب رئیس AFC و اینکه گفته هیئت رئیسه درباره میزبانی‌ها تصمیم گیرنده نیست، گفت: همواره به این موضوع اشاره داشتیم که برخی افراد کرسی‌ها را اشغال می‌کنند، اما توانایی استفاده مناسب از آن جایگاه را ندارند. این نشان می‌دهد که نه ظرفیت فردی آنها اجازه می‌دهد که به نتیجه مثبت برسند و نه در لابی کردن، تخصصی دارند. این مسئله کاملاً انکار ناپذیر است.


فدراسیون فوتبال: برای میزبانی تیم ملی اگر نیاز باشد به CAS شکایت می‌کنیم

واعظ آشتیانی با اشاره به تهدید فدراسیون فوتبال ایران از سوی AFC به تعلیق در زمان اجرای قانون بازنشسته‌ها، اظهار داشت: چگونه است که فیفا به قوانین داخلی ما (قانون بازنشسته‌ها نیز یکی از این قوانین است) احترام می‌گذارد، اما AFC افاضاتی دارد که باید ببینیم اشاره آنها به کدام ماده و قانون است؟ این یک باور بین‌المللی است که حتی فیفا هم به این باور را دارد و آن هم احترام به قوانین داخلی کشورهاست. در هیچ کجا یک سازمان بین‌المللی نمی‌تواند وارد مسائل داخلی یک کشور شود و حتی یک کشور می‌تواند در کنوانسیون‌های بین‌المللی شرط بگذارد، اما AFC در ماجرای بازنشسته‌ها وارد عرصه می‌شود. این نشان می‌دهد که افرادی برای منافع شخصی از جایگاه خود بهره برده‌اند و منافع ملی برای آنجا ارجحیت ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه می‌تواند به کمک فوتبال بیاید، گفت: همیشه تأکید بر این می‌کردیم که دیپلماسی سیاسی می‌تواند به دیپلماسی ورزشی کمک می‌کند. دیدار عزیزی خادم با ظریف، این فرصت را ایجاد کرده که ببینیم دیپلماسی سیاسی چقدر به کمک ورزش می‌آید. اینکه بیرون زمین و میدان ورزش، سیاست‌مداران ما این قدرت را دارند که موضوعات اینچنینی را پیگیری کنند. چگونه است که اکنون استقلال باید برای انجام بازی‌هایش به عربستان برود؟

مدیرعامل سابق استقلال با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی فقط نباید ویترین باشد، افزود: باید این توانایی را داشته باشیم که مسائل مهم خود را به سرانجام برسانیم. البته که نشست رئیس فدراسیون فوتبال با وزیر امور خارجه با سرعتی که انجام شد، جای سؤال دارد. چه اتفاقی پیش آمد که ظریف سریعاً وقت خالی پیدا کرد و این موضوعی است که صاحب نظران در آینده‌ای نزدیک درباره چنین دیداری صحبت خواهند کرد. نشستی که ظریف داشت، شبیه به نشستی بود که با عادل فردوسی‌پور برگزار کرد.

واعظ آشتیانی تأکید کرد: نباید سیاست را در فوتبال دخیل کنیم، اما باید از سیاست برای پیشبرد اهداف به صورت بهینه استفاده کرد. سیاست بازی و سیاسی کاری در ورزش ممنوع است، اما استفاده مناسب و به موقع از سیاست برای پیشبرد اهداف ورزش و فوتبال باید انجام شود.