جمعه دهم فروردین ماه
ورزش ایران در سالی که گذشت؛

قایقرانی؛ کرونا و دست و پنجه نرم کردن با قایق های فرسوده

خبرنگار البرز ورزشی در گفت و گویی که با چند تن از ورزشکاران رشته قایقرانی داشت از وضعیت اردوها و امکانات اردو و مقایسه وضعیت فدراسیون نسبت به قبل در سالی که گذشت سوال کرد. برخی از کارشناسان قایقرانی از اینکه از قایقهای این رشته قدیمی و فرسوده هستند و قایقهای خریداری شده نیز در گمرک خاک می خورند انتقاد کرده اند. در بررسی اوضاع جاری ورزش قایقرانی در کشور ما سوای نکات یاد شده  است.

خبرنگار البرز ورزشی در گفت و گویی که با چند تن از ورزشکاران رشته قایقرانی داشت از وضعیت اردوها و امکانات اردو و مقایسه وضعیت فدراسیون نسبت به قبل در سالی که گذشت سوال کرد. برخی از کارشناسان قایقرانی از اینکه از قایقهای این رشته قدیمی و فرسوده هستند و قایقهای خریداری شده نیز در گمرک خاک می خورند انتقاد کرده اند. در بررسی اوضاع جاری ورزش قایقرانی در کشور ما سوای نکات یاد شده  است.


حضور روانشناس و ماساژور  و مصرف مکمل های خوب یکی از ضروریات اردوهای تیم های ملی در مسیر انتخابی المپیک است اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، کیفیت کار پایین آمده و در اردوهای تیم ملی نمی توانند از ماساژور بهره گیری کنند زیرا ماساژور نمی تواند دائم با قایقرانان باشد و امکان اینکه از بیرون کرونا را منتقل کند زیاد است. اگرچه به گفته برخی ورزشکاران تا بوده همین بوده و باید خودشان را با محیط تطبیق بدهند.
یکی دیگر از مسائلی که یک ورزشکار را به تحرک و تمرین در اردو وا می دارد داشتن آرامش روحی و فکری در بیرون از محیط تمرین و مسائل زندگی اش است اما عده ای از ملی پوشان به خاطر اینکه حقوق نامساوی در حین اردو دریافت می کنند اظهار ناراحتی کرده اند که البته این پرداختها بر حسب کسب مدال و ... از سوی کمیته ملی المپیک است. در صورتی که یک ورزشکار ملی وقتی از زندگی اش در جامعه می گذرد و وارد تمرینات ملی می شود که برای کشورش مدال بیاورد مسلما باید بدون دغدغه و مشکل باشد.
درباره تعداد سهمیه های المپیکی نیز از خبرگان این رشته سوال شد که در جواب خبرنگار ما گفته اند: تعداد سهمیه در رشته رویینگ حدود 8-10 تعیین شده است اما در دیگر رشته های آبهای آرام فقط یک نفر می تواند کسب سهمیه کند مثلا در مسابقات آبهای آرام قهرمانی آسیا می تواند سهمیه المپیکی بگیرد و این محدودیت، فشار تمرینها و آمادگی برای المپیک را دوچندان می کند.
این در حالی است که عاقل حبیبیان ملی پوش رشته روئینگ قایقرانی در خصوص سالی که گذشت و مشکلات و نقاط ضعف فدراسیون قایقرانی گفت: هم اکنون برای حضور در رقابتهای آسیایی آماده می شوم و در ماده تک نفره تمرین می کنم البته برای حضورم در مسابقات باید مربی انتخاب کند.
وی افزود: آقای سهرابیان نسبت به روسای فدراسیون پیشین پشتکار بسیار خوبی دارند زیرا خودشان هم زمانی ورزشکار بوده اند و درک بیشتری از وضعیت ملی پوشان دارند. البته بنده بیشتر در خانه تمرین می کنم تا پس از المپیک برای حضور در بازی های آسیایی به اردو بپیوندم. اگرچه مشکلات زیادی داریم و امکانات ضعیفی داریم زیرا تهیه یک ارگو برای تمرینات سخت است و از شهرستان ارومیه قایق تهیه کرده ام و در شهرستان خودم پارو هم می زنم.
حبیبیان در مورد عدم شرکت وی در مسابقات کسب سهمیه المپیک  گفت: به دلیل برخی مسائل مالی که برای خانواده ام پیش آمده بود و ... ترجیح دادم یکسال از اردوی تیم ملی و المپیک دور بمانم . البته امیدوارم مسئولین به قول هایی که جهت مساعدت و پذیرش مجدد من در تیم ملی  داده اند، عمل کنند. قول و وعده وعید هایی داده اند که بتوانیم به تیم برگردم امیدوارم که عملی شوم و مجدد بتوانم به جمع هم تیمی هایم اضافه شوم.
وی در مورد اینکه سال به پایان رسیده است و هدفی که در سال جدید دارد چیست: آرزوی ورزشکار مدالش است که امیدوارم در بازی های آسیایی مدال طلا کسب کنم و برای المپیک و سایر رقابتها موفق شوم. 
احمدرضا طالبیان ملی پوش رشته کایاک آبهای آرام قایقرانی نیز در مورد برنامه هایی که امسال پیش رو گذاشته اند و همچنین نقاط ضعف و قدرت فدراسیون چه چیزهایی بوده است؛ ابراز کرد:  پیگیری فدراسیون در ایام کرونا و برگزاری مسابقات لیگ و برگزاری مسابقات قهرمانی کشور از مهمترین نقاط مثبت فدراسیون بود که پیگیر عملکرد ورزشکاران در منزل هم بود و همچنین در مورد سایر امکانات هم باید بگویم که بنده به طور دائم در اردو نیستم و تا بوده همین بوده است از تلاش های آقای سهرابیان رئیس فدراسیون نیز تشکر می کنم و از اینکه با توجه به شرایط موجود و در محدودیت های پیش آمده، پیگیر تمرین ها و اردوهای ورزشکاران هستند قدردانی کردند.
طالبیان درباره این پرسش ما آرزوی پایان سال شما برای مردم و کشور چیست؛ اضافه کرد: من دعایی دارم که امیدوارم برآورده شود که بسیاری از مردم هم اکنون در انتظار اجابت آن هستند و امیدوارم که این ویروس منحوس از بین برود. مردم کشور ما در تندرستی و سرزندگی تلاش کنند.
سهرابیان: من پدر قایقرانانی کشور هستم
اما علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در واکنش به این مسائل گفت: اردوهای  قایقرانان در بخش پسران رشته روئینگ در الیگودرز لرستان از دو روز گذشته شروع شده است. دو قایقران بانوی ما نیز در تهران اردوی خود را می گذرانند. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، ماساژور نداریم ولی فیزیوتراپی درمانی برای ورزشکارانمان تامین شده است.
وی در مورد اتفاقات و نقاط خوب و بدی که سال 1399  برای فدراسیون قایقرانی رخ داد است عنوان کرد: طی 6 ماه اخیر خبر خوبی که داشته ام سلامتی تمام بچه های تیم است و اینکه اولین بار پخش زنده لیگ را از تلویزیون داشته ایم و همین طور وبینار های آموزشی و بازبینی برنامه ها را در طول سال داشته ایم.
سهرابیان درباره تعطیلی میان اردو برای بازگشت ورزشکاران به کنار خانواده هایشان و مصائب آن گفت: از سختی های اردوی تیم ملی همین دوری از خانواده ها است که برای موفقیت آنها در رقابتهای کسب سهمیه باید در نظر گرفت. دلتنگی و رنج ندیدن خانواده از عواقب اردو های تیم ملی است که شیرینی کسب مدال، آن را کمرنگ می کند.
منتظر دیدن اشک های شوق قایقرانان بعد از کسب مدال هستم.

سهرابیان در مورد مسابقاتی که در سال جدید باید در آن حضور داشته باشند، عنوان کرد: در اردیبهشت سال 1400 نیز برای کسب سهمیه در رشته رویینگ در سوئد برگزار می شود و رشته اسلالوم و آب های آرام در تایلند و در رشته بادبانی به عمان اعزام خواهیم داشت. ضمن اینکه در بخش رویینگ مسابقه رقابتی کسب سهمیه در سوئیس نیز خواهیم داشت. 
سهرابیان در پایان گفت و گو، آرزوی موفقیت و سلامتی برای قایقرانان کشورمان کرد. چون من خودم را پدر قایقرانان سراسر کشور می دانم و مثل یک پدر نسبت به آنان احساس مسئولیت می کنم ؛ دوست دارم شادمانی و موفقیت این ورزشکاران زحمتکش را ببینم چون آنقدر که من این بچه ها را می بینم و در تمام حالات روحی در کنارشان هستم خانواده شان در کنار آنها نیستند و دوست دارم روزی تعداد این ورزشکاران آنقدر زیاد شود که ذهنم یاری یادآوری انها را نداشته باشد .
گفت و گو: الهه طائمه