جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه..

شادی چهارشنبه آخر سال

چهارشنبه سوری یک آیین باستانی است . آیینی که نشانی از پاکی ایرانیان دارد. فلسفه زیبایی که سیاوش چهره مظلوم و نجیب شاهنامه برای اثبات پاکدامنی اش از هفت تونل آتش گذر کرده است، افسانه یا واقعیت یک رسم دیرین است با پیش زمینه های اخلاقی و فرهنگی کما اینکه حاجی فیروز هم نمادی از شادمانی هموطنان دیر پای ماست که ریشه در تاریخ و اساطیر دارد.

چهارشنبه سوری یک آیین باستانی است . آیینی که نشانی از پاکی ایرانیان دارد. فلسفه زیبایی که سیاوش چهره مظلوم و نجیب شاهنامه برای اثبات پاکدامنی اش از هفت تونل آتش گذر کرده است، افسانه یا واقعیت یک رسم دیرین است با پیش زمینه های اخلاقی و فرهنگی  کما اینکه حاجی فیروز هم نمادی از شادمانی هموطنان دیر پای ماست که ریشه در تاریخ و اساطیر دارد.

اینکه در این روزهای سرد پایان سال چهارشنبه سوری را بر پا کنیم، رعایت رفتار و کردار و پندار ایرانیان است ولی جوان های ما بدانند که برپاداشتن آتش آن دوران با ترقه بازی این روزها هیچ سنخیتی ندارد. برای اینکه زردی ایام کرونایی را با سرخی آتش به در کنیم توصیه و حتی خواهش می کنیم از انفجار های مهیب ترقه ها و بمب های آتش زای ساخت چین و ماچین خودداری ورزند. این وظیفه ما و بزرگترهای خانه و خانواده ورزش و رادیو و تلویزیون است که واقعیت و ماهیت چهارشنبه سوری را برای نسل کنونی تشریح کنیم و اجازه ندهیم در آستانه سال نو آسیبی به شهروندان جوان ما برسد، در این بین از قهرمانان و ستاره های ورزش و هنر درخواست می کنیم که از طریق مجازی و غیرمجازی در جهت حفظ آئین قدیم و برحذر داشتن از روش مذموم ترقه بازی های  جاری روشن گری کنند و چه خوب است که در این ایام به شادی و سرگرمی جوانان وسعت ببخشیم ؛ولی اجازه ندهیم ،اصالت و ماهیت چهارشنبه سوری ملعبه دست سودجویان شود.

نویسنده: رضا اسماعیلی