پنجشنبه نهم فروردین ماه

اقدامات فدراسیون ایران در خصوص میزبانی مسابقات

اقدامات فدراسیون فوتبال کشورمان در رابطه با بهانه های تحریمی AFCبه منظور عدم اعطاء میزبانی به ایران تشریح شد.

اقدامات فدراسیون فوتبال کشورمان در رابطه با بهانه های تحریمی AFCبه منظور عدم اعطاء میزبانی به ایران تشریح شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، همانطور که مطلعید با توجه به شیوع بیماری کووید19 برگزاری تمام مسابقات بین المللی2020 فوتبال در تمام رده های سنی با چالش های متعددی مواجه گردید. در همین ارتباط برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2020 و 2021 و مسابقات مقدماتی انتخابی جام جهانی قطر 2022 و جام ملت های آسیا 2023 نیز تحت تأثیر این همه گیری به تعویق افتاد.
پس از بررسی های لازم توسط AFC و ارزیابی شرایط موجود از نظر کنترل بیماری در نهایت مقرر شد ادامه مسابقات لیگ قهرمانان 2020 با رعایت پروتکل های بسیار سخت گیرانه پزشکی به صورت متمرکز و به میزبانی قطر برگزار شود.
در ادامه همین سیاست ها از سوی AFC اعلام شد برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 نیز به صورت متمرکز گروهی برگزار خواهد شد و از کشورهای متقاضی میزبانی نیز درخواست شد در صورت تمایل میزبانی، درخواست خود را برای AFC اعلام نمایند. متعاقباً درخواست های واصله از باشگاه های ایرانی شرکت کننده در لیگ قهرمانان جهت میزبانی در زمان مقرر برای AFC ارسال شد.
در همین ارتباط در مورد میزبانی دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023، AFC در تاریخ 5 ژانویه با ابلاغ بخشنامه ای تاریخ و برنامه برگزاری مسابقات باقیمانده را اعلام کرد که بر اساس آن مقرر بود کلیه مسابقات به صورت رفت و برگشت و در تاریخ های اعلام شده برگزار شود. متأسفانه در کنفرانس تلفنی که بین AFC و کشورهای شرکت کننده در مسابقات مقدماتی جام جهانی انتخابی 2022 قطر در روز 28 بهمن ماه انجام شد AFC اعلام کرد با توجه به شرایط ناشی از کووید19 و مشکلات به وجود آمده برای برخی از کشورها قرار است مسابقات بصورت متمرکز برگزار شود.
در عین حال با توجه به اینکه AFC در یکی از مکاتبات اشاره کرده بود که ممکن است مسابقات بصورت متمرکز انجام گردد، فدراسیون ج. ا. ایران در 16 بهمن پیش از اعلام کنفدراسیون طی نامه ای به AFC ارسال و عنوان کرد که تحت هیچ شرایطی قبول ندارد که مسابقات بصورت متمرکز برگزار شود.
متعاقباً AFC در تاریخ 1 اسفند مراتب تعویق مسابقات ماه مارس 2021 را اعلام و در تاریخ 4 اسفند 1399 با ارسال بخشنامه ای از فدراسیون ها درخواست کرد حداکثر تا تاریخ 8 مارس 2021 درخواست های خود را برای میزبانی برای AFC ارسال کنند. این در حالی است که فدراسیون هنگ کنگ برای حضور در ایران طبق برنامه مسابقات قبلی، رزرو هتل و دیگر هماهنگی های سفر خود به ایران را انجام داده بود که متاسفانه با تصمیم ناگهانی کنفدراسیون کلیه هماهنگی های انجام شده برای حضور تیم هنگ کنگ با این بخشنامه منتفی شد.
بر این اساس در تاریخ 3 مارس 2021 فدراسیون فرم های درخواست میزبانی را تکمیل و برای AFC ارسال کرد.
بلافاصله پس از دریافت این نامه در تاریخ 7 مارس، فدراسیون فوتبال ج.ا. ایران را مواضع خود را به طور شفاف به AFC اعلام و با ارائه دلایل منطقی به صراحت از حقوق میزبانی خود برای برگزاری مسابقات باقیمانده انتخابی جام جهانی 2022 دفاع کرد.
متأسفانه علیرغم تمام پیگیری های انجام شده و فراهم بودن تمام شرایط برای کشورمان جهت میزبانی مسابقات باقیمانده گروه C، AFC در اقدامی حیرت آور میزبانی مسابقات انتخابی جام جهانی که حقوق تجاری و پخش تلویزیونی آن در اختیار کشورهای شرکت کننده می باشد را به بحرین داد. در این خصوص فدراسیون از کلیه ظرفیتهای کشور از جمله وزرات محترم امور خارجه و وزارت محترم ورزش و جوانان نیز بهره برد تا حداقل میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی در گروه C به ایران واگذار گردد اما AFC با نادیده گرفتن شرایط میزبانی ایران، رأسا اقدام به انتخاب میزبان نمود و بحرین را برای این منظور معرفی کرد.