جمعه سی و یکم فروردین ماه
سال ۹۹ برای فوتبال ما خوش یمن نبود؛

سایه سنگین کرونا بر سر فوتبال ایران!

سال ۹۹  اتفاقات تلخ و وقایع غیر مترقبه ای برای فوتبال ما به همراه داشت.شکست ها و رخدادهای ناگوار و حوادث جورواجور کام مردم را تلخ کرد و بیش از هر چیزی بیماری کرونا و بازیهای بدون تماشاگر باعث رنجش علاقه مندان شد.

سال ۹۹  اتفاقات تلخ و وقایع غیر مترقبه ای برای فوتبال ما به همراه داشت.شکست ها و رخدادهای ناگوار و حوادث جورواجور کام مردم را تلخ کرد و بیش از هر چیزی بیماری کرونا و بازیهای بدون تماشاگر باعث رنجش علاقه مندان شد.
در عرصه ملی نتایج ضعیف تیم ایران  با ویلموتس و کنار گذاشتن او از حوادث نامبارکی بود که اساس ورزش کشور را تحت الشعاع قرار داد.
مربی بلژیکی بعد از جدایی از تیم‌ملی از طریق فیفا برای دریافت حقوق خود اقدام کرد.
ضعف عمده در قرار داد منعقد شده با ویلموتس باعث صدور حکم اولیه از سوی فیفا شد.این بی مبالاتی در متن قرارداد با مربی بلژیکی خسارتی حدود دویست میلیارد تومانی روی دست مردم گذاشت
.با آنکه گفته شده بود خاطیان این پرونده تحت تعقیب محاکم حقوقی و قضایی قرار خواهند گرفت ،اما با گذشت زمان این پرونده هم به بوته فراموشی سپرده شد و خطا کاران جایزه گرفتند! 
شیوع کرونا بازیهای مقدماتی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی را به تعویق انداخت و هواداران برای رویارویی ایران با بحرین و عراق در ورزشگاه آزادی لحظه شماری می کردند.
تصمیم اخیر  afc برای سپردن بازیهای گروه ما در کشور بحرین تلخ ترین و عجیب ترین انتخاب بود.محروم کردن ایران از میزبانی دخالت آشکار شیخ سلمان بحرینی را نشان داد.
البته از ضعف و ناتوانی مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال نباید به سادگی گذشت.فوتبالی که قریب یک سال بی صاحب بود و متولی خاصی نداشت!
تیم ملی حالا با اسکوچبچ باید راهی دشوار را بپپماید و در جدال نابرابر با عراق و بحرین جواز صعود را بدست آورد.
در فوتبال باشگاهی و در عرصه لیگ برتر مجددا پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید.
.سرخپوشان با یحیی گل محمدی در جام باشگاههای آسیا تا پای فینال خوش درخشیدند،اما لغزش آنها در دیدار نهایی جام را به کره ایها تقدیم کرد.
پرسپولیس در فینال به اولسان‌هیوندای کره جنوبی باخت و نایب قهرمان قاره شد.
لیگ بیستم‌فوتبال باشگاهی هم که با کرونا دست به گریبان بود،با بازیهای بدون تماشاگر از رونق افتاد.
در روزهای پایانی سال ،سازمان لیگ تنها سه بازی از دور برگشت را برگزار کرده و در ادامه با دغدغه ها ودلمشغولیهای متعددی در سال ۱۴۰۰ روبرو خواهد بود.
جام باشگاههای آسیا که همه ساله در بهمن ماه آغاز می شد،این بار به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و مقرر شده است سال آینده  به صورت متمرکز در عربستان ،هند و امارات برگزار و نمایندگان ما باید در این کشورها به میدان بروند.
جالب اینکه ما با عربستان رابطه دیپلماتیک نداریم .در گذشته  بازیهای باشگاهی دو کشور به میزبانی قطر یا امارات  انجام‌می شد،اما این بار  afc  تحت تاثیر دلارهای نفتی و نفوذ شیخ سلمان بازیهای استقلال و فولاد را به عربستان محول کرده است.
برگزاری بازیهای پرسپولیس در کشور هند هم از عجایب تصمیمات فیفا است.پرسپولیس به عنوان یکی از قطب های آسیا که دو بار پیاپی نایب قهرمان آسیا شده است چرا باید بازیهای خود را در هند برگزار کند.
باید به خاطر داشت کشور هند به‌شدت درگیر بیماری کرونا است و محول کردن این ‌پیکارها به این کشور یک تصمیم کاملا‌سیاسی و به زیان نماینده‌ایران است.
در مجموع‌ باید اعتراف کرد محروم کردن تیم ملی و تیمهای باشگاهی ایران از حقوق میزبانی از وجود مسائل پشت پرده  در afc حکایت دارد و ضعف شدید دیپلماسی و مدیریت ورزش ما را هم نشان می دهد.
باید مسئولان جوابگوی خبط و خطا و کوتاهی خود در انجام وظایف باشند و از مردم و هواداران بابت این ضعف اجرایی عذرخواهی کنند.
حسن ختام اقدامات افراد چسبیده‌ به فوتبال در روزهای پایانی سال ، برگزاری انتخابات مساله دار و پرحاشیه ریاست‌ فداراسیون بود.
قبل از آن اگر چه بعد از سالها انتظار اساسنامه فدراسیون فوتبال به  تایید فیفا  رسیده بود ،اما روند شکل گیری برگزاری مجمع اجازه نداد تا فوتبالی ها بر مصدر امور قرار گیرند.
انتخابات هیات استان تهران  و فدراسیون فوتبال را باید در زمره مساله دارترین انتخابات طی چهل سال اخیر تلقی کرد.
انتخابات تهران  که ‌شیرازی  را برای چهارمین بار به عنوان رییس معرفی کرد ،انتقاداتی وسیع به همراه داشت،اما گوش شنواایی در این زمینه وجود نداشت، تا فوتبال پایتخت به بیراهه برود.
مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال هم به شکلی مهندسی شد تا در نهایت تبم تاج و بهاروند برنده واقعی آن باشند و عزیزی خادم نماد آن قرار گیرد.
یکی دیگر از حوادث غیرمترقبه فوتبال ما در زمستان چهره در نقاب کشیدن دو بازیکن  نام آشنای فوتبال  ایران بود.
مهرداد میناوند و علی انصاریان ناباورانه پر کشیدند و در جدال با ویروس منحوس کرونا جان به جان تسلیم کردند.
این حادثه تلخ جامعه ورزش و مردم ما را سخت‌اندوهگین کردو همه را در بهت و حیرت گذاشت و..
فوتبال ما با این وقایع تلخ با سال ۹۹  وداع کرد.امید است سال جدید با اتفاقات شیرین  و نتایج درخشان تیمهای ما همراه باشد.
شاید بهترین  وشیرین اتفاق سال جدید پیروزی ایران برابر بحرین و عراق و جواز صعود به مرحله بعدی جام جهانی است تا تدابیر شوم شیخ سلمان و ایادی او در afc نقش بر آب شود. 
  
نویسنده: احمد میرزاییان