جمعه دهم فروردین ماه
تیم ملی هندبال نوجوانان؛

رهبری: می خواهیم در آینده نسل طلایی داشته باشیم

مهدی رهبری، سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان کشورمان از برگزاری نخستین اردوی این تیم خبر داد.

مهدی رهبری، سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان کشورمان درباره برگزاری نخستین اردوی این تیم که از فردا، 17 فروردین ماه، آغاز می شود، گفت: در اولین اردوی تیم ملی نوجوانان که به همت و میزبانی هیئت هندبال سمنان و در شاهرود برگزار می شود، بازیکنانی دعوت شده اند که در مسابقات نوجوانان قهرمانی کشور که در اسفند ماه ۱۳۹۹ در اصفهان برگزار شد، حضور داشته اند. همچنین منتخبین فراخوان ملی هندبال که اسفندماه سال گذشته در محل فدراسیون برگزار شد و تعدادی از بازیکنان استان سمنان بعنوان استان میزبان اردو، به این اردو ‌دعوت شده اند که همین جا از زحمات و تلاش های آقای جابر قمی و سرکار خانم رضائیان جهت تدارک این اردو کمال تشکر و قدردانی را دارم.
وی با اشاره به برنامه تیم ملی نوجوانان در این اردو بیان کرد: برنامه اصلی کادر فنی، شناخت بازیکنانی است که از لحاظ فیزیکی و مهارت های فنی، استعداد، توانایی و قابلیت این را دارند که در آینده به بازیکنان استاندارد و شاخصی برای هندبال ایران و تیم ملی بزرگسالان تبدیل شوند.
رهبری ادامه داد: در شروع کار احترام ویژه ای برای بازیکنان قائل هستیم و این موضوع از اولویت های برنامه این تیم و فدراسیون است. زیرا تربیت و پرورش شخصیت بازیکنان از مهمترین اهداف کادرفنی هست. در این راستا مقرر شد بازیکنان از ابتدا در فضای تمرینی بسیار منظم و آرامی قرار داشته باشند تا بتوانند به بهترین نحو توانایی های خود را در معرض نمایش قرار دهند تا کادر فنی بتوانند بهترین شناخت و انتخاب را نسبت به بازیکنان داشته باشند. همچنین در چنین شرایطی بازیکنان نیز در بستر مناسبی از لحاظ جسمی و روحی برای یادگیری و پیشرفت قرار می گیرند.
سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان با بیان اینکه 74 بازیکن در دو گروه 37 و 36 نفری به این اردو دعوت شده اند، گفت: بازیکنان دعوت شده به ۲ گروه تقسیم شده اند تا با توجه به شرایط ویروس کووید ۱۹، پروتکل های بهداشتی بهتر رعایت شود. همچنین با این کار سهم بازیکنان از زمان و اجراهای تمرینی بیشتر می شود. بنابراین می توانند از حضور در تمرین لذت ببرند و راحت تر توانایی های خود را نشان دهند.
رهبری در خصوص پیش بینی اش از شرایط آمادگی بازیکنان نیز بیان کرد: متاسفانه در مسابقات اصفهان شاهد عدم آمادگی بازیکنان بودیم. طبیعی است که تحت تاثیر شرایطی که کرونا تحمیل کرده بازیکنان در سطح آمادگی مطلوب نباشند. عدم آمادگی جسمانی بازیکنان به دلیل این شرایط قابل قبول هست اما سال هاست که در تیم های ملی نوجوانان و جوانان با بازیکنانی مواجه هستیم که دچار فقر تکنیکی و ضعف قابلیت های حرکتی هستند. این حرف را به استناد فیلم هایی که از این بازیکنان در اردوهای تیم ملی پایه جمع آوری کرده ام، می گویم. در اردوهای آتی نیز از همین بازیکنان به همین ترتیب فیلم هایی را جهت ثبت مستند توانایی های تکنیکی و جسمانی آنها تهیه می شود و به مسئولان فدراسیون جهت اطلاع، آسیب شناسی و یافتن راهکار رفع این معضل ارائه خواهیم کرد.
وی درباره اهداف کادر فنی در تیم ملی هندبال نوجوانان کشورمان نیز گفت: هدف ما در تیم ملی نوجوان تلاش برای ایجاد تغییرات بسیار در تربیت رفتارهای حرفه ای بازیکنان، ارزیابی مهارت های تکنیکی، تاکتیکی و توانایی های جسمانی بازیکنان و سپس برنامه ریزی برای آموزش، رشد و توسعه این مهارت ها در فضایی کاملا حرفه ای و توامان با آرامش و نشاط است تا در آینده نسلی طلایی داشته باشیم. در این مسیر سخت و طولانی کادر فنی تیم ملی نوجوانان کمترین سهم را دارد و بیشترین سهم از آن مربیان این بازیکنان است که در راستای این هدف همکاری، همدلی و همراهی صادقانه و صمیمانه دارند.
سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان کشورمان هندبال ایران در ادامه درخصوص وضعیت هندبال کشورمان اظهار داشت: هندبال ایران ۱۴ سال است که در رده های سنی پایه (در ۶ دوره اخیر) سکویی را کسب نکرده است. تیم ملی بزرگسالان نیز سال هاست با مربیان خارجی و ایرانی نتایج یکسانی داشته است. شرایطی که سال های متمادی گرفتار آن بوده ایم، ضعف و عقب ماندگی را در هندبال ایجاد کرده که ما حتی با بهترین مربیان خارجی در بازه زمانی یک و ۲ سال نیز توان کسب سکو را نخواهیم داشت زیرا سرمایه انسانی مطلوب و مناسب برای رقابت با بهترین های آسیا نداریم و این سرمایه ها یک شبه به دست نمی آید. 
رهبری ادامه داد: در تمام دنیا سرمایه گذاری در ورزش روی پلن ۴ ساله و بیشتر طراحی می شود به همین خاطر هست که دکتر پاکدل، رئیس فدراسیون اهتمام و تلاش بسیار برای برنامه ریزی و تنظیم سند ۵ ساله فدراسیون انجام داده که کاری ارزشمند اما بسیار دشوار است. در کل هندبال ایران برای پیشرفت به برنامه ریزی، منابع مالی، منابع انسانی و اراده ای برای تلاش و تغییر کردن نیاز دارد.
رهبری افزود: باید با تمام توان در راستای تغییر شرایط موجود و رسیدن به موفقیت تلاش کنیم. تغییر نیازمند از خودگذشتگی و درس گرفتن از گذشته و رها کردن گذشته است و موفقیت مستلزم همکاری، همدلی، کار و تلاش بسیار، برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای آینده است.