پنجشنبه سی ام فروردین ماه
جشنواره فوتبال در اسپانیا

مادرید شاهد تولد ایرانی های شگفتی آفرین بود

فروردین سال 1356 در جشنواره ای که به مناسبت هفتادو پنجمین سالگرد تاسیس باشگاه رئال مادرید در اسپانیا برگزار شد چهار تیم رئال مادرید- تیم ملی ایران _تیم ملی آرژانتین_تیم مولودیه الجزایر(قهرمان باشگاه های الجزایر) حضور داشتند.

تیم ملی ایران در اولین دیدار خود در روز دوم فروردین به مصاف تیم قدرتمند آرژانتین رفت که این بازی به تساوی 1_1 انجامید گل آرژانتین را دنیل برتونی در دقیقه 14 از روی نقطه پنالتی زد و گل ایران را هم محمد صادقی در دقیقه 79  وارد دروازه آرژانتین کرد پس از پایان وقت قانونی بازی ایران در ضربات پنالتی 4 بر 1 مغلوب آرژانتین شد رئال مادرید هم همتای الجزایر را 2 بر 1 شکست داد تا بدین ترتیب  ایران در دیدار رده بندی به دیدار مولودیه الجزایر برود.

دراین بازی تیم ملی ایران پیراهن سفیدی که اتفاقا همرنگ پیراهن باشگاه رئال مادرید هم بود برتن داشت. در روز پایانی تیم ملی ایران و مولودیه الجزایر یک بر یک مساوی شدند و سرنوشت مقام  سومی را ضربات پنالتی همانند بازی با آرژانتین معلوم کرد که ایران در ضیافت پنالتی 5 بر 3 پیروز شد در بازی فینال هم رئال مادرید با نتیجه 1 بر 0 بر آرژانتین غلبه کرد و فاتح مسابقات خود شد.

ژان فیلیپ رتچاکر مفسر نامدار روزنامه فرانسوی اکیپ در مورد 4 بازی انجام شده در این مسابقه ها مطلبی را در مورد تیم ملی فوتبال ایران به رشته تحریر در آورد که  ایرانی ها شگفتی ساز هستند.  در واقع به عقیده او مسابقه دو تیم ایران و المولودیه الجزایر خیلی بیشتر از بازی فینال توجه مردم را به خود جلب کرد، زیرا دو تیم جهان سومی در بازی نیمه نهایی به قدری جالب بازی کردند که مردم از نمایش دو تیم حسابی حیرت زده شدند.

بویژه بازی جسورانه و عالی که ایران در مقابل آرژانتین انجام داد تعجب همگان را برانگیخت چرا که باعث شد غول آمریکایی جنوبی درمادرید زمین گیر شود. این آرژانتین همان تیمی بود که سال بعد قهرمان جهان شد.

در این بازی ها بهرام مودت دروازه بان پرسپولیس سنگربان اول و نبوی سنگربان دوم ایران بودند. ناصر حجازی دروازه بان اول  ایران به دلیل بروز اختلاف در این مسابقات حضور نداشت و گزینه دوم منصور رشیدی نیز مصدوم بود دیگر بازیکنان ایران کازرانی -عبدالهی-نظری- اسکندریان- قاسمپور-پروین-صادقی-عادلخانی-روشن- غفور جهانی بودند  که حشمت مهاجرانی قصد داشت در جام جهانی 1978 ازآنها استفاده کند.

عکس پیوست پیش از آغاز بازی ایران و آرژانتین ثبت شده است که علی پروین کاپیتان ایران مراسم ابتدایی بازی را با خورخه کاراسکوسا کاپیتان آرژانتین انجام می دهد نکته جالب توجه عکس فوق پوشیدن پیراهن شماره 8 علی پروین می باشد؟!

 

نویسنده: حبیب رحیمی