پنجشنبه نهم فروردین ماه
گنجینه کشتی ایران؛

رایگان : موی سپیدم فلکم به رایگان نداد، این را به نقد جوانی خریدم

ابوالقاسم رایگان در دوم مهرماه سال ۱۳۰۹ در گرگان از پدری که اصالت تفرشی و مادری طهرانی زاده شد ، در سال ۱۳۲۹ به تهران عزیمت نمود و در دانشسرا معلّم ورزش شد ، اساساً و از همان روز اول به معلّمی بیشتر از داوری علاقمند بود ، از همدوره ای های بنام ( معلّمی ورزش) خود شاهرخ نامداری ، ناصر ملک مطیعی و آقای مُژدهی را نام می‌برد . 

ابوالقاسم رایگان در دوم مهرماه سال ۱۳۰۹ در گرگان از پدری که اصالت تفرشی و مادری طهرانی زاده شد ، در سال ۱۳۲۹ به تهران عزیمت نمود و در دانشسرا معلّم ورزش شد ، اساساً و از همان روز اول به معلّمی بیشتر از داوری علاقمند بود ، از همدوره ای های بنام ( معلّمی ورزش) خود شاهرخ نامداری ، ناصر ملک مطیعی و آقای مُژدهی را نام می‌برد . 


در سال ۱۳۳۴ همزمان داور و مربی شد و قضاوت کشتی گیران نامداری را بیاد داشت . از قاضی کنار مسابقات جهان پهلوان تختی ، ابراهیم سیف پور ، مرحوم جهانبخش توفیق و اکبر آقا حیدری که نقل بسیاری از آنان در مقال نمی گنجد .
نام وزین ، درخشان و برجسته این محقّق و پژوهشگر نامدار کشتی ایران بیش از آنکه در داوری ایران بین نامداران مطرح باشد بعلّت شغل شریف معلّمی که ذاتاً به آن تعهّد داشت و عاشق آموزش بود علیرغم ناملایمتی ها و اجحافی که در دوران خود دید تا کنون در زُمره معدود چهره های ماندگار کشتی ایران که بلحاظ آموزشی ، غِنای ذاتی ، توان تحلیل و فنی بسیار بالای کشتی و سواد آموزشی که داشت هر چند به حق واقعی خود در کشتی نرسید ولی بگفته بزرگان یکی از نادرترین و شجاع ترین های داوری ایران که بسیار فنی و کاربلد و منضبط بود استاد ابوالقاسم رایگان تفرشی بود .
بگفته خود هیچگاه صاحب عنوان نبود و نشد که قابل ذکر باشد ، در سال ۱۳۲۵ در شهرستان گرگان نفر اول کشتی آزاد و فرنگی برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور شد و یکبار هم در سال ۱۳۳۰ در مسابقات فرنگی آموزشگاههای استان تهران سوّم شد ، همین و بس .
در سال ۱۳۳۲ دبیر ورزش شهرستانهای ساوه شد و در سال ۱۳۳۴ در اولین کلاس مربیگری که در ایران برگزار شد از محضر اساتید بنام مربیگری آن زمان استاد حبیب الله بلور ، یعقوب لطیفی و آندره گوالوویچ بهره مند شد .
و پس از طّی کلاس به کار مربیگری و داوری روی آورد . به داوری ممتاز بین المللی و مربیگری درجه یک نائل شد ولی چون آموزش در درونش میجوشید فعالیتهای آموزشی را در دبیرستانها ، دانشکده ها و دانشگاهها با علاقه مندی بسیار پیگیر شد .
اذعان داشت چون فدراسیونها هیچگاه بدنبال تحقیق نبودند با مراجعاتش همیشه به در بسته بر میخورد ولی هیچگاه مأیوس نمیشد و همیشه با سماجت و علاقه وافر بدنبال مطالب و ریشه های فنون که برگرفته از کشتی ناب ایرانی برخاسته از فرهنگ مان بود میگشت. در حقش ظلم بسیاری شده ولی در هر جا که بساط تشک و کشتی پهن بود صاحب نظر بود . فن و بند کشتی را بخوبی میدانست ، استعدادیابی ، فنون ، مربیگری ، داوری ، تمرین ، کشتی سنتی ، کشتی های مناطق محلّی  و از ابداع قوانین کشتی بخوبی باخبر بود و در همه مسائلی که به کشتی ختم میشد صاحب نظر بود ، بسیار منضبط ، سختگیر و غیر قابل نفوذ بود و بهمین علّت مخالفینی هم داشت ، توان فنی و سواد کشتی بالایی داشت ولی در داوری ناشناخته ماند !
در تاریخ و آرشیو رسمی کمیته ملّی المپیک ایران منظومه ای از خود بجای گذارد که به اذعان همگان یکی از نفیس ترین ذخایر این سازمان مهّم است ، حتی زبان رافائل مارتینتی رئیس سابق فدراسیون جهانی کشتی FILA را به تحسین و تمجید واداشت ( کتاب گنجینه فنون کشتی آزاد و فرنگی ) اثر استاد ابوالقاسم رایگان 
در وصف گردآوری  تألیف و تدوین این کتاب وزین که جامع ترین منظومه کشتی محسوب میشود همین بس که در پی نوشت رسمی مارتینتی ، رئیس فیلا در تاریخ نهم نوامبر سال 2005 میلادی ( ۸۵/۸/۱۸) ضمن تقدیر و تشکر از این کتاب وزین خواستار رنگی نمودن تصاویر و ترجمه به زبان انگلیسی و یک نسخه ارسال آن شد .
( که این مهم بدلایلی نامعلوم که همیشه در راه تحقیق این معلم نامدار و پژوهشگر وجود داشت محقّق نشد) 
از پشتوانه علمی ، تجربی و پژوهشی و مهارتی که در تألیف و تدوین داشت اساتید بنامی چون استاد پروفسور امیر حمیدی ، سید محمد خادم ، امامعلی حبیبی و عبدالله موِحد زبان به تحسین ایشان گشودند .
استعداد ذاتی این معّلم خدوم و بی ریای کشتی ایران در تحقیق و پژوهش در سال ۱۳۸۲ بعد از دو مرحله نگارش و تدوین که بگفته وی بیش از ۵۱ سال تحقیق در کشتی ایران و جهان بود کتابش را به انتها رساند ولی بعلّت گرفتاریهای چاپ و نداشتن حامی و سرمایه مالی و متأسفانه عدم علاقه ناشرین به چاپ کتابهای ورزشی با راهنمایی و مشورت با دوست و یاور گرانقدرش زنده یاد استاد عطاء الله بهمنش مقرر شد از طریق رئیس وقت کمیته ملی المپیک که با مساعدت شخص آقای دکتر رضا قراخانلو همراه شد موفق به نشر کتاب گنجینه فنون شود .
کل داشته هایش را مدیون سید رضا سیدین(دبیر ورزش شهرستان گرگان ) میداند و برای استاد حبیب الله بلور ، یعقوب لطیفی و آندره گوالوویچ می داند.