جمعه دهم فروردین ماه

شنای پروانه در توکیو؛ سرطان رویای المپیک را نکُشت

ریکاکو ایکی شناگر ۲۰ ساله ژاپنی پس از شکست دادن سرطان خون، در شاهکاری چشمگیر موفق شد در شنای ۱۰۰متر پروانه زنان علاوه بر کسب مدال طلا، سهمیه المپیک توکیو را نیز به دست آورد.

ریکاکو ایکی شناگر ۲۰ ساله ژاپنی پس از شکست دادن سرطان خون، در شاهکاری چشمگیر موفق شد در شنای ۱۰۰متر پروانه زنان علاوه بر کسب مدال طلا، سهمیه المپیک توکیو را نیز به دست آورد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛ اگرچه نتیجه‌ای که ایکی به دست آورده بود، برای حضور انفرادی وی در المپیک به عنوان نماینده ژاپن در این ماده کفایت نمی‌کرد اما قهرمانی با ثبت رکورد ۵۷.۷۷ ثانیه کافی بود تا حداقل استاندارد تعیین شده از سوی فدراسیون شنای ژاپن(۵۷.۹۲ ثانیه) را برای حضور در المپیک امسال در ماده چهار در صد متر مختلط امدادی زنان به دست آورد.

این شناگر ژاپنی پس از آنکه در سن ۱۶ سالگی موفق به کسب عنوان پنجم المپیک ۲۰۱۶ در شنای ۱۰۰متر شد، در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷ به فینال راه یافت و در ادامه نیز در سال ۲۰۱۸ در رقابت‌های قهرمانی پان پاسیفیک در شنای ۱۰۰ متر پروانه مدال طلا را به گردن آویخت. او در بازی‌های آسیایی همان سال نیز پس از کسب عنوان ارزشمندترین شناگر به عنوان نخستین شناگر زن رد پای پر رنگی از خود برجای گذاشت.

با این حال، ایکی در اوایل سال ۲۰۱۹ از ابتلای خود به سرطان خون پرده برداشت و عمده بخش آن سال را در بیمارستان و تحت درمان شدید و طاقت فرسا سپری کرد و آگهی تبلیغاتی اخیری که از وی منتشر شده بود، نشان می‌داد که او چطور از دوران درخشش به جایی رسیده که به سختی می‌توانست شیرجه بزند اما انگیزه رقابتی او برخلاف انتظارات، دومین حضور المپیکی وی را رقم زد.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.