شنبه یکم اردیبهشت ماه
آغاز رقابتهای جام باشگاههای آسیا ؛

چشم‌انتظار درخشش نمایندگان ایران 

۴ نماینده‌ ایران‌ از روز چهارشنبه مصاف سرنوشت ساز خود را با رقبای آسیایی به صورت متمرکز در عربستان ،امارات و هند آغاز می کنند،در حالی که حق میزبانی کشورمان‌نادیده گرفته شد.

دو هفته پیش رو  را باید ایامی حساس و تعیین کننده برای فوتبال باشگاهی ایران قلمداد کرد.پرسپولیس،استقلال،تراکتور سازی و فولاد، چهار نماینده شایسته کشورمان برای جدال با نمایندگان‌باشگاههای غرب آسیا می باشند.برای نخستین بار ۴۰ تیم در شرق و غرب قاره و به صورت متمرکز بازیها را برگزار می کنند.در منطقه‌غرب آسیا تعداد ۲۰ تیم‌در پنج گروه ۴‌ تیمی رقابت می کنند.تیمهای اول گروهها و سه تیم برتر از جمع تیمهای دوم‌به مراحل بعدی راه خواهند یافت.

پرسپولیس و مشکلات‌میزبانی هندی ها

پرسپولیس در این‌ پیکارها با الریان قطر،  الوحده امارات و گوای هند رقابت دارد.مشکلات‌پرواز به محل بازیها و بی توجهی میزبان برای در اختیار گذاشتن زمین تمرینی و عدم ارائه تست های کرونا و شرایط نامناسب محل اقامت از جمله دغدغه های کاروان اعزامی بود.پرسپولیس با غیبت سعید آقایی و فرشاد فرجی به دلیل مثبت شدن تست کرونا‌ روبرو است.حضور ترابی،آل کثیر و مغانلو جان تازه ای به پرسپولیسی ها‌ ارزانی داشته است.آنها در گام‌اول روز چهار شنبه با الوحده مصاف خواهند داد.در تیم‌الوحده نفراتی چون‌ عمر خریین سوری،امپوکو،ماواتز و اسماعیل مطر نام آشنا حضور دارند.نیکولاس میلیسیه هم به دلیل‌مصدومیت به محل مسابقات نیامده است.حریف اصلی پرسپولیس  در این‌گروه الریان قطر است.حضور شجاع خلیل زاد،سوریا،یاسین ابراهیمی هافبک الجزایری و یوهان بولی از ساحل عاج‌ و فرانک کوم مدافع کامرونی از الریان تیمی قوی ساخته است.مربیگری این‌تیم‌به عهده لوران بلان فرانسوی است.دیگز تیم این‌گروه گوای هند است.تیمی ناشناخته که برای این رقابتها تدارک خوبی دیده است.خوان فرناندز اسپانیایی  مربی این تیم است‌.گوا پنج‌بازیکن‌اسپانیایی را به خدمت گرفته و از ۴ نفر آنها می تواند در رقابتها استفاده کند.آنگولو و جرج‌اورتیز  در خط حمله حضور‌دارند.اورتیز سابقه بازی در تیم اتلتیکو‌مادرید را هم‌ در کارنامه دارد.ادو بدیا و نوگوئرا در خط هافبک و ایوان بریدو مدافع آنها است.

 

استقلال و تقابل با الاهلی در گام نخست

شاگردان‌فرهاد مجیدی با حضور به موقع در عربستان‌ و شروع تمرینات‌ آماده سازی برای پیکار با الاهلی عربستان آماده می شوند.
الاهلی بحران زده که در رده هفتم لیگ‌کشورش قرار دارد،با حضور عمر سوما مهاجم‌کهنه کار و ۳۲ ساله سوری،لوکاس لیما‌از برزیل و امباپه نیانگ‌سنگالی به مصاف استقلال خواهد آمد.یاسر مسلم ،هوساوی و مهدی عسیری دیگر نفرات شاخص  تیم‌میزبان هستند.الدحیل تیم سرشناس قطری و الشرطه عراق هم در این گروه قرار دارند.الدحیل که علی کریمی ، معز علی،مهدی بن عطیه مراکشی را در ترکیب دارد،حزیف اصلی استقلال است.‌الشرطه عراق هم با مربیگری کاتانچ و اسنفاده از چند ملی پوش از جمله سعد ناطق،مازن فیاض،احمد عطوان و احمد باسل به‌جده آمده است.آنها از رافائل سیلوا و ریواس به عنوان دو چبازیکن‌خارجی بهره می برند.

 

فولاد و جدال تاکتیکی نکونام ‌و ژاوی

فولاد ایران‌بعد از برد دلچسب برابر العین‌امارات گام به مرحله گروهی گذاشت.شاگردان‌نکونام‌در حساسترین دیدار خود و در گام‌اول باید با السد قطر و شاگردان ژاوی پیکار کنند.السد با یک لشکر آماده به ریاض آمده است.بغداد بونجاح،اکرم عفیف،عبدالکریم‌حسن،کاسورلا،نام تائه هی، حسن الهیدوس،خوخی،یوسف البلوشی وطارق سلمان از چهره های شاخص السد هستند.تقابل نکونام و ژاوی هم در این رقابت دیدنی است.النصر عربستان و الوحدات اردن‌دو تیم بعدی گروه D هستند.الوحدات تیمی گمنام‌و‌ناشناخته است ،اما النصر برای صعود از این‌گروه دندان تیز کرده است.النصر با مربیگری مونو‌منزس  و استفاده از مایکون‌و مارتینز  و حضور عبدالرزاق حمد الله مهاجم‌مراکشی در پی جبران‌شکست سال گذشته برابر پرسپولیس می باشد.

 

تراکتور سازی و رویارویی با پاختاکور

در گروه B تیمهای پاختاکور ازبکسنان،الشارجه امارات و نیروی هوایی عراق قرار دارند. این بازیها به میزبانی امارات برگزار می شود. شاگردان‌رسول خطیبی در نخستین دیدار باید با پاختاکور دیدار کنند. ازبک ها را تیمی قدرتمند با کار گروهی عالی می شناسیم. ایگور کریمتس و دراگان چران‌مهاجم صرب و آرن دردیوک‌ سوئیسی در خط هافبک از نفرات نام آشنای حریف ازبک هستند. . نیروی هوایی عراق هم‌ در  مرحله پلی آف در ضربات‌ پنالتی بر الوحده عربستان‌ غلبه کرد و به مرحله گروهی پیوست. دیگر تیم‌این‌گروه‌ الشارجه امارات است. آنها از ایگور کرونادو ،،لوکاس کایو و شوکوروف  ازبک‌ سود می برند. از دیگر بازیکنان‌شاخص الشارجه باید به عبدالله غانم،محمد خمیس،عبدالرحمن جمعه و محمد خلفان‌ اشاره کرد. گفتنی است در گروه A هم تیمهای الهلال عربستان،الاهلی امارات،استقلال تاجیکستان و آلمالیق ازبکستان حضور دارند. امیدواریم با نمایش خوب نمایندگان ایران‌ در رقابتها شاهدحضور هر ۴ تیم‌کشورمان در مراحل بعدی باشیم.البته نباید از دشواری این‌مسیر سخت بی تفاوت گذشت و انتظارات را بالا برد. چون رقبا با تدارک‌ و هزینه گژاف و به خدمت گرفتن ستارگان نام آشنا وارد‌پیکارها شده اند و تیمهای ما با مشکلات‌ فراوان‌مالی وارد گود شده اند.

 

احمد میرزاییان