پنجشنبه نهم فروردین ماه

آماده رقابت در لیگ لهستان هستم

برای ایگور کولاکوویچ سرمربی برجسته مونته نگرویی طولی نکشید که پس از جدایی از تیم ملی والیبال ایران برای خود کار جدیدی پیدا کرد. او در فصل ۲۰۲۰/۲۱ هدایت تیم لهستانی آلورن ویرچو سی ام سی ژاویرچیه Aluron Virtu CMC Zawierci را خواهد داشت. مصاحبه زیر را کولاکوویچ به طور انحصاری برای وب سایت ورلد آو وولی World of volley ارائه داده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر فعالیت های والیبال دایر نیستند وقت خود را چطور وقت خود را سپری می کنید؟

این وضعیت تقریبا از ۲ ماه پیش جدی تر شده. از زمانی که والیبال و سایر فعالیت های ورزشی و اقتصادی متوقف شده اند،من کارهای زیادی انجام داده ام. یک دوره پویا بود. من موفق شدم برای تیم ملی ایران برنامه ای دست و پا کنم ، اسامی نفرات تیم را برای مسابقات آماده کنم ، اما چون لیگ ملت های والیبال لغو شد تغییراتی را لحاظ کردم. بالاخره بخاطر تعویق بازیهای المپیک ما با توافق دو طرفه قرارداد کاری را فسخ کردیم. پس از آن مجبور بودم پیشنهاد های کاری را برای شغل جدید سبک و سنگین کنم صحبت های داشته باشم ، مذاکراتی داشته باشم و ویدئو های بسیاری را تماشا کنم. با این حال ، من تمام اوقاتم را به همراه خانواده ام در زادگاهم Podgorica پودگوریتسا ( نام قدیم این شهر تیتوگراد بود)گذرانده ام. این فرصت نادری است که در این فضای و شهری که آن را بی نهایت دوست دارم استراحت کردم.

آیا ویروس کرونا می تواند در آینده والیبال تأثیر زیادی بگذارد؟

پیش بینی این کار دشوار است. وقتی می شنوم که برگزاری بازی های المپیک درسال ۲۰۲۱ موضوع تهدید کننده ای است ، نمی دانم چه بگویم. کاملا مطمئن هستم که ویروس کرونا بر اقتصاد اثر خواهد گذاشت و این بدین مفهوم است که بودجه باشگاه ها کاهش خواهد یافت. بطور منطقی آن را در تمام سطوح ورزش خودمان خواهیم دید.مانند هر بحرانی ، تیم هایی که بودجه محدودی دارند از این کاهش بودجه ضربه می خورند
در حالی که تیم های ثروتمند این ایام را سپری خواهند کرد. اینها فقط فرضیات من هستند. آینده نشان خواهد داد که چه خواهد شد.

شما سه سال مربی ایران بودید. برداشت شما از تیم ملی ایران چیست؟

دلم می خواهد فقط در مورد این لحظات عالی صحبت کنم زیرا ما خیلی آنها را با لحظات سختی، مقایسه کرده ایم که من نمی توانم آنها را فراموش کنم. ایران کشوری است زیبا با مردمی مهربان ،در کنار مشکلات فراوانی که دارند مثبت اندیش ، خوش بین و شاد هستند. برای یک زندگی کامل ، با افراد و دوستان جالبی آشنا شدم. من از کار کردن با بازیکنان شجاع و باهوش ایرانی با روحیه مبارزاتی و گاه کمی احساساتی لذت بردم . از آنجا که جلسات آموزشی دشواری داشتیم ، هر جلسه برای من یک چالش بود.سفر ها ، مسابقات ، جلسات تمرینی و زندگی در کنار هم ، برای ما سرگذشت جالب توجهی را رقم زد.

آیا با تیم ایران به همه اهداف خود رسیدید؟

بهتر است اجازه دهیم شخص دیگری آنرا تحلیل کند .حقایق را ذکر خواهم کرد. در این سه سال در مسابقات جهانی اولین مدال را کسب کردیم. آن مدال برنز جام بزرگ قهرمانان جهان در سال ۲۰۱۷ در ژاپن بود( در این مسابقات تیم ملی والیبال ایران بالاتر از تیم ملی امریکا به مقام سوم رسید.در این مسابقات میلاد عبادی پور بهترین دریافت کننده شد.)با در نظر گرفتن تمامی تیم های ملی در رشته های مختلف ورزشی فقط تیم ملی فوتسال ایران توانست در مسابقات جهانی به مدال دست یابد. ما چندین بار ثابت کردیم که تیم ایران در سطح آسیا بهترین تیم است ما در والیبال لیگ ملت هادر بین ۱۶ تیم پس از برزیل در مکان دوم قرار داریم و در دور نهایی شش تیم در شیکاگو بازی کردیم.ما همچنین برای رسیدن به مسابقات المپیک به هدف خود دست یافتیم و این کار را با روشی بسیار بدیهی انجام دادیم. این دومین باری خواهد بود که تیم ملی والیبال ایران در بازیهای المپیک بازی خواهد کرد.
می خواهم یاد آوری کنم که موفق شدم تعدادی ازبازیکنان جوان ومستعد زیر ۲۱ سال و زیر ۱۸ سال را که آماده بازی هستنددر بین بازیکنان ام قرار دهم که آنها در آینده جزو بازیکنان اصلی خواهند بود. با هم دیگر در تیم فضای خوبی ایجاد کردیم که برای کسب اجرا های عالی جزئیات قابل توجهی بود.اینها همه اهدافی است که بهنگام رسیدن من به ایران در پیش روی من تعیین شده بودند.

چالش جدید شما برای ژاویرچیه Zawiercieچیست، برداشت شما از این تیم چیست؟

برداشت اول من این است که ژاویرچیه Zawiercie یک تیم جدی ، پایدار و خوب سازمان یافته است. در راس این باشگاه کریسپین باران Kryspin Baran رئیس بسیار بلند همتی است که می خواهد تیم در بین بهترین باشگاه های لهستانی جایگاه خوب و پایداری را حفظ کند.تا کنون متوجه شده ام که او این کار را با روشی کاملا برنامه ریزی شده ، کوشا و با شور و شوق و احساسات عظیم انجام می دهد.در حال حاضر ، برنامه های من با آن روش هماهنگ شده است. ما با صبور ی و پشتیبانی از هم دیگر از همه موانع عبور کرده به اهداف خود خواهیم رسید.

آیا مسابقات باشگاه های لهستان را دنبال می کنید و برای چالش در لیگ لهستان آماده هستید؟

مدت ها است که والیبال لهستان را دنبال می کنم. به دلیل وظایف بین المللی خود از آنجا که بسیاری از بازیکنان صربستانی من و بعد از آن بازیکنان ایرانی من دراین لیگ لهستان بازی می کننداین کار را انجام می دادم. با وجود تیم های بسیار عالی مسابقات لیگ لهستان خیلی سخت است و من برای شناخت آن تجربه کافی دارم و می دانم آدم به هر کجا که برود برای رسیدن به اهداف خودمی بایستی سخت تلاش کند. وقتی شما همه داشته های خود را در وسط می گذارید پس برای همه چالش ها آماده هستید.

خبرنگار: رحیم رحیم زاده