جمعه سی و یکم فروردین ماه
عملکرد مثبت نمایندگان ایران در روز نخست جام باشگاهها

ریکاوری و ذخیره انرژی را باید جدی گرفت

نتایج چهار نماینده ایران در جام باشگاههای آسیا در دور نخست را باید با امیدواری نگریست و در ادامه کار لازم است به موضوع ریکاوری ،آماده نگه داشتن نفرات و قرنطینه بازیکنان در محل اقامت و پرهیز از شب بیداری آنها توجه ویژه داشت. استقلال در بامداد جمعه کاری بزرگ صورت داد و نمایش سه نماینده دیگر ایران را تکمیل کرد.

جسارت ،آمادگی و  هماهنگی آبی پوشان در مصاف با تیم الاهلی عربستان به واقع قابل ستایش بود .
برتری استقلالی ها در مرکز میدان و بهره بردن از خط حمله زهردار هیچگاه اجازه هنرنمایی به میزبان مغرور نداد.
اگر چه مهدی قائدی مرد اول میدان بود و شلیک تماشایی او چشمها را خیره کرد ،اما نباید از دوندگی و جنگندگی ریگی ،وریا غفوری ،محمد نادری،سیاوش یزدانی و فرشیداسماعیلی و دیگر نفرات بی تفاوت گذشت.
تعویض های مجیدی هم موجب حفظ مالکیت استقلال و برتری آنها بر رقیب شد.
استقلال در عمق دفاع  با حضور غلامی و یزدانی یکی دو بار متزلزل نشان داد.لازم است در دیدارهای بعدی ،به موضوع مهم پوشش در فاز دفاعی و برگشت به عقب  به موقع ریگی توجه شود.
برد دو بر صفر الدحیل قطر برابر الشرطه عراق و حضور علی کریمی از نکات مهم این گروه بود.
استقلال در دیدار بعدی با الشرطه عراق مصاف می دهد و تقابل الدحیل و الاهلی هم گره این گروه را خواهد گشود.
پرسپولیس که با دشواری بر الوحده امارات پیروز شد.در شرایط نامناسب هندوستان و محل اقامت با دشواریهایی روبرو می باشد.
آنها فرصت تمرین اصولی نیافتند و هوای شرجی و تعلل در ارسال جوابیه تست های کرونا همه را به دردسر انداخت.
این موضوع عملکرد تیم الریان قطر را هم تحت تاثیر قرار داد.تساوی بدون گل قطریها با تیم گوا هم از این شرایط نامناسب حکایت دارد.
بازی دوم پرسپولیس با الریان قطر از اهمیت مضاعفی برخوردار است.حضور شجاع خلیل زاده در خط دفاع الریان و تقابل او با مغانلو و ترابی دیدنی خواهد بود.
فولاد خوزستان در رویارویی با تیم قدرتمتد السد قطر  به واقع نمایشی مقتدرانه داشت.
این حرف ژاوی مربی سرشناس السد را باید با طلا نوشت که ایرانی ها با فلب شان بازی می کنند.
شاگردان نکونام تا دقایق پایانی از حریف پیش بودند و بارها فرصت گلزنی داشتند ،اما یک لحظه غفلت در عمق دفاع باعث دریافت گل و تساوی شد.
فولادی ها در گرفتن نبض بلزی در مرکز میدان ،مالکیت توپ و دوندگی و جنگندگی عالی بودند.
تساوی النصر عربستان با الوحدات اردن از نتایج عجیب این گروه بود.
تراکتور سازی هم در شرایطی که در یک قدمی پیروزی بر پاختاکور ازبکستان قرار داشت،به تساوی سه بر سه و تقسیم امتیازت تن داد.
لغزشهای دفاعی تراکتوری ها  در نیمه دوم ،باعث از هم گسیختگی در  تاکتیک تیمی شدو معادلات را بر هم زد.
از این گروه برد یک بر صفر الشارجه امارات برابر نیروی هوایی عراق شرایط را برای نماینده ما دشوار کرد.
در هر حال باید نتایج روز نخست نمایندگانمان را مجموعا  مثبت ارزیابی کرد..دو پیروزی و دو تساوی حاصل عملکرد چهار تیم مااست.
اصولا دیدارهای نخست در خارج از خانه و در بازیهای گروهی سخت و دشوار است. در این میان شرایط پرسپولیس  قدری دشوارتر از سه تیم دیگر ایران است.
استقلال و فولاد در عربستان از امکانات بهتر هتلی و محل تمرینات و آمد و شد برخوردار هستند و به لحاظ تغذیه هم مشکلاتی ندارند.
تراکتور سازی هم در امارات وضعیتی مشابه با استقلال و فولاد دارد..شرایط استقرار درهتل و برخورداری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حد ایده آل وجود دارد.اما همانطور که گفته شد پرسپولیس در هند با دغدغه و چالش بیشتری روبرو است . این مساله از لحاظ روحی گل محمدی و کاروان پرسپولیس را به زحمت انداخته است.
موضوعی که باید بسیار مورد توجه کادر مربیان و مدیران چهار نماینده ایران قرار گیرد بحث نظارت  دقیق بر  امور تغذیه و استراحت بازیکنان در هنل و جدی گرفتن موضوع قرنطینه در اتاق ها می باشد.
موضوع بعدی حفظ انرژی نفرات و ریکاوری و تمرینات آماده سازی است.باید شاکله تیمهایمان را به بهترین روش پایدار و تثبت شده نگه داریم.
حضور مربیان کاملا ایرانی  و کادر مدیریت آنها از دستاوردهای این دوره از مسابقات است.گل محمدی ،مجیدی ،نکونام و خطیبی و دستیارانشان باید هنر خود را در پیکارهای گروهی نشان دهند .اعمال مدیریت صحیح و هوشمندانه در یک مقطع کوتاه زمانی از ملزومات کار است.
هنوز راهی دشوار پیش روی نمایندگان ایران قرار دارد.باید پنج بازی دیگر در فواصل سه روزه برگزار کرد.

این شرایط سخت اقتضا می کند تا مدیریتی اصولی در اردوی تیم ایجاد شود.توان و نیروی بازیکنان به بهترین شکل ذخیره و ریکاوری با دقت مضاعف انجام شود.
گرمای هوا در عربستان ،امارات و هند و رطوبت و شرجی و ذغدغه کرونا هم حریفان خانوشی هستند که هر لحظه تیمها و بازیکنان مان را تهدید می کند.از طرفی قرنطینه در اتاق ها هم اعصاب و روان نفرات را تحت تاثیر قرار می دهد.لازم است به لحاظ انگیزشی و روحی و روانی هم کار جدی صورت گرفته و مدیریت شود.نباید در باد پیروزیهای اولیه قرار گرفت و از اهمیت راه پیش رو غافل شد.
امیدواریم در پایان این ماراتن سنگین هر چهار نماینده کشورمان را در مرحله بعدی ببینیم و تیم فینالیست از منطقه غرب آسیا هم از ایران باشد.

نویسنده: احمد میرزاییان