سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
پیروزی آبی پوشان مکمل عملکرد نمایندگان ایران؛

استقلال،امشب بزن و ببر

نمایش موفقیت آمیز استقلالی ها برابر الاهلی کانون توجه همگان بوده و برد امشب در مصاف با الشرطه عراق توفیق سه نماینده دیگر ایران را تکمیل و راه صعود را هموار خواهد کرد.


شاگردان مجیدی در پیکار نخست برابر الاهلی به لحاظ تاکتیکی،قدرت جسمانی وجنگهای تن به تن کاملا بر حریف استیلا داشتند.

برخی تزلزل در عمق دفاع آبی پوشان را عیان می کنند ،اما باید پذیرفت استقلال در اداره بازی، مالکیت توپ و بهره بردن از اصل سرعت در تهاجم عالی کار کردند.

همواره تیم های ما در بازی نخست  قدری استرس دارند و نمایش آنها با اقتدار و هماهنگی همراه نیست.

استقلال در خارج از خانه و در شرایط اقلیمی و آب و هوایی عربستان به لحاظ فیزیکی و برتری جسمانی یک سرو گردن از حریف پیش بودو با شایستگی و تحمیل قدرت تاکتیکی خود به الاهلی به سه امتیاز رسید.

الشرطه عراق در بازی نخست دو بر صفر به الدحیل باخت.

آنها از چند بازیکن‌ملی پوش از جمله مازن فیاض،احمد ناطق،احمد عطوان،احمد باسل و دو بازیکن خارجی به نام رافائل سیلوا و ریواس سود می برند.

کاتانچ مربی سرشناس آنها یقینا در بازی امشب با تاکتیکی مقابله گریانه شاگردانش  را به میدان گسیل خواهد کرد.

آنالیز بازی و مهار بازیکنان کلیدی و سرعتی استقلال در دستور کار خواهد بود.بازی آنها مبتنی بر دوندگی و پیکار فیزیکی و تجمع در مرکز میدان است.لذا آبی پوشان باید با تسخیر فضا و میدان داری اجازه بازی سازی به هافبک های الشرطه ندهند.

الدحیل در مصاف با الشرطه ،عمده حملات خود را از جناح چپ خود و استفاده از شکاف در جناح راست حریف پی ریخت و به هدف رسید.نفوذهای دائمی قائدی و حمایت نادری و میلیچ را می توان نقطه برتری استقلال در جناح چپ ارزیابی کرد.

اگر کاتانچ در این زمینه تاکتیکی ویژه اتخاذ کرد و برای مهار قائدی تدبیری خاص داشت ،باید با شیوه ای مقابله گرایانه  به عمق دفاع حریف زد و از جناح راست و با حرکات وریا غفوری و فرشید اسماعیلی پایه گذار حملات بود.

در مرکز میدان حضور سعید مهری در بازی نخست امیدوار کننده نبود.فراخوانی آرش رضاوند در نیمه دوم  و پیوند خوب او با ریگی حاکمیت استقلال را در میانه میدان تثبیت کرد.

در بازی امشب هم به نظر می رسد ترکیب ریکی و رضاوند در مرکز و  حضور اسماعیلی و میلیچ به عنوان دو هافبک کناری ایده آل باشد.

در خط حمله دیاباته با روزهای اوج فاصله دارد،اما ذخیره مطمئن و جانشینی خلف در نیمه دوم به شمار می آید ،او در لحظه ورودش به میدان ضریب تهاجمی آبی پوشان را افزایش می دهد.ارسلان مطهری و قائدی هم مهار ناپذیر  هستند و آماده.

در فاز دفاعی هنوز غلامی و یزدانی به مرز هماهنگی و انسجام نرسیده اند.نیمکت نشینی غلامی در لیگ برتر تا حدی او را از شرایط ایده آل خارج کرده است.در تاکتیکهای تدافعی و مواقع تهاجم حریف باید ریگی نزدیک به دو دفاع مرکزی عمل کند و اجازه شوتزنی به هافبکها و مهاجمان الشرطه ندهد.

عمر سوما مهاجم الاهلی چند بار از شکاف دفاعی استقلال عبور کرد و در چند مرحله تیم ما را آزار داد.

امشب لازم است استقلالی ها ابتدا با دوندگی و جنگندگی حاکمیت خود را در میانه میدان به رخ بکشند و در فاز تهاجمی تیر خلاص را شلیک کنند.

دیگر دیدار این گروه را الدحیل قطر و الاهلی عربستان برگزار می کنند.
نویسنده: احمد میرزاییان