پنجشنبه نهم فروردین ماه

ششمین سالگرد فوت پهلوان باشی

امروز 31 اردیبهشت مصادف با ششمین سالگرد درگذشت مرحوم پهلوان باشی شادروان علی رضا سلیمانی است. تا امروز کسی نتوانسته رکوردش را بزند و دریغ از آن که دیگر کنارمان نیست تا از وجودش استفاده کنیم.

هنوز صدای هلهله و شادی مردم در مسابقات جهانی مارتینی سال 1989 در گوشمان شنیده می شود. کشتی ایران هرگز علیرضا سلیمانی و افتخار آفرینی های او را از یاد نخواد برد. جای او همواره خالیست. روحش شاد و یادش گرامی.

بیوگرافی:

سلیمانی در ۱۵ بهمن ۱۳۳۵ در محلهٔ سلیمانی در منطقهٔ ده تهران که به نام خاندانش بود به دنیا آمد. پدرش علاقه‌مند بود که پسرانش همچون پدربزرگشان پهلوان بشوند.

علیرضا کشتی را در پانزده سالگی به همراه برادرش در باشگاه هژیر در امامزاده حسن زیر نظر مربی به نام پناهی که از پیشکسوتان باستانی بود آغاز کرد. سپس مدتی نزد مربی به نام حساس و پس از آن نزد حسینقلی در باشگاه پولاد کشتی را به‌طور حرفه‌ای ادامه داد. وی در ۱۷ سالگی ابتدا به مقام قهرمانی جوانان تهران در وزن ۹۰ کیلوگرم و پس از آن به مقام قهرمانی جوانان کشور در مشهد رسید. وی در سال ۱۳۵۴ در رده بزرگسالان در مسابقات قهرمانی کشور در همدان در وزن ۱۰۰ کیلوگرم به مقام نخست رسید و به اردوی تیم ملی دعوت شد.

وی علاوه بر قهرمانی در کشتی آزاد، در گود زورخانه نیز حضور چشمگیری داشت و شش بار در کشتی پهلوانی قهرمان کشور شد تا لقب «پهلوان‌باشی» به او داده شود.

اوج دوران ورزش قهرمانی سلیمانی در دههٔ ۱۳۶۰ بود که ایران کمتر در رقابت‌های بین‌المللی حاضر می‌شد، به همین جهت سلیمانی در دو المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به دلیل عدم شرکت ایران و در المپیک ۱۹۸۸ به دلیل مشکل ویزا حضور نداشت و در چندین دوره از مسابقات قهرمانی جهان هم به دلایل مشابه غایب بود.

وی در المپیک ۱۹۷۶ مونترال با ۲۰ سال سن در وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت کرد که با دو باخت و یک برد حذف شد. او در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون هم در سن ۳۶ سالگی شرکت داشت او که پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران هم بود، ابتدا ۳ پیروزی با ضربهٔ فنی را به نام ثبت خود کرد اما در رقابت چهارم در یک دیدار بسیار نزدیک که ۱۰ دقیقه و ۱۹ ثانیه طول کشید ۱–۲ از محمود دمیر از ترکیه شکست خورد و در دیدار پنجم با برابر کشتی‌گیر کانادا ۰–۰ مساوی شد اما به دلیل اخطار بیشتر بازنده اعلام شده و به مقام ششم رسید.

سلیمانی همچنین یک رقیب و حریف تمرینی جدی و باتجربه‌تر به نام رضا سوخته‌سرایی داشت که همواره رقابت سختی برای قرارگرفتن در ترکیب تیم ملی و رفاقتی نزدیک با یکدیگر داشتند. یکی از نقاط عطف دوران ورزش این دو بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ در سئول بود که سوخته‌سرایی تصمیم گرفت در کشتی فرنگی شرکت کند تا سلیمانی در ترکیب تیم آزاد قرار گیرد و هر دو نیز مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کردند.

علیرضا سلیمانی در صبحگاه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۵۸ سالگی بر اثر سکتهٔ قلبی درگذشت.