شنبه یکم اردیبهشت ماه

تمجید AFC از ورزشگاه آزادی

تارنمای کنفدراسیون فوتبال آسیا به بررسی ورزشگاه‌های بزرگ و جذاب واقع در مرکز و جنوب آسیا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری البرز ورزشی، در بخشی از این گزارش در خصوص ورزشگاه آزادی نوشته شده است:

ورزشگاه آزادی برای میزبانی از بازی های آسیایی سال 1974 ساخته شده است و محل میزبانی بازی تیم ملی فوتبال ایران و مسابقات خانگی پرسپولیس و استقلال است. ساختار کاسه‌ای شکل که به ایجاد فضایی پر جنب و جوش و غالبا ترسناک کمک می کند در مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد که شامل یک مرکز ورزش های آبی و چندین مکان دیگر ورزشی است.

ورزشگاهی که در سال 1971 افتتاح شد، در سپتامبر 1997 رکورد حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1998 بین ایران و عربستان را که با نتیجه تساوی یک بر یک تمام شد، ثبت کرد.

در آوریل سال 2015 در مسابقه پرسپولیس برابر النصر عربستان، این ورزشگاه رکورد پر تماشاگرترین دیدار لیگ قهرمانان آسیا را با حضور یکصد هزار تماشاگر بدست آورد، رکوردی که به بازی پرسپولیس برابر الغرافه در سه سال قبل از آن و در همان ورزشگاه متعلق بود. این ورزشگاه در دیدارهای پرسپولیس برابر بنیادکار ازبکستان و الهلال عربستان هم به این تعداد تماشاگر رسید.

این ورزشگاه همچنین میزبان مسابقات بسیار معتبر دیگری هم بوده، مانند بازی فینال جام ملتهای آسیا 1976 که علی پروین موفق شد با زدن یک گل تیم میزبان را برابر کویت به پیروزی برساند. همچنین در سال‌های 1999 و 2002 این ورزشگاه میزبان فینال جام باشگاه‌های آسیا بوده است.

ورزشگاه آزادی برای نخستین بار میزبان فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ بود، زمانی که پرسپولیس در بازی برگشت در این ورزشگاه مملو از تماشاگر برابر کاشیما ژاپن بازی کرد.