شنبه یکم اردیبهشت ماه

لامعی: درالمپیک توکیو باید ۶ مدال بگیریم

عشقعلی لامعی یکی از حریفان مستقیم استاد عبدالله موحد بوده است وی که در حال حاضر هشتاد سالن سن دارد از آن روزها می گوید: من و آقا عبداله با هم رفیق بودیم بعد رقیب، در زمان ما ملی پوش شدن در هر وزنی خیلی سخت بود مثل حالا نبود.

عشقعلی لامعی از جمله نامداران تاریخ کشتی ایران است که علی رغم توانایی بالا و اقتدار فراموش نشدنی در این ورزش هیچگاه به حق خودش نرسید. شاید اگر اسطوره ای به نام عبدالله موحد با وی هم وزن نبود لامعی هم چند مدال جهان و المپیک در ویترین افتخارات خود داشت اما او نیز مانند بسیاری از هم وزن های آن روز موحد از جمله حسن امن زاده و منصور سرداری پشت این سد محکم و غیر قابل نفوذ ماند.لامعی در همین رابطه به خبرنگار البرز ورزشی گفت: هر بار تمرین کردن با موحد برابر یک مسابقه بود. او معمولا دوست داشت با من تمرین کند. می گفت تمرین با لامعی بدنم ساخته می شود. البته ما رقیب سرسخت یکدیگر هم بودیم. انتخابی ۶۸ مکزیک فینال مسابقات رودر روی هم قرار گرفتیم که حاصل ۹ دقیقه مبارزه با حساب یک بر صفر به سود موحد تمام شد. او راهی مسابقات المپیک مکزیکو سیتی شد و با مدال طلا به وطن بازگشت. باردیگر و برای پوشیدن پیراهن تیم ملی جهانی ۱۹۷۰ کانادا با هم کشتی گرفتیم که عبدالله خان با یک اخطار برنده مسابقه شد. فراموش نمی کنم که به وقت استراحت این مسابقه آقای سیروس پور از پشت بلندگو خبر تولد دختر خانم آقا موحد را اعلام کرد و جمعیت ایشان را تشویق کردند.

لامعی ادامه داد: آن روز ها که ما کشتی می گرفتیم سالن پر از جمعیت می شد چون واقعا مسابقات حساس بود. خصوصا در اوزان میانی از جمله ۶۸ کیلو تعداد زیادی از قهرمانان وزن کشی می کردند. مسابقات در سه شب برگزار می شد و کشتی ها با امتیاز خیلی نزدیک به پایان می رسید . در آن دوره کسب عنوان قهرمانی تهران خودش کمتر از پوشیدن پیراهن تیم ملی نبود. در چنین شرایطی چند بار قهرمان تهران شدم و در مسابقات کشوری به مدال برنز رسیدم. کشتی پهلوانی هم می گرفتم که عناوین کشوری کسب کردم.

 وی در رابطه با شرایط امروز کشتی ایران اظهار داشت: اوضاع کشتی الان بهتر شده امکانات خوبی برای کشتی و قهرمانان در نظر می گیرند و آنها از نظر تحصیلات و موقعیت اوضاع بهتری دارند. البته کلا ورزش در دنیا دگرگون شده و کشتی هم از این قاعده جدا نیست. به اعتقاد من کشتی را باید در ردیف مشاغل سخت قرار دهند و توجه ویژه ای به قهرمانان داشته باشند.آقا تختی در آن دوران خیلی به این نکات توجه داشت و اصرار می کرد هر طور شده قهرمانان بیمه باشند.

این پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که چشم انداز المپیک توکیو را چگونه ارزیابی می کند تاکید کرد: تیم های خوبی در هر دو رشته آزاد و فرنگی داریم. محمد بنا از زمانی که هدایت تیم فرنگی را در دست گرفت تحولی در این رشته ایجاد کرد و اکنون دنیا روی کشتی فرنگی ایران هم مثل آزاد حساب باز کرده، تحت این شرایط و با توجه به جایگاه کشتی ما کسب سه مدال آزاد و سه مدال فرنگی در المپیک دور از دسترس نخواهد بود.

در هر حال آرزوی ما گوش شکسته ها موفقیت کشتی در میادین مختلف از جمله جهان و المپیک است که امیدوارم در المپیک توکیو محقق شود.

نویسنده: احمد دباغ