پنجشنبه نهم فروردین ماه
گفتگوی اختصاصی با دکتر محمد توکل:

به صرف کشتی گیر بودن نمی توان کرسی بین المللی گرفت

بسیاری از کارشناسان سطح اول دنیا نقش دکتر محمد توکل را در حفظ و مدیریت فیلا بیشتر از هر فردی می دانند و معتقدند او بدون شک تاثیرگذارترین مرد تاریخ کشتی جهان بوده است.

هیچ کس نمی تواند منکر نقش پررنگ و مشهود دکتر محمد توکل در معرفی و پیشرفت کشتی ایران در جهان شود. بسیاری از کارشناسان سطح اول دنیا نقش دکتر محمد توکل را در حفظ و مدیریت فیلا بیشتر از هر فردی می دانند و معتقدند او بدون شک تاثیرگذارترین مرد تاریخ کشتی جهان بوده است. توکل که فارق التحصیل دانشگاه تهران بوده است از همان ابتدا در رشد و پیشرفت این رشته مردمی و محبوب تاثیر بسیار زیادی داشت. او در طول تحصیل در دانشکده پزشکی عضو تیم ملی کشتی دانشگاه‌های ایران و کاپیتان تیم کشتی دانشگاه تهران بود. در سال ۱۳۴۶ به تهران بازگشت و در بیمارستان هشترودیان مشغول به کار شد.

 اولین پست ورزشی توکل ریاست فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان بود که توانست در آن پست خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد، سپس رئیس فدراسیون کشتی ایران شد و در همان سال (۱۹۷۶) میلادی در جریان المپیک مونترال کانادا به عضویت هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی انتخاب شد و سال بعد به عضویت فدراسیون کشتی آسیا درآمد.

دکتر توکل در سال ۱۹۹۲ در بارسلون اسپانیا مجدداً برای مرتبه دوم به عضویت هیأت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی و عضو کمسیون پزشکی آن فدراسیون که به مسائل دوپینگ می‌پردازد انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۲ و المپیک لندن عضو این فدراسیون بود. در سال ۲۰۱۱ و در حاشیه مسابقات جهانی استانبول ترکیه دکتر محمد توکل به همراه ابراهیم جوادی به عضویت تالار مشاهیر فیلا درآمدند. بعد از مدتها و به رسم همیشگی با او تماس گرفتیم و جویای احوالش شدیم.

- آقای دکتر توکل عزیز، حالتون چطوره؟

خداروشکر. با پیری و حال و هوایش زندگی می کنیم.

-براتون آرزوی سلامتی دارم.

ممنونم. برای همه مردم آرزوی سلامتی دارم

-در این روزهای کرونایی و خانه نشینی از کشتی ایران و جهان باخبر هستید؟

کم و بیش با من در تماس هستند و در جریان اخبار قرارم می دهند.خیلی در مسائل ریز نیستم

-شما بیش از نیم قرن در راس کشتی جهان بوده اید. آیا بعد از شما کشتی ایران به چه کسی باید دلخوش باشد؟

باید از ابتدا یکی را ساخت و برای چنین جایگاهی پرورش داد. همه چیز یهویی رخ نمی دهد و باید سختی ها کشید.

-متاسفانه ما نتوانستیم در انتخابات هیات رییسه کشتی آسیا کرسی بگیریم و فکر می کنید حمید سوریان می تواند در هیات رییسه فدراسیون جهانی بعد از شما یک کرسی مهم را کسب کند؟

نه. کسی باید انتخاب شود و در چنین جایگاهی مورد حمایت قرار بگیرد که حداقل بتواند به سه زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی صحبت کند. به صرف ورزشکار مطرح بودن نیست باید برای این سمت یکی را از نو درست کرد. کار مشکلی است و بعید هم می دانم.

-خیلی مزاحم وقتتون نمی شوم.

ممنون که مثل همییشه جویای احوالم بودید.

 

گفتگو از حامد قاسمی عارف