پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه

گرامیداشت روز هنر هشتم

امروز، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی است و در این مقال تاکید ما بر روابط عمومی دستگاه های مرتبط با ورزش و تربیت بدنی است که باید نقش بال های اصلی را در پرواز ایده ها و آرمان های فدراسیون های ورزشی ایفا کنند.

روابط عمومی بخشی از دانش مدیریت در هر تشکیلاتی است که سهم عمده ای در چرخه اطلاعات خواهد داشت و می تواند موجبات اعتلای بخش های مدیریتی را فراهم سازد.

در جهان امروز اهمیت روابط عمومی ها به حدی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می شود. اما آیا این دانش و پژوهش مورد نظر در بدنه فدراسیون های ورزشی وجود دارد؟ پاسخ نیازمند تعمق بیشتر است. چرا که جایگاه روابط عمومی ها به خوبی شناخته نشده است و به نوعی بیگانگی و جدایی و دوری از جامعه مرتبط ورزش با فدراسیون ها را دامن زده است. امروز اگر به درستی به اهمیت روابط عمومی پی برده باشیم به جای ارائه آمارهای دهان پرکن یا ایجاد سد بین رسانه های مستقل و مقامات ورزشی سعی در نمایش واقع گرایانه فعالیت ها می کنند در صورتی که تعامل بهترین راه کاهش حساسیت های اجتماعی و افزایش میزان رضایتمندی فی مابین است.

یکی از مشکلات عدیده روابط عمومی در بخش های مختلف ورزش دچار شدن در سد انحصار است. بیشتر آنها تلاش می کنند که روابط عمومی خود را به دست خبرنگاران معدودی از بنگاه های خبری و ترجیحا دولتی بسپارند و روابط عمومی ها با کانالیزه کردن روابط خود، عده ای معدود را به بازی می گیرند و مانع از پرداختن وقایع آن گونه که رسالت قلم به دستان خبرنگاران است می شوند در صورتی که خداوند در قرآن «ن والقلم و ما یسترون» را به مسلمین و همه اشخاصی که ارتباط عمومی را برعهده دارند توصیه فرموده است.

بدون تردید باید به همه دوستان و همکاران اهل قلمی که با کمترین دستمزد و کمترین حقوق و مزایا تلاش می کنند، خسته نباشید بگوییم ولی با روندی که در بخش های مهمی از ورزش کشور مشاهده می کنیم، آخر و عاقبت خوبی را برای چرخه اطلاعات و ارتباطات سالم بین دستگاه های ورزشی و خبرنگاران نمی بینیم. نباید از نیاز همکاران ما در این حیطه سوء استفاده شود.

نویسنده: رضا اسماعیلی