سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه

آلکنو: مربی که قول نتیجه دهد، شارلاتان است!

ولادیمیر آلکنو حدود یک ماه بعد از ورود به تهران، امروز در یک نشست خبری با حضور اهالی رسانه شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

آلنکو سرمربی روسی تیم ملی والیبال برای نخستین بار رودرروی خبرنگاران ایرانی نشست و از والیبال، تصمیمات و نظرات خود گفت.من همیشه فکر می کردم و همچنان فکر می کنم که مربی ای که قبل از مسابقه و چه در شروع مسابقات می گوید که من تیم را روی سکو می برم و قهرمان می کنم، یک شارلاتان است! چه زمانی که با من صحبت شد و همین حالا هدفمان رفتن روی سکو است و من قول دادم هر کاری کنم که این هدف تحقق پیدا کند. تیمی که من الان با آن افتخار همکاری دارم، تیمی است که سعی دارم با آن این کار را تحقق ببخشم. تمام بازیکنان، تمام توان خود را به کار می برند که بتوانند به این هدف دست پیدا کنند. در طول 25 سال مربیگری ام یک بار هم قولی برای نتیجه ندادم. آیا شما می دانید فردا چه اتفاقی برایتان رخ می دهد؟

پیمان اکبری هم روزی جوان و کم تجربه بوده

قبل از شروع کارم در ایران با داورزنی و خوش خبر صحبت کردم و قرار شد همه تصمیمات را من خودم بگیرم. امروز 6 مربی ایرانی در تمرین به من کمک می کنند. این لیستی بود که فدراسیون در اختیار من قرار داد و آن ها همه برای من یکسان هستند. پیمان اکبری رزومه درخشانی دارد و تجربه کار در تیم ملی را هم داراست. محمدرضا تندروان هم جوان و آینده دار است. از شما سوال می کنم که چرا تندروان نمی تواند به مسابقات برود؟ قطعا زمانی و روزگاری آقای اکبری هم تجربه نداشتند و کسی به او فرصت داده که این تجربه را به دست بیاورد. اگر بعد از من مربی ای به جامعه والیبال ایران اضافه شود که تجربه بالایی داشته باشد، این اتفاق بدی نیست.

 

شیوه تمرینی‌ام در ایران قطعا متفاوت از روسیه است

آیا آلکنو همان شیوه‌ای که برای بازیکنان روسی داشت برای بازیکنان ایران هم پیاده خواهد کرد؟ او تاکید دارد که چنین نیست: مشخص است که این طور نیست. ایران و روسیه 2 تیم متفاوت از یکدیگر هستند. بیشتر از آن‌که بخواهم در مدت حضورم در ایران، کار فیزیکی با تیم انجام دهم، سعی کردم روی ذهنیت بازیکنان کار کنم. ما از نظر تکنیکی در سطح بسیار بالایی برخوردار هستیم. امیدوارم در وقت باقی‌مانده، روحیه تیمی را تقویت کنیم. اگر در فرصت باقی‌مانده بتوانم ذهنیت بازیکنان را طوری تغییر دهم که در مقابل تیم‌های فیزیکی بازی خوبی برگزار کنند، عالی خواهد بود. برای من حائز اهمیت است که بازیکنانم را به فکر وادارم تا این که بخواهم نکات فنی را به آن‌ها گوش‌زد کنم. این‌ها بازیکنانی هستند که شکل گرفته‌اند و اگر بخواهم در 4 هفته، نکات فنی را به آن‌ها گوش‌زد کنم بی‌فایده است. اما قطعا کارهای تاکتیکی متفاوتی انجام می‌دهیم و این برای من مهم است.

جواد کریمی آینده ای در خشان دارد ولی اضافه وزن داشت و آماده نبود؛ در شان تیم ملی نیست که بازیکن جوان با وزن اصافه وارد اردو شود در صورتی که پیشکسوتانی چون  سعید معروف کاملا آماده است. جواد کریمی بیشتر فصل را در لیگ بلژیک ذخیره بود ولی آینده بسیار خوبی  خواهد داشت به شرط اینکه از نطر ذهنی خودش را تعییر بدهد.