جمعه سی و یکم فروردین ماه
از سیر تا پیاز والیبال روسیه با تتیوخین

تیم ایران با الکنو دیدن دارد!

در والیبال روسیه نام های بزرگ کم نبوده اند از یوری چسنوکوف، ساوین و زایسف گرفته تا تتیوخین همه و همه نام های بلندآوازه در دنیای توپ و تور بوده اند در این بین تتیوخین که شش بار برای تیم ملی روسیه در المپیک توپ زده است این بار در کسوت همراه و مدیر فنی روس ها را در بازی های ریمینی و به احتمال زیاد در المپیک توکیو همراهی خواهی کرد گفت و گویی از وی در آریا ورزش درج شده که بخش عمده ای از آن را می خوانید.

تیم ایتالیا برای حضور در المپیک در حال اماده سازی 30 بازیکن است. اما تیم هایی چون لهستان و بسیاری دیگر از تیم های ملی با 18 بازیکن در لیگ ملتها حضور خواهند داشت. چرا روسیه در ابتدا فقط 16 بازیکن را با خود به ایتالیا میبرد؟

تتیوخین:  این کار برای بهینه سازی در روند تمرینات صورت گرفته است. علاوه بر این، شخصاً من بازیکنان قدرتمند دیگری را نمی بینم که نیاز باشد به این تعداد اضافه شوند. کمیت بازیکنان مهم نیست اینکه با چه کیفیت و عملکردی روبرو هستیم در اولویت ماست. از بین همین تعداد بازیکن قرار است 12 بازیکن برای المپیک انتخاب شوند.

هرکسی فرصت اثبات خود در لیگ ملت ها را خواهد داشت. در ایتالیا است که نتیجه گیری مقدماتی در مورد ترکیب المپیک صورت میگیرد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد که مجبور به تغییرات اجباری شویم به عنوان مثال،  یاکوولف  مدافع قدرتمند تیم روسیه در حین تمرین مچ پایش آسیب دید و نمیتواند تیم را همراهی کند. ما برای چند هفته او را از دست دادیم ، او لیگ ملت ها را از دست داد اما همچنان در لیست هست تا شرایط او برای المپیک مشخص شود.

اکنون تیم ملی روسیه دو پاسور و دو لیبرو دارد. آیا بازیکنانی هستند که اگر اتفاقی بیفتد، بتوانند فوراً جایگزین نفرات اصلی شوند؟

 بله ، البته که گزینه هایی برای پشتیبانی وجود دارد. تمامی افراد حاضر در اردو بازیکنان باتجربه ای هستند که قبلاً خودشان را نشان داده اند و توانایی های آنها برای سرمربی کاملاً شناخته شده است. به عنوان مثال، اگر ما بخواهیم در مورد تجربه صحبت کنیم،  الکساندر بوتکو  از همه پاسورهای انتخاب شده با تجربه تر است.  می توانستیم با سه پاسور در این رقابت ها شرکت کنیم. ولی افرادی را با خود همراه می کنیم که در طول روند آمده سازی خود را با فرآیند اردو هماهنگ کرده و بهترین خود باشند.

پس از اعلام اسامی بازیکنان تیم ملی، هواداران به عدم حضور سرگئی گرانکین بسیار انتقاد کردند؟

 او در اردوی اولیه تیم حضور داشت، اما در این مورد، تاکتیک ها و دیدگاه های خاص سرمربی نقش مهمی دارد. او به ایگور کوبزار اعتماد دارد، پاول پانکوف با عملکرد درخشان خود در تیم باشگاهیش، جایگاه خود را در تیم ملی به دست آورد. ویژیگی های گرانکین هنوز در تصور سرمربی نمی گنجد. اما قبل از شروع المپیک، همه فرصت دارند تا بار دیگر خود را نشان دهند. قبل از بازی های المپیک لندن ، گرانکین نیز در اردوی آماده سازی نبود، اما در نهایت در لیست قرار گرفت.

بازیکنان تیم ملی روسیه که اخیراً تابعیت روسیه را دریافت کرده اند،  اورئا کامیخا و دیمیتری پاشیتسکی چیزهای زیادی گفته شده است. چرا آنها در ترکیب نیستند؟

 مشکلات کامیخا با یک سری اسنادِ حل نشده او است. در مورد پاشیتسکی ، او در میان نامزدهای تیم ملی بود، اما پس از دعوت او به تیم ملی، این فکر را  کرد  که یک فصل بیشتر نمی تواند برای تیم بازی کند و خیلی راغب برای بازی در تیم روسیه نبود. اگر فردی غیرت و اشتیاق کافی را نداشته باشد،حضور او در جمع بازیکنان هیچ سودی نخواهد داشت.

آیا دیمیتری موزریسکی در پست قطر پاسور هم تمرین می کند؟

 بله، البته مربیان توانایی های او را به عنوان یک مدافع میانی همچنان در نظر دارند. این تطبیق پذیری مهم است، خصوصاً با توجه به اینکه فقط 12 بازیکن را می توان به المپیک برد. بنابراین ، باید از همه فرصت ها استفاده کرد. این یک امتیاز بزرگ برای تیم روسیه است که یک بازیکن والیبال روسیه می تواند در چندین پست بازی کند. مثل ماکسی میخائیلوف یک سرباز جهانی است. او می تواند هم در قطر بایستد و هم در پست اسپکر قدرتی و در هر دو  سطح  هم بسیار عالی بازی می کند.

شما تجربه زیادی در بازی در المپیک دارید. آیا ویژگی های خاصی برای آماده سازی برای این مسابقات وجود دارد یا همه چیز استاندارد و نرمال است؟

به طور کلی ، همه چیز استاندارد و نرمال است. تنها نکته این است که هنگام برگزاری اردوی آماده سازی برای چنین مسابقاتی، مسئولیت بالاتری وجود دارد. این مسابقات، طولانی است و برای کادر مربیگری مهم است که وضعیت تیم را از نظر جسمی، اخلاقی و ذهنی به درستی محاسبه کنند. به طوری که فردی در طول مسابقات اصلی دچار تغییر ناگهانی از هر لحاظ نشود. اینجا همه چیز ظریف است و خیلی چیزها به هنر مربیگری بستگی دارد.

عملا در رقابتهای لیگ ملتها یک ماه در قرنطینه و در محل برگزاری رقابت ها خواهید بود، چه برنامه ای برای این دوران دارید؟

در ابتدا که پله پله برای پیروزی در بازی ها جلو می رویم و همزمان  آماده سازی برای المپیک هم وجود دارد. البته ما به هیچ قیمتی تلاش نمی کنیم پیروز شویم، و سلامتی بازیکنان را قربانی مسائل دیگر نمی کنیم. از بازیکنان به صورت چرخشی استفاده کرده و همه بازی خواهند کرد، زیرا دیدن بازی مه بازیکنان، کادر مربیگری برای همه مهم است. بچه ها باید به آمادگی لازم برسند و  فرایند تمرینات و هدف از انجام آن ها را فراموش نکنند.

آیا مسابقات با رقبای ما در المپیک (آمریکا ، برزیل ، آرژانتین ، فرانسه) ویژه خواهد بود؟

هنوز تا المپیک  زمان زیادی باقی مانده است، اما، مطمئناً ، مسابقات با این تیم ها در لیگ ملت ها می تواند اطلاعات اضافی را برای ما فراهم کند. فرصتی برای مشاهده برخی تفاوت های ظریف. من فکر می کنم که در لیگ ملت ها ، همه، تاکتیک های کاملاً متفاوتی خواهند داشت و هیچ کس مطمئناً با یک ترکیب شش نفره ثابت بازی نمی کند. ما با علاقه زیادی منتظر مسابقات هستیم، بالاخره تیم های ملی از پاییز 2019 بازی نکرده اند.

در لیگ ملتها روسیه با تیم ایران بازی خواهد داشت که هدایت  آن به دست ولادیمیر آلکنو است، فکر میکنید چگونه باشد؟

بسیار برای  جالب خواهد بود که ببینیم که تیم ایران با هدایت الکنو چگونه تغییر کرده و بازی می کند. البته انتصاب وی به عنوان سرمربی تیم ایران، علاقه مضاعفی به این تیم بخشیده است و او واقعا باتیم ایران ارتباط خوبی برقرار کرده است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا،  همه شرکت کنندگان در یک حباب قرار خواهند گرفت. شرایط شرکت کنندگان چگونه خواهد بود؟

-همه چیز بسیار سختگیرانه است. اگر مرزهای خاصی را نقض کنید، باید بدون محاکمه و هیچ حرفی به خانه اعزام شوید. بازیکنان همیشه باید ماسک بزنند، بدون صحبت و ارتباط با با بازیکنان تیمهای دیگر. تا آنجا که من فهمیدم، بعد از بازی آنها حتی نمی توانند دوش بگیرند و باید بلافاصله بعد از بازی، با اتوبوسی که به سالن رفته اند به هتل خود برگردند. در واقع، هیچ کس نباید یک ماه کامل از هتل خارج شود، به استثنای رفتن به سالن مسابقه.

فکر می کنم از نظر روانشناسی مشکلات بسیار زیادی ایجاد شود . در اصل، شما هیچ کس را با هزینه های یک ماه و نیم شگفت زده نخواهید کرد، اما معمولاً در طول چنین رقابتهای طولانی، فرصتی برای بیرون رفتن در شهر، و یا پیاده روی وجود دارد. ولی با این شرایط تیم  فقط در راه تمرینات و بازی ها است و عملا در هتل حبس می شود. اما همه چیز در یک سطح برابر است و برای همه یکسان است. باید صبور بود. فکر می کنم فرصت حضور در تیم المپیک باعث انگیزه بچه ها برای کنار آمدن با این چالش شود.

ما یک کاپیتان فعالی چون ایگور کوبزار داریم که اجازه نمی دهد کسی خسته شود. برنامه های را برای تیم ترتیب میدهد: یک روز با بچه ها پلو درست میکنند و روز دیگر استیک که هم تفریح ​​است و هم تیم سازی.

چه کسی شما را در بازی های باشگاهی فصل پیش بیشتر تحت تأثیر قرار داد و شگفت زده کرد؟

صد در صد پاشا پانکوف. او بسیار پیشرفت کرده و اکنون امیدهای زیادی به او در تیم ملی داریم. من همچنین پیشرفت ایلیا ولاسوف را میبینم. او دو فصل سخت را پشت سر گذاشته است. او در این مدتدر  سطحی که می خواستیم از او در تیم ملی ببینیم بازی نکرد. فصل گذشته همه چیز را زیر و رو کرد و  خود را اصلاح کرد. فکر می کنم این هم از کارهای بزرگ مربیان دینامو برای ولاسوف باشد.

 قبل از این فصل ایگور شولپوف دستیار جدید توماس ساملوو شد. تصمیم چه کسی بود؟

یک تصمیم مشترک است. من حتی به یاد ندارم که چه کسی اولین بار کاندیداتوری ایگور را پیشنهاد داد ، اما همه از او حمایت کردند . الکساندر یارمنکو، توماس و من با هم تصمیم به این انتخاب گرفتیم. اگرچه شولپوف مربی جوانی است اما  مسیر مستقل خاصی را دنبال میکند. هر سرمربی، مربی را به عنوان دستیار انتخاب می کند که نظرات اصلی او را به اشتراک بگذارد، اما در عین حال می تواند یک دیدگاه جایگزین هم ارائه دهد. اکنون می بینم که آنها درک و اعتماد متقابل خوبی دارند و  این خبر خوبی است.

آیا پاول تتیوخین پسر شما شانس حضور در تیم ملی روسیه  را در آینده دارد؟

 او در فهرست اولیه بود. و بدون هیچ پارتی بازی. او تمام فصل را در ترکیب تیمش بازی کرده و از بازیکنان خوب تیم بلگوری بوده است، او در همه جوانب توانایی خوبی دارد و اگر مصدومیت او نبود ، امکان اینکه در اردوی تیم  بماند بسیار بالا بود.