پنجشنبه نهم فروردین ماه

باران صداقت و اعجاز فوتبالی

در اعجاز و فوران صداقت فوتبالی همین بس که بدانیم تست کرونای مخالفان لیگ غالبا مثبت ،اما موافقان در صحت کامل و سلامت بودند.در کجا می توان این همه روراستی و یکرنگی را پیدا کرد؟

با شروع تمرینات تیمهای لیگ برتر و لزوم انجام تست از بازیکنان و مربیان باشگاهی تکاپویی به راه افتاد.
از همان ابتدا مخالفان برگزاری لیگ با تمسک به مسائل گوناگون سعی داشتند با تخطئه کردن دستور سازمان لیگ به شکلی مسولان وزارت بهداشت را مجاب به توقف فعالیتها نمایند.
اما در آن سو موافقان برگزاری لیگ با سرپوش گذاشتن بر مسائل درونی و ناچیز خواندن تست های انجام شده ،اوضاع را کاملا عادی جلوه دادند.
چند تیم دیگر هم کتبا تهدید به کناره گیری از مسابقات کردند تا بدین شکل ،سازمان لیگ تحت فشار جدی قرار گیرد.
صاحب این قلم هیچیک از واکنش های موافقان و مخالفان برگزاری لیگ را مبتنی بر واقعیات و مصلحت فوتبال کشور نمی داند .زیرا این واکنش ها و عکس العمل ها بر گرفته از اطلاعات ودانش پزشکی و تحقیقات علمی نیست.
آلمانها که بیش از ما به مسائل پزشکی و سلامت بازیکنانشان حساس هستند و دقت نظر آنها زبانزد است ،با رعایت تمام‌پروتکل ها مسابقاتشان را آغاز کرده اند.
دیبالا ستاره آرژانتینی و جوان یووتنوس که پس از پشت سر گذاشتن بیماری حاد کرونا به تمرینات بازگشت به تمامی پیشداوریهای قبلی خط بطلان کشید.
در داخل کشور ،زمانی که کارگران،کارمندان ادارات و بانک ها و شرکت ها به کار مشغول هستند و اتوبوس ،مترو ،و تاکسی ها و بازار و کسبه فعالیت روزمره را آغاز کرده اند،جدا دانستن فوتبالیست ها از قاطبه مردم چه معنایی دارد!
در واقع این همه بزرگ نمایی و پرخطر جلوه دانستن تمرینات اولیه قدری ابهام آمیز و مسئله دار است. بنابر این انتظار این است که تیمها گام اول و وظایف ابتدایی که شروع تمرینات است،بدون قیل وقال انجام دهندو امور بعدی را به ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون‌پزشکی و ورزشی بسپارند.
هنوز مسئولان وزارت بهداشت به روشنی نمی توانند اوضاع آخر خرداد ماه را پیش بینی کنند.
شاید جدا از توقف مجدد باقیمانده مسابقات لیگ یازدهم ،مجبور باشیم که لیگ آینده را هم تعطیل و شرایط و محدودیت های جدی تری در سطح کشور اعمال کنیم!
باید بپذیریم‌ به استقبال تعطیلی لیگ رفتن و ساز ناکوک زدن به مصلحت فوتبال و باشگاههای ما نیست.
این توقف های بی دلیل و غیر علمی ،به اساس فوتبال باشگاهی و ملی لطمه می زند و برند تیمها را کاهش و موجبات ورشکستگی آنها را فراهم می کند.
در مطالب دو روز پیش اشاره داشتم که تعطیلی لیگ، ناخواسته فسخ قراردادبازیکنان و مربیان را در پی خواهد داشت،زیرا تیمی که بازی و فعالیت خاصی نداشته باشد،قطعا درآمد معینی نخواهد داشت.
برای مثال عقلایی است از اسپانسر دو تیم پرسپولیس و استقلال بخواهیم بدون برگزاری مسابقه و فعالیت ،پول میلیاردی به این دو باشگاه پرداخت کنند؟
با استفاده از ساده ترین و ابتدایی ترین جملات می گوئیم:
منطقی نیست برای کار نکرده و فعالیت انجام نداده ،مطالبه حق و حقوق کنیم،
در تعجبیم چرا برخی بی دلیل بر طبل مخالف می کوبند.
برای بیان مخالفت باید استدلال ،منطق و ادله محکم داشت،چنانچه برای موافقت هم این قواعد الزامی است.
عصاره و جان کلام ما این است که تیم ها باید در مقطع فعلی تکالیف خود را انجام دهندو امور پزشکی و دستورالعمل های بهداشتی را به اهل فن بسپارند. امید که هر اتفاقی به مصلحت کشور و ورزش ما باشد.