سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه

تقوی: کلیه قراردادهای لیگ برتر باید به تایید هیات های استانی برسد

میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون والیبال عنوان کرد پیشنهاد شانزده تیمی شدن فصل جدید لیگ برتر و برگزاری مسابقات به شیوه VNL بسیار جدی است. ضمن این که کلیه قراردادهای لیگ برتر سال 1400 باید به تایید هیات های استانی برسد.

میلاد تقوی تاکید کرد پیشنهاد شانزده تیمی شدن فصل جدید لیگ برتر و برگزاری مسابقات به شیوه VNL بسیار جدی است. دبیرکل فدراسیون والیبال همچنین عنوان کرد در لیگ برتر سال 1400 کلیه قراردادهای به ثبت رسیده در هیات ها، اعم از استانی و شهرستان‌ها به رسمیت شناخته می‌شود اما برای ادامه مسیر قانونی، صدور ID کارت بازیکنان و حضور در مسابقات، کلیه قراردادها باید به تایید هیات هااستانی برسد.

تقوی با اشاره به استقبال خوب باشگاه‌ها برای حضور در لیگ برتر و شروع زودهنگام فصل نقل و انتقالات بازیکنان، گفت: برای پیش‌گیری از ایجاد مشکل برای باشگاه‌ها، از این پس قراردادهایی که در هیات ها به ثبت برسند، برای فدراسیون رسمیت دارند. ممکن است برای بعضی‌ها این سوال مطرح می‌شود که آیا منظورمان هیات های  شهرستان‌ها هم هست؟ باید بگویم هر هیاتی  نماینده فدراسیون والیبال در استان و شهر خود است. هر قراردادی که باشگاه‌ها در لیگ برتر ببندند و در هر هیاتی که ثبت کنند، رسمیت پیدا می‌کند؛ چه هیئت شهرستان چه هیات استانی. البته برای ادامه مسیر قانونی و صدور ID کارت بازیکنان و حضور در مسابقات، باید قراردادهای مذکور به تایید هیات استان برسد. در واقع بدون تایید هیات استان، ادامه روال قانونی صدور ID کارت بازیکنان، امکان‌پذیر نیست. اما اگر قراردادی در هیات شهرستان به ثبت رسیده باشد، برای فدراسیون والیبال رسمیت دارد و دیگر بازیکنی که قرارداد بسته، اجازه عقد قرارداد با باشگاه دیگر را ندارد. فدراسیون بر این موضوع تاکید دارد و جرایم سنگینی هم برای تخلفات احتمالی درنظر گرفته‌ایم. چون شاهد برخی بی‌نظمی‌ها در سال‌های گذشته بوده‌ایم. امیدوارم که امسال با پیشنهاداتی که برای تغییر شکل بازی‌های لیگ برتر مطرح می‌شود، شاهد نظم، انضباط و کیفیت بالای مسابقات باشیم. البته کرونا، شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده و تصمیم‌گیری‌های ما بر اساس شرایط روز است. بنابراین هرگونه برگزاری و اجرای برنامه‌ها منوط به تایید ستاد ملی مبارزه با کروناست.

او با تاکید بر این که از نیمه دوم خردادماه اولین جلسه کمیته رویدادها با باشگاه‌های متقاضی حضور در لیگ برتر برگزار می‌شود، گفت: در این جلسه پیشنهادات باشگاه‌ها درخصوص نحوه برگزاری فصل جدید لیگ برتر را خواهیم شنید و نقاط قوت و ضعف فصل گذشته لیگ برتر را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. تغییراتی در آیین‌نامه اتفاق خواهد افتاد و نقاط ضعف آیین‌نامه را هم بررسی کرده و سعی می‌کنیم آن را مرتفع کنیم. نگاه فدراسیون جدای از باشگاه، بازیکن و هیئت نیست. همه ما یک خانواده‌ایم و باید منافع همه اقشار را مورد توجه قرار دهیم. فدراسیون معتقد است که برای حفظ منفعت یک مجموعه نباید گروه دیگری متضرر شوند. در تلاشیم تا تعادل در بین همه اقشار حفظ شود و اگر هزینه‌ای هست بین همه تقسیم شود و اگر منافعی هست، همه از آن منتفع شوند.

دبیرکل فدراسیون والیبال در پاسخ به این که آیا فصل جدید لیگ برتر با حضور 16 تیم برگزار خواهد شد، گفت: پیشنهاد شانزده تیمی شدن لیگ برتر و برگزاری مسابقات به شیوه VNL بسیار جدی و محتمل است. موضوع برگزاری لیگ برتر با شانزده تیم و به روش جدید دارای نقاط قوت فراوان و برخی ضعف هاست. هر روشی که برای برگزاری لیگ برتر اجرایی شود، قطعا نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. این روش هم از سایر روش‌ها مستثنی نیست. اما باید نظر باشگاه‌ها در این خصوص گرفته شود. اعتقاد دارم برای کاهش هزینه‌ها در شرایط کرونایی، شانزده تیمی شدن لیگ برتر فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا برخی باشگاه‌ها که امکانات و شرایط بهتری برای میزبانی دارند، محتمل هزینه‌های کمتری شوند.

به گفته تقوی، برگزاری مسابقات لیگ برتر به شیوه VNL فرصت میزبانی بیشتری به شهرستان‌ها می‌دهد اما این که شیوه میزبانی مسابقات به چه صورت باشد، موضوعی است که باید برای تصمیم‌گیری درباره آن، هم نظر باشگاه‌ها گرفته شود و هم شرایط کرونایی کشور سنجیده شود. او همچنین تاکید کرد تاریخ آغاز فصل جدید لیگ برتر، پس از همفکری با باشگاه‌های متقاضی، اعلام خواهد شد. ضمن این که تغییراتی هم در روند ثبت‌نام تیم‌ها برای حضور در لیگ برتر اتفاق خواهد افتاد.