پنجشنبه سی ام فروردین ماه
پاداش  دهان پرکن !

طلای المپیک برابر یک واحد مسکونی 60  متری  است

 در فاصله اندک باقیمانده تا المپیک، برخی رشته‌ها آخرین تلاش‌های خود را برای کسب سهمیه انجام می‌دهند و تیم‌ها و ورزشکاران المپیکی هم مشغول آماده‌سازی هستند.

مسئولان ورزش کشور رفته رفته آخرین اقدامات لازم را برای تجهیز و اعزام یک کاروان خوب و آبرومند انجام می‌دهند. در این میان یکی از موضوعاتی که در فاصله دو ماه مانده تا توکیو هنوز تعیین تکلیف نشد، ماجرای پاداش مدال‌آوران بازی‌ها بود. اتفاقی که بالاخره افتاد و وزارت ورزش و جوانان پاداش مدال‌آوران ایران در المپیک توکیو را اعلام کرد.

بنا بر اعلام وزارت ورزش و جوانان، طلایی‌های توکیو 2میلیارد تومان، مدال‌آوران نقره یک میلیارد و 250میلیون تومان و برنزی‌ها 750میلیون تومان دریافت خواهند کرد. پاداش‌هایی که عنوان میلیاردی را یدک می‌کشد اما نیازمند آن است که ارزش آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

بازگشت به 13 سال پیش

در ادوار اخیر بازی‌های المپیک، وزارت ورزش و جوانان همواره پاداش مدال‌آوران را بر حسب سکه پرداخت می‌کرد. اتفاقی که در میان المپیک‌ها به نوعی از لندن پایه‌گذاری و در ریو هم اجرا شد. با این حال آخرین باری که پاداش مدال‌آوران بازی‌های المپیک به صورت نقدی تعیین و پرداخت شده، المپیک پکن بوده است. در آن بازی‌ها قرار بر این شد که مردان طلایی ایران 100 میلیون تومان پاداش بگیرند.

به این ترتیب حالا پس از 13سال یک بار دیگر قرار بر این شده تا مدال‌آوران المپیک، پاداش نقدی دریافت کنند و رقم آن نسبت به 13 سال پیش، 20 برابر شده و به 2میلیارد تومان رسیده است.

 

از 300 به 200

در المپیک ریو قرار بر این بود که طلایی‌ها 300 سکه طلا پاداش بگیرند و گرفتند. با این حال با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سکه، پرداخت پاداش بر حسب سکه از دستور کار خارج شد و قرار بر این شد تا پاداش‌های نقدی به مدال‌آوران پرداخت شود. حالا طبق تصمیم گرفته شده، مدال‌آوران طلایی 2 میلیارد تومان دریافت خواهند کرد که با توجه به قیمت امروز سکه که حدود 10میلیون تومان است، معادل 200 سکه بهار آزادی است.

 

پاداش دهان پر کن

پس از اعلام تصمیم وزارت ورزش و جوانان، برخی رسانه‌ها با تیتر پاداش میلیاردی به استقبال آن رفتند. در ظاهر هم حرفشان درست است و رقم پاداش مدال طلا و نقره، میلیاردی است اما با شرایط اقتصادی امروز، آیا این ارقام می‌تواند سال‌ها سختی و مشقت کشیدن یک ورزشکار آن هم در سطح المپیک را جبران کند؟

با تورم سرسام‌آور در ایران، حالا دیگر هر کسی که یک واحد آپارتمان 40، 50 متری هم در اکثر نقاط تهران داشته باشد، میلیاردر به حساب می‌آید. پس دیگر میلیاردر شدن اتفاق عجیب و غریبی نیست و واقعاً نمی‌ارزد برای رسیدن به آن به اندازه یک قهرمان المپیک سختی کشید!

 

یک واحد آپارتمان 70 ،60 متری

بنا بر آخرین اعلام‌های رسمی، میانگین قیمت مسکن در تهران نزدیک به 30 میلیون تومان اعلام شده! به این ترتیب با این پاداشی که برای یک مدال طلا تعیین شده، در بهترین حالت می‌توان یک واحد آپارتمان 60 یا 70متری در یکی از محله‌های متوسط رو به پایین شهر تهران خریداری کرد. با این شرایط، واقعاً این پاداش در ظاهر میلیاردی خیلی زیاد است؟

 

قدرت کمتر نسبت به پاداش پکن

همانطور که گفته شد پاداش طلای المپیک پکن 100میلیون تومان بود. با توجه به نرخ مسکن در آن سال که بین 600هزار تا 800هزار تومان در نوسان بوده، با 100میلیون تومان می‌توانستیم خانه‌ای با بیش از 100 متر بنا در تهران خریداری کنیم. ماجرایی که به وضوح نشان می‌دهد قدرت خرید آن پاداش نزدیک به دو برابر پاداش امروز طلایی‌های توکیو است.