پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
سردار و طارمی افتخار فوتبال ایران است

دایی: گره ای که با دست باز می شد با دندان...

علی دایی مرد دوست داشتنی و سمبل فداکارای در فوتبال ایران است او از فوتبال که یک پدیده اجتماعی است آموخته است که قهرمانان ورزشی می توانند فعالان اجتماعی هم باشند. دایی این روز ها به زندگی شخصی خود می پردازد و به قولی از زندگی هم لذت می برد وی در گفت و گویی که با خبرورزشی انجام داده به نکات جالبی اشاره کرد که گزیده هایی از آن ها را می خوانید.

دایی درباره مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی گفت: به نظر من بحرین سرسخت ترین حریف ایران در این رقابت ها است این تیم میزبان مسابقات است و در دیدار قبلی موفق به شکست ایران شده است. حالا هم می‌خواهد به هر قیمت ممکن در کشور خودش برابر تیم ما موفق شود و از این گروه صعود کند. باید خیلی مراقب بحرینی‌ها باشیم.

امیدوارم بچه‌های غیرتمند تیم ملی داخل زمین با ارائه یک بازی قدرتمند جواب حریف را داده و برنده از زمین خارج شوند.

همین قدر بگویم که ما باید هر ۴ بازی خود برابر عراق، بحرین، کامبوج و هنگ کنگ را ببریم تا دل به قضا و قدر یا به قول شما شانس نبندیم. از این ۴ بازی فقط برد می‌خواهیم؛ هر چند کار آسانی در پیش نخواهیم داشت.

اگر همه حریفان را در بحرین ببریم و با قدرت ظاهر شویم دیگر نگران چیزی نخواهیم بود. در ضمن نباید تمرکز خودمان را روی شیخ سلمان یا به قول شما اعمال نفوذ احتمالی AFC بگذاریم.

عراق هم فوتبال ریشه‌داری در قاره آسیا دارد و از استعدادهای زیادی بهره‌مند است. با این وجود بچه‌های کنونی تیم ملی را یک سروگردن بالاتر از آنها می‌دانم.

کار را خیلی سخت کردیم. گرهی که به راحتی با دست باز می‌شد را حالا باید با دندان باز کرد. من ابتدای صحبت خودم از سرمایه انسانی فوتبال ایران گفتم. اغراق نیست اما همین حالا ما می‌توانیم به جای یک تیم ملی ۳ تیم ملی داشته باشیم.

دایی در فرازی دیگر از گفتار هایش  اضافه کرد سبک بازی خداداد عزیزی با مهدی طارمی و سردار آزمون فرق می‌کرد و شاید این دو بیشتر شبیه به من باشند. به نظر من این دو مهره‌های بی‌نظیر و تعیین‌کننده‌ای هستند اما خداداد عزیزی یک فوتبالیست با توانایی‌های منحصر به فرد و خاص بود.

به عنوان یک ایرانی به گل مهدی (طارمی به چلسی) افتخار کردم. همان طور که همه مردم از دیدن این گل زیبا خوشحال شدند و لذت بردند من هم مسرور شدم. به طور قطع و یقین خیلی خوشحال شدم که یکی از شاگردانم در قلب اروپا و مهم‌ترین مسابقات این قاره چنین گل زیبا و مهمی زده است. این بزرگ‌ترین خوشحالی ممکن بود که بازیکنی دروازه چلسی را باز کرده است که به خاطرش کلی فحش خوردم! (می‌خندد)

خدا را شکر می‌کنم که مهدی طارمی توانست آقای گل ایران شود و سپس به تیم بزرگ پورتو برود و بدرخشد. احمد نوراللهی را هم در پرسپولیس و تیم ملی می‌بینید. زمان خیلی چیزها نشان می‌دهد که داد.

شکی وجود ندارد مهدی قایدی یکی از بهترین‌های فوتبال ماست. انشاءالله همین راهی که در پیش گرفته و نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخته ادامه دهد و بهتر و بیشتر هم دیده شود. او جزو کسانی است که تیم ملی خیلی بیشتر می‌تواند از توانایی‌ها و تکنیک بالایش استفاده کند. مهدی قایدی بازیکن مستعدی است. از توانایی‌های بالایی هم برخوردار است که در بازی‌های استقلال دیدیم اما هنوز خیلی جا دارد که بخواهد به خداداد عزیزی برسد. «خداداد»شدن در این فوتبال به این آسانی‌ها نیست. امیدوارم او با تلاش زیاد و گوش دادن به نصایح بزرگترها و مربیان به جایگاه بهتری برسد و در فوتبال ملی ایران هم یک ستاره شود.

قبلا گفتم و باز هم می‌گویم در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نکرده و نخواهم کرد. من البته علاقه‌ای هم ندارم ولی آن چه می‌دانم مربوط به شکل و نحوه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است. باید منطقی باشیم و بپذیریم کسانی برنده می‌شوند که لابی بهتری داشته باشند. به شخصه به دلایلی هرگز از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال حمایت نکرده یا دخالتی نمی‌کنم. به شخصه علاقه‌ای هم به شرکت در انتخابات فدراسیونی که اموالش به حراج گذاشته شده است، نداشته و ندارم و ... صحبت زیاد است ولی فرصت کم!

مرحوم پدرم وصیت کرد به مسائل سیاسی فکر هم نکنم و قاطی سیاست نشوم. الان هم می‌گویم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده و نخواهم کرد.