پنجشنبه نهم فروردین ماه
یادگار ماندگار

میانداران فوتبال ملی

در مراسم و رسمی ورزش معمولا فردی است که میانداری می کند و به انجام امور می پردازد. در ورزش هم میانداری است که رهبری و هدایت سایرین را به عهده دارد.

کسی که به این درجه می رسد باید تمام خصوصیات را داشته باشد. در فوتبال هم میاندار همان هافبک است. هافبک میانی کسی است که باید آهنگ بازی را در مواقع ضروری تغییر دهد. هافبک بازیساز توپ را از تمامی نقاط خط دفاع برای رساندن به مهاجمان و نیز جهت حفظ و مراقبت بیشتر آن و تغییر جهت بازی به او سپرده می شود.

در گذشته در سیستم 4-2-4 وظیفه هافبک میانی برعهده هر دو هافبک بود اما در سیستم 3-3-4 نقش هد ایت به هافبک میانی سپرده شد. در سیستم 2-4-4 کمی از وظیفه هافبک میانی به هافبک دفاعی سپرده شد و با ظهور سیستم 2-5-3 مجددا تمام وظایف هدایت در پست هافبک میانی جمع شد.

هافبک میانی که وظیفه بازیگردانی را به عهده دارد باید دید عالی، قدرت مانور بالا، توانایی در انجام وظایف دفاعی و قابلیت حضور همانند یک مهاجم در محوطه هجده قدم تیم مقابل و شوتزنی را داشته باشد. این خصوصیات از جمله ویژگی های لازم برای هافبک میانی ایده آل است.

تیم ملی فوتبال در گذشته هافبک یا زوج هافبک هایی با این خصوصیات داشته که می توان به زوج کامبیز جمالی – نوریان در دهه 40 نام برد بعدها هم با ظهور پرویز قلیچ خانی که از استثناهای فوتبال ایران است تیم ملی موفق بود.

در طی این سال ها تیم ملی از هافبک های بازیسازی همچون علی پروین، ابراهیم قاسمپور، محمد صادقی، عبدالرضا برزگری برخوردار بوده و پس از انقلاب هم شاهرخ بیانی، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، امیر قلعه نویی، منصوریان و کریم باقری این وظیفه را به عهده داشتند. اما با آمدن سیستم 1-3-2-4 متاسفانه تیم ها بیشتر به گل نخوردن روی آوردند.

با نگاهی اجمالی به تاریخ فوتبال ملی در می یابیم زمانی که تیم ملی از هافبک بازیساز برخوردار بوده صاحب عناوین مختلفی از جمله قهرمانی در جام ملت های آسیا شده است اما در حال حاضر به نظر می رسد بازیکنی که بتواند ویژگی های یک هافبک بازیگردان را داشته باشد در فوتبال ما فعلا وجود ندارد.

اینکه چرا در فوتبال ایران بازیکنی با این خصوصیات در هافبک میانی وجود ند ارد جای سوال و تامل دارد؟

به راستی نقش تیم های پایه و آکادمی ها در این زمینه چه می شود؟

چرا در این چند سال گذشته نتوانستیم بازیکنی با این ویژگی ها تحویل فوتبال دهیم باید از سوی کارشناسان بررسی شود.

این در حالی است که تیم ملی فوتبال ایران در آستانه دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2022 باید در شرایطی ناعادلانه به مصاف حریفان در بحرین برود بازی هایی که برای ایران حساس است و باید در مقابل میزبان و عراق حتما پیروز میدان باشد.

وجود هافبک بازیساز و خلاق می توانست موفقیت تیم ملی را در این آوردگاه مهم فراهم کند و عصای دست مربی باشد.

با توجه به شرایط موجود و بدی آب و هوا و نبود بازی های دوستانه مناسب، امیدواریم تیم ملی از گروه خود صعود کند.

نویسنده: حبیب رحیمی