جمعه دهم فروردین ماه

سالگرد تراژدی هیسل

فوتبال همیشه آن بازی زیبا و دیدنی که در مستطیلی سبز انجام می شود نیست گاهی اوقات مسائل و اتفاقاتی در جریان دیدار تیمهای فوتبال روی می دهد که باعث تاسف و اندوه آدمی می شود.

8 خرداد 1364 ( 29 مه 1985) هرگز از یاد قوتبال دوستان، بازیکنان و عوامل اجرائی فوتبال نخواهد رفت در این شب در جریان دیدار دو تیم فوتبال لیورپول انگلستان ( مدافع عنوان قهرمانی ) و یوونتوس ایتالیا در فینال باشگاه های اروپا اتفاقاتی تلخ افتاد که باعث مرگ تعدادی از تماشاچیان شد. نبرد جوانمردانه ای که باید در زمین فوتبال انجام می شد و بازیکنان با بازی شرافتمندانه بینندگان را به اوج هیجان می رسانند تا موجب لذت آنها شوند اما این کشتار کام همه هواداران را تلخ کرد حادثه ای در قلب اروپا و به قولی در مهد تمدن روی داد ؟!
قبل از آنکه بازی در داخل زمین شروع شود نبردی خونین بین طرفداران دو تیم روی سکوها به راه افتاد چنان زد و خوردی که گویا جنگ جهانی شروع شده!
هواداران دو تیم با هر چه که در اختیار داشتند حتی با تپانچه به جان هم افتادند و به هم رحم نکردند و به قصد کشت همدیگر را زدند. این کتک کاری و زدو خورد در ورزشگاه هیسل پروکسل روی داد که باعث فروریختن قسمتی از استادیوم شد و تعدادی از تماشاچیان زیر آوار جان باختند درگیری به حدی بود که پلیس بلژیک جرات نزدیک شدن به خود را نداد و فقط نظاره گر بود ؟!
پس از اتمام این غائله پلیس اعلام کرد که در این درگیری 38 نفر مرده اند و نزدیک 400 نفر مجروح شده اند اکثر کشته ها مربوط به هواداران یوونتوس بود و شروع کننده این درگیری تماشاگران انگلیسی بوده اند پس از جمع کردن کشته ها و انتقال مجروحین به بیمارستان سران یوفا تصمیم گرفتند بازی را با 90 دقیقه تاخیر برگزار کنند این بازی با توجه به اتفاقات رخ داده در حالی انجام شد که دیگر حال و هوایی برای تماشاچیان به همراه نداشت حتی بازی فینال هم آن هیجان لازم را برای بازیکنان ایجاد نکرد بازی را یوونتوس با یک گل برد و قهرمان اروپا شد جامی که چند سال دنبال بدست آوردن آن بود چرا که یوونتوس جزو تیم هایی است که اکثراً در فینال جام باشگاه های اروپا مغلوب حریفان خود شده است.
تکانه های این اتفاق در روزهای بعد رخ داد اتحادیه فوتبال انگلستان تیم های این کشور را بمدت یک سال از شرکت در سه جام معتبر اروپا محروم کردند فیفا اعلام کرد تیم های انگلیسی حق انجام مسابقه حتی دوستانه با تیم های خارجی در هیچ جای دنیا را ندارند . یوفا هم تیم های انگلیسی را بمدت نامعلوم از این رقابتها محروم کرد این مجازات "عملی" بود که اعمال شد اما حرف هایی که از این حادثه به سمت فوتبال انگلستان روان شد بسیار شدید بود و سالها رسانه های گروهی حتی رسانه های انگلیسی به وحشی گری فوتبال دوستان انگلیسی می پرداختند تراژدی هیسل نمونه ای از توحش در فوتبال بود که جان مردم بیگناهی را گرفت .
عکس فوق تصویر کم نظیری است تا رخداد نامیمونی را به جهانیان نشان دهد شاید یادآوری این خاطرات در فوتبال بتواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند و مانع کشته شدن افراد بیگناهی شود.

نویسنده: حبیب رحیمی