جمعه دهم فروردین ماه

قیطاسی: بهترین مجموعه تمرینی جهان را داریم

اصغر قیطاسی گفت: دعا می‌کنیم هر چه زودتر شرایط به گونه‌ای شود که اردوهای تیم ملی مجددا آغاز شود و در خدمت کشتی گیران عزیز باشیم.

حاج اصغر قیطاسی بعد از تغییرات در مدیریت فدراسیون کشتی پس از سال‌ها بار دیگر دعوت به همکاری شد و به عنوان سرپرست اردوهای تیم‌های ملی کشتی فعالیتش را از سر گرفت.

قیطاسی که سابقه‌ همکاری‌اش با فدراسیون کشتی به سال‌ها قبل و زمان محمدرضا طالقانی برمی‌گردد همچنان پرانگیزه و بسان دوران جوانی مسئولیت‌های محوله را پیگیری می‌کند.

وی درباره نحوه ورودش به ورزش و کشتی اظهار داشت: از دوران جوانی کشتی می گرفتم و بعد از پایان این دوران، سال‌ها در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سرپرستی فعالیت داشته‌ام. زمانی هم که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت بودم همواره تلاش این بود که به کشتی نگاه ویژه‌ای داشته باشم و سعی می‌کردیم در بخش‌های مختلف تیمداری کنیم. بعد از آن هم، در مدتی که در ورزش شهرداری سمت داشتم سعی کردم این رشته را در مناطق مختلف با برگزاری مسابقات مطرح نگه دارم و حدود 28 سال است که در خدمت جامعه کشتی هستم.

بهترین خاطره شما از کشتی مربوط به چه زمانی است؟

خاطرات خوب که زیاد است اما یکی از بهترین خاطراتم به سال 1374 که ایران برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی میزبان مسابقات کشتی امیدهای جهان بود برمی‌گردد. آن سال من بعنوان سرپرست تیم های ملی فعالیت می کردم و تیم بسیار خوبی داشتیم و قهرمان شدیم. در آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری را بر عهده داشت و قرار شد برای مدت کوتاهی به جهت اهدای جوایز به سالن 12 هزار نفری آزادی بیاید. ابتدا قرار بود این حضور در حدود 30 دقیقه باشد اما با توجه به جذابیت مسابقات این حضور نزدیک به 3 ساعت به طول انجامید و حتی بعد از مراسم اهدای مدال و جام نیز وی به رختکن کشتی‌گیران رفت و به آنها تبریک و خسته نباشید گفت. در طول 4 روز برگزاری این مسابقات سالن 12 هزار نفری آزادی مملو از تماشاگر بود و برای نخستین بار رقابت‌ها به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.
از همانجا بود که نگاه‌ها به کشتی تغییر کرد و جوانان خوبی گام به عرصه قهرمانی گذاشتند و عملا شاهد حضور نسل طلایی کشتی بودیم.
8 سال با مرحوم معزی پور همکار بودم، وی دید فنی بسیار خوب و عجیبی داشت و تقریبا تمام پیش‌بینی هایش درباره آینده کشتی‌گیران درست بود.

باید در رده‌های پایه خیلی کار کنیم در گذشته چندین قهرمان خوب در هر وزن داشتیم اما الان دستمان خالی است و باید حسابی کار کنیم.

تلخ‌ترین خاطره شما در این دوران چه بوده است؟

هر زمان که کشتی‌گیران و قهرمانان ما موفق به کسب پیروزی نمی‌شدند و شکست می خوردند واقعا برای همه ما ناراحت کننده بود.

بعد از سال‌ها خانه کشتی شهید هادی بازسازی شد، با توجه به اینکه شما در دوره اول بازگشایی و بازسازی این مجموعه در زمان ریاست حاج محمدرضا طالقانی، نیز مسئولیت داشتید چقدر این موضوع ضرورت داشت؟

واقعا این اتفاق کاری جهادی بود، اقدامات خوبی در این مدت کوتاه صورت گرفت از جمله تدفین شهید گمنام در محوطه فدراسیون که روی تمام ما آثار مثبتی داشته است. با لطف خدا و ائمه این کار شروع شد و در کمترین زمان ممکن به پایان رسید بدون اینکه حتی فدراسیون یک ریال هزینه کند تمام هزینه‌ها را بخش خصوصی تقبل کرد. عملا خانه کشتی را از صفر شروع کردیم و به نوعی دوباره ساختیم. خیلی‌ها وقتی ما کار را شروع کردیم فکر نمی‌کردند در این مدت کوتاه تمام شود و حتی می‌گفتند حداقل 2 سال زمان نیاز دارد اما ظرف مدت 5 ماه یکی از بهترین مجموعه‌های ورزش کشتی در جهان را آماده کردیم، مجموعه‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان در حد یک هتل 5 ستاره است.
نه تنها بازسازی سخت‌افزاری صورت گرفت بلکه تمام امکانات و وسایل نیز به صورت کامل تجهیز و نوسازی شد. این مجموعه در تمام دنیا بی‌نظیر است و بعید می‌دانم نمونه‌ای در این سطح در جهان داشته باشیم.

واکنش کشتی‌گیران و کادرفنی بعد از مشاهده بازسازی خانه کشتی چه بود؟

در اولین بازدید تیم جدید مدیریتی فدراسیون از محل تمرینات تیم های ملی چیزی که بسیار به چشم آمد شرایط نا به سامان این مجموعه ها بود به طوری که گفتیم چنین شرایطی شایسته قهرمانان ما نیست و حتی با حضور در اردوی تیم ملی نوجوانان از بچه‌ها عذرخواهی کردیم. به همین خاطر با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب شده و کمک حامیان مالی کار را شروع کردیم و در کوتاهترین زمان ممکن و با کار جهادی شبانه‌روزی به اتمام رسید.

تلاش می کنیم با کمک تمام همکاران نگهداری خوبی هم از خانه های کشتی شهید هادی و شهید صدرزاده داشته باشیم تا شرایط را در سطح ایده‌آل نگه داریم. وقتی قهرمانان ما از خانه به اردو می‌آیند نباید احساس نیاز کنند و حتی باید از خانه‌شان هم راحت‌تر باشند.تا در آرامش کامل به تمرینات خودشان بپردازند تا انشاالله دوباره حماسه المپیک 2012 لندن را در توکیو تکرار کنند تا یک بار دیگر دل مردم ایران را با افتخار آفرینی شاد کنند.