پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
فوتبال انتخابی جام جهانی

غیرت ایرانیان به جای خود، تاکتیک اما...

بازی با هنگ کنگ را پیش رو داریم.گرچه در بازی رفت ودر خاک هنگ کنگ به راحتی از سد این تیم گذشتیم ،اما باز هم برای بازی برگشت اسوده خاطر نیستیم ،چون مسابقه اول است وبه طور معمول دشواری های خاص خودش را دارد.

روزگاری همین تیمهای اسیایی از رویا رویایی در برابر تیم ملی فوتبال ایران فراری بودند.این حکایت در سطح باشگاه ها نیز وجودداشت اما اکنون همین تیم های فراری ودرجه چهارم، برای فوتبال ایران نقش گروه مرگ وزندگی را ایفا می کنند.در این برهه حساس قصد دامن زدن به اگر واما ها وکاستی ها نداریم، اما چرا به این روز افتاده ایم ؟ به اصطلاح چی بودیم ،اکنون چی شده ایم؟  

قرار است برای راهیابی به جام جهانی در گام اول با هنگ کنگ دیدار کنیم. سپس به ملاقات بحرین در خاک خودش خواهیم رفت ودرایستگاه سوم با کامبوج دیدار خواهیم کرد،در ایستگاه پایانی به مصاف عراق خواهبم رفت.در این مجموعه از دیدارها ۱۲  امتیاز نهفته که تیم ملی فوتبال ایران برای ماندن درقطار جام جهانی وپیاده نشدن از ان نیاز به همه امتیازات کامل دارد. به عبارت دیگر باید هر چهار بازی را به سود خود تمام کنیم.کاری بس سخت است،چون حریفان ساده ودست خالی به مسابقات بحرین راه پیدا نکرده اند. آنها کاملا مسلح هستند، اما شرایط تیم ما متفاوت با بقیه نشان می دهد. تیم خوبی همراه داریم، اما در این تیم خوب فقط ستاره ها جای گرفته اند.از لحاظ آهنگ تیمی وانسجام تاکتیکی  وکار گروهی هیچ حرکتی برای تیم صورت نگرفته است. بدون انجام یک بازی تدارکاتی که اصل هماهنگی تیمی در ان وجود دارد راهی شده ایم. اما دیگران تا فرصت وجود داشت اند، بازی تدارکاتی در دستور کار قرار دادند. طبیعی است که برای مقابله با اینگونه حریفان باید به حرکات فردی ستاره ها دل بست. مشخص نیست که دراین ماراتون نفس گیر ستاره ها می توانند جرقه بزنند یا خیر.

اکنون در اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان این حرف بیش از هر زمان دیگری مطرح است وآن باید دربرابر هنگ کنگ با چاشنی غیرت به میدان رفت. درمقابل بحرین وکامبوج وعراق هم همین ابزار باید به کار گرفته شود، شاید  تا بخشی از این خواسته برآورده شود، اما در ارزیابی فنی شاید به این نتیجه نزدیک شویم که از تاکتیک تیمی اثری وجود ندارد وبلکه باید در حد آتش به اختیار با حریفان دیدار کرد. غیرت ایرانیان زبان زد است ولی نباید به خاطر ضعف ها وکم کاری ها پشت سر بازی غیرتی بچه های تیم ملی پنهان شد.بازی با هنگ کنگ گرچه شکست این تیم برای ما قابل پیش بینی است، اما به دلیل فاصله داشتن از بازیهای فاصله داشتن از بازیهای تدارکاتی و دور بودن از هماهنگی تیمی، نمی تواند تیم هنگ کنگ را ساده انگاشت. چون بازی اول است و عملا شرایط بازی اول بسیار سخت خواهد بود وبه جهت اهمیت تعریف بازی مثل دیدار با بحرین وعراق را خواهد داشت.

نویسنده: اکبرعزیزی