سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه

10 نگاه کارشناسانه از برد با ارزش تیم ملی

کارشناسان فوتبال به تحلیل عملکرد تیم ملی مقابل بحرین پرداختند؛ بردی که ایران را امیدوارتر از قبل به صعود کرده است.

تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته دومین بازی از دو برگشت مقدماتی جام جهانی را مقابل بحرین برگزار کرد. مسابقه ای که یک برد ارزشمند را برای ملی پوشان فوتبال به همراه داشت. تیم ملی با 3 گلی که وارد دروازه بحرین کرد، 3 امتیاز دیگر را به اندوخته خود افزود و حالا با 12 امتیاز در رده دوم جدول گروه قرار گرفته است.


اگرچه تیم ایران هنوز یک بازی حساس و مهم با تیم ملی عراق را در پیش دارد، اما کسب دو پیروزی پی در پی مقابل هنگ کنگ و بحرین ایرانی ها را به صعود بسیارامیدوار کرده است. نکته مهم در این خصوص پیشرفت بازی تیم ملی نسبت به دیدار با هنگ کنگ بود که کارشناسان فوتبال هم به آن اذعان دارند.


در ادامه نظرات 10 کارشناس فوتبال درباره عملکرد تیم ملی مقابل بحرین آمده است:

 


**ابراهیم صادقی: حفظ حاج صفی در زمین برایم جالب بود
سرمربی سابق سایپا و پیشکسوت فوتبال گفت: نکته ای که برایم جالب بود، حفظ حاج صفی در زمین بود. فکر می کردم حاج صفی در بین دو نیمه تعویض شود اما تغییر پست او و حضور در دفاع چپ هم شان کاپیتان تیم ملی را حفظ کرد و هم اینکه در پست دفاع چپ عملکرد خوبی به جا گذاشت. این را هم فراموش نکنیم که بحرین برخلاف پیش بینی های ما فوتبال بازی کرد و ضد فوتبال انجام نداد. مساله دیگر هم اصرار اسکوچیچ به بازی در عمق بود که در این بازی نتیجه داد و مشخص بود تحلیل درستی از تیم ملی بحرین داشت.

 

**محمد نوازی: عراق هم نمی‌تواند جلوی ما عرض اندام کند
مربی تیم پدیده مشهد و پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: با درخشش یکسری از بازیکنان توانستیم به بحرین گل بزنیم، اما با توجه به بازیکنانی که اسکوچیچ در اختیار دارد، می‌تواند از بازیکنان دیگر استفاده کند. بازیکنانی داریم که می‌توانند کمک حال تیم ملی باشند. امیدوارم بازیکنان ایران همچنان بدرخشند و در نهایت با صعود به مرحله بعد و موفقیت در آن جشن خوبی برای رفتن به جام جهانی بگیریم. اعتقاد دارم عراق هم نمی‌تواند جلوی ما عرض‌اندام کند. بزرگ کردن این تیم‌ها در دنیای مجازی عادت‌مان شده است و خودمان را دست‌کم می‌گیریم، در صورتی که می‌توانیم مثل شب گذشته برابر بحرین عملکرد بهتری داشته باشیم. هر چقدر بازی‌ها را حساس کنیم، شرایط برای تیم ملی و بازیکنان دشوارتر می‌شود. اگر این بازی را بیش از اندازه حساس نکنیم و دنبال اهداف‌مان باشیم، سه امتیاز را می‌گیریم.

 

 


**هومن افاضلی:در نیمه اول هم سوار بر بازی بودیم
کارشناس فوتبال درباره عملکرد تیم ملی مقابل بحرین خاطرنشان کرد: در طول 90 دقیقه کاملا روی بازی کنترل داشتیم. کنترل داشتن به معنی مالکیت مطلق توپ نیست. به این معنی است که شما بتوانید بازی را مدیریت کنید. علیرغم اینکه بحرین به خاطر موقعیت جدول و امتیازات برتری داشت اما نتوانست خودش را به تیم ملی تحمیل کند. حتی در نیمه اول که بسیاری معتقدند ما درخشان نبودیم، به نظرم سوار بازی بودیم. خط دفاع ما امتحان خوبی را پشت سر گذاشت و این مدافعان هرچه بیشتر بازی کنند، به هماهنگی و کیفیت بهتری می‌رسند. در نیمه دوم بحرین از پا افتاد و تحلیل رفت چون آن‌ها در نیمه اول خیلی دویدند.تعویض‌های اسکوچیچ خوب و به موقع بود. اینکه سامان قدوس در نیمه دوم وارد زمین شود، بهترین تصمیم است. چون او زمانی می تواند بهترین خلاقیت و تاثیرگذاری را داشته باشد که فضاها در اختیارش باشند.

 


**پیروز قربانی: تیم ملی با چند روش مختلف بازی کرد
مربی پیشین سایپا و پیشکسوت فوتبال ایران گفت: چیزی که از بازی تیم ملی برایم جذاب بود، تغییر تاکتیک های اسکوچیچ در طول بازی است. همینطور تعویض اول نیمه دوم را هم پسندیدم، او با یک تعویض 3 پست تیم ملی را تغییر داد و نتیجه هم گرفت. ما در این بازی با چند روش مختلف بازی کردیم و در نهایت 1-2-3-4 بازی را تمام کردیم. من به عنوان یک مربی از این تغییرات و شکل بازی خیلی خوشم آمد و حضور قدوس را هم بسیار درخشان دیدم. البته من نظر کلی ام را بعد از بازی با عراق می گویم اما فکر می کنم نکات مثبتی در تیم ملی وجود داشت.

 


**بیژن ذوالفقارنسب:بازیکنان باهوش بودند
سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران تحلیلش از بازی با بحرین را اینگونه بیان کرد: بچه‌ها بسیار عملکرد خوبی داشته و با استفاده از تجربه‌شان  خونسرد و بدون استرس بازی را شروع کردند. در نیمه اول تیم بحرین تمایل زیادی به بیدار کردن تیم ما نداشت. در آن لحظات تیم ما امکان ضد حمله زدن داشت اما در نیمه خودی حفظ توپ کرده و بازی را آرام آرام جلو می‌برد.تیم ما خیلی با برنامه و خوب عمل کرد. سامان قدوس که در نیمه دوم به زمین آمد، یکی از بهترین‌ بازی‌هایش را برای تیم ملی انجام داد و سرویس‌دهی خوبی به بازیکنان خط حمله و کناری‌اش داشت. وحید امیری هم مثل بازی با هنگ‌کنگ تا وقتی در زمین بود، بسیار تاثیرگذار و خوب عمل کرد. مهدی قائدی و مهدی ترابی هم از وقتی وارد زمین شدند، بسیار باانگیزه و باهوش عمل کردند.

 

 

 


**صادق ورمزیار:قدوس عملکرد تیمی را بهتر کرد
پیشکسوت فوتبال تاکید کرد: آنچه در نیمه دوم دیدار ایران و بحرین شاهد آن بودیم یک نمایش واقعی از ستارگان فوتبال کشورمان بود ستارگانی که به خاطر برخی از مسائل دور رفت این بازی ها دچار استرس صعود شده بودند و ما در نیمه نخست شاهد یک بازی سردرگم بودیم اما بازی‌خوانی خوب سرمربی تیم ملی و تغییرات موجب رقم خوردن این نتیجه مهم و تاثیر گذار شد. در نیمه نخست یک ناهماهنگی و سردرگمی ایجاد شده بود که با آمدن سامان قدوس عملکرد تیمی بهتر شد و ما توانستیم به گل نخست برسیم و در ادامه گل‌های بیشتری را به ثمر برسانیم. آمدن قدوس موجب شد تا وحید امیری و احسان حاج‌صفی در پست های تخصصی خود به کار گرفته شوند. در کل نیمه دوم این بازی همان انتظاری بود که مردم از تیم ملی داشتند و بدون شک راه صعود به دور بعد نسبت به گذشته هموارتر است.

 


**سیدمهدی سیدصالحی:اسکوچیچ به خوبی تغییر سیستم داد
ستاره سابق سرخابی های پایتخت درباره عملکرد ایران مقابل بحرین گفت: بحرین با چهار تغییر نسبت به بازی با کامبوج به مصاف ایران آمد بود. این تیم با  سیستم 1-3-2-4 مقابل ایران بازی کرد و در نیمه اول هم دوندگی بحرین نسبت به ایران بیشتر بود. بحرین به لحاظ فنی و تاکتیکی خیلی پایین‌تر از ایران است، ولی استرس باعث شد بچه‌ها کیفیت لازم را در نیمه اول نداشته باشند. البته به جز وحید امیری که در هر دو نیمه دوندگی بالایی داشت. اسکوچیچ هم وقتی دید جریان بازی در اختیار بحرین است، سیستم بازی ایران را تغییر داد. در نیمه اول بحرین تا حدودی تدافعی بازی کرد و تفکراتش بازی مستقیم بود، ولی در نیمه دوم از زمانی که قدوس به بازی آمد تحرک خط هافبک ما بیشتر شد و پاس‌های عمقی خوبی به قلب دفاع حریف ارسال کردیم. دفاع بحرین هم خیلی کند بود و  اصرار داشت بالا بازی کند که همین موضوع باعث شد از عمق دفاع این تیم استفاده کنیم و سه گل به ثمر برسانیم.

 


**محمد نصرتی:استفاده اسکوچیچ از قدوس بجا بود
ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره بازی با بحرین اظهار کرد: من پیش از این بازی پیش‌بینی می‌کردم که شاید ایران یک یا دو تغییر داشته باشد. حدس من این بود که جهانبخش از ابتدا بازی نکند که همین طور شد؛ ولی فکر نمی‌کردم که وحید امیری بخواهد در پست او بازی کند. تغییر دیگر هم این بود که سعید عزت‌اللهی از اول شروع نکرد و به جای او، احسان حاج صفی به‌خاطر تجربه و تسلط بیشتر روی احساساتش آمد. در مجموع بازی خوبی بود. سامان قدوس آمد و رابط خوبی بین خط دفاعی و خط مهاجمین ما شد. او به درستی بازی‌سازی می‌کند. سلایق مربی‌ها متفاوت است. کی‌روش به فوتبال مبتنی بر جنگندگی و تهاجمی اعتقاد داشت و از بازیکنان خلاق، کم‌تر استفاده می‌کرد. ما نیاز داشتیم این بازی را ببریم. سلیقه اسکوچیچ متفاوت است. استفاده او از سامان قدوس، کاملا به جا بود. طبق آنالیز کادر فنی، نفرات جلوی تیم بحرین روی ضد حملات، بازیکنانی سرعتی هستند و استفاده از میلاد محمدی از ابتدا به همین خاطر بود که بتواند حملات حریف را خنثی کند.

 

 


**مهدی پاشازاده:تیم ملی باهوش و با برنامه بود
ستاره سابق تیم ملی فوتبال که تجربه بازی با بحرین را نیز دارا است، درباره مسابقه شب گذشته گفت:دو نیمه متفاوت را شاهد بودیم در نیمه اول کار خاصی انجام ندادیم اما در نیمه دوم با آمدن سامان قدوس شرایط عوض شد.ورود قدوس باعث شد او با فضاسازی‌های خوب و همچنین شوت‌زنی نظم بحرین را به هم بریزد و ما از همین راه توانستیم به گلزنی برسیم. به نظرم عملکرد تیم ملی بسیار خوب بود بازیکنان بسیار باهوش و بابرنامه عمل کردند و همین باعث شد سه امتیاز باارزش را کسب کنند. ما اگر بتوانیم عراق را هم شکست دهیم می‌توانیم به عنوان تیم اول به مرحله بعدی صعود کنیم.به نظرم تیم بحرین را زیادی بزرگ کردند در حالت عادی آنها تیمی نبودند که ما نتوانیم موفق به شکست دادن آنها شویم. نسل تیم ملی عوض شده و بازیکنان جدیدی به اردو دعوت شدند.

 


**مهدی رجب زاده: هوشمندانه پیروز شدیم
کاپیتان سابق ذوب آهن و بازیکن سابق تیم ملی درباره عملکرد ایران مقابل بحرین گفت: پس از زدن گل اول، بازی دقیقاً به سمتی رفت که ما می‌خواستیم. بحرین عجله داشت و ما هم فضاها را بستیم. اسکوچیچ با تغییر سیستم تلاش کرد جناح‌های چپ و راست ما را آزادتر کرده و عرض زمین را ببندد تا بحرین به فضاها دست پیدا نکند.بحرین نتوانست از هافبک‌های ما عبور کند و ایران پس از گل اول به آرامش رسید. در این زمان بحرین به بازیکنان ما فضا داد و روی خلاقیت بازیکنان خود، به خوبی از دفاع حریف عبور کردیم. ایران از کناره‌ها موقعیت‌های خوبی ایجاد کرد که دو گل هم به این شکل زدیم و هوشمندانه و منطقی پیروز شدیم.