جمعه سی و یکم فروردین ماه

مطالبه جامعه ورزش از مجلس یازدهم

نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم در مقطع فعلی باید با تلاش مضاعف و با دلسوزی و پاک دستی مطالبه عموم مردم از جمله ورزش را پاسخگو باشند و با تصویب لوایح ارسالی و قانون گذاری و نظارت صحیح کار را پیش ببرند.

مجلس جدید با انتخاب هیات رئیسه و مسئولان بخش های مختلف کار خود را آغاز کرد و از امروز عملا مباحث مهم کشور را در دستور کار خواهد داد.
در برهه فعلی با تحریم ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا و شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم.
بروز مشکلات معیشتی که ناشی از تورم و گرانی است ،مردم و اقشار مختلف ضعیف را در مضیقه جدی قرار داده است.
بیکاری که دغدغه اصلی خانواده ها و جوانان کشور است به یک اپیدمی مبدل شده و فکر ،ذکر و ذهن آینده سازان کشور را بخود مشغول کرده است و..
وزارت ورزش و فدراسیونهای تابعه و باشگاهها و ورزشکاران هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیازهایی جدی برای رفع تنگناها و مشکلاتشان دارند.
شاید مهم ترین مطالبه ورزش کشور از دولت و مجلس ،اختصاص مناسب بودجه در مصوبات سالانه و تصویب قوانین جدید برای حمایت از اساس ورزش و تربیت بدنی و کمک به سلامت جامعه است.
از قدیم‌ گفته ایم و نوشته ایم که از ابتدا "چونه ورزش"را کوچک گرفته ایم و به این مقوله نگاه درجه چندم داشته ایم.
اگر بپذیریم که پایه و رکن اساسی نظام‌ بر مبانی فرهنگی استوار بوده و تربیت بدنی ،ورزش همگانی و سلامت جامعه هم از مهم ترین اصول فرهنگی است ،بنابراین‌باید با نگاه دقیق تری به ورزش بنگریم.
جدا از مقوله ورزش همگانی، حضور ورزشکاران و تیمهای باشگاهی و ملی در میادین بین المللی از درجه و اهمیت مضاعفی برخوردار بوده و مطالبه مدال آو‌ران جهانی و المپیک را باید با دید وسیع تری نگریست.
با این نگرش انتظار داریم مجلس جدید با اجتناب از نگاه جناحی و فکری و منازعات بیهوده که در گذشته شاهد آن بودیم، در میدان عمل حامی دولت باشد و با همفکری و تفاهم به فکر کاهش مشکلات و معیشت مردم از جمله رفع دغدغه های ورزشکاران باشد.
در اولین گام انتظار می رود در امر بودجه ریزی سالانه،توجه بنیانی به ورزش در اولویت قرار گیرد و در اختصاص اعتبارات و امکانات ، به مناطق محروم و دور افتاده اهتمام جدی داشته باشند.
موضوع پخش تلویزیونی مسابقات و اختصاص حقوق باشگاههای ورزشی از جمله مسائل و مشکلات همیشگی است که علیرغم مصوبات و قوانین گذشته تاکنون به نتیجه نرسیده است.
حتی در مقاطعی مصوباتی در باره پرداخت درصدی از منابع سازمانها ،نهادها ،کارخانجات و شرکت ها به ورزش داشتیم و به اختصاص درصدی از مالیات فروش سیگار و مسائلی از این دست هم در مجالس گذشته صحبت شد ،اما به نتایج روشنی نرسید.
نظارت دقیق بر عملکرد وزارت ورزش و زیر مجموعه های آن از جمله موضوعات مهمی است که در ادوار گذشته مشمول تفکرات سیاسی و جناحی قرار گرفته است.
مبارزه با فساد دامنه دار در برخی از رشته ها از جمله فوتبال رنج آور شده و اساس ورزش را تحت الشعاع قرارداده است،در این راستا خواست جامعه ورزش ،فعال تر و پویاتر شدن کمیسیون فرهنگی ،به ویژه فراکسیون ورزش مجلس و پر رنگ شدن موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت ورزش و فدراسیونهای تابعه است.
خوشبختانه جمع شاخصی از عناصر توانا و فرهیخته با تجارب فرهنگی و ورزشی را در مجلس جدید شاهد هستیم ،امیدواریم با این پشتوانه فکری و عزم جدی نمایندگان - تحولی در امور فرهنگی و ورزش کشور - شاهد باشیم و افق روشنی در ورزش کشور ترسیم کنیم.