شنبه یکم اردیبهشت ماه

شاهمیری: تازه به آرامش رسیده ام

لیگ ملت های والیبال در شرایطی در ریمینی ایتالیا به هفته پایانی خود نزدیک می شود که جای داور ایرانی در این مسابقات خالی است. در مجموع این رقابت ها شانزده داور و سه داور ویدئو چک مسابقات شانزده تیم را قضاوت می کنند. نبود فرهاد شاهمیری داور سرشناس کشورمان که چهار دوره مسابقات جهان را داوری کرده است، بهانه ای شد تا با وی گفت و گو کنیم.

شاهمیری به البرز ورزشی گفت: دو داور از آسیا حامد احمد از امارات و یک داور تایلندی در جمع داوران حاضر در ریمینی مشاهده می شوند.

شاهمیری درباره قضاوت داور زن آمریکایی در مسابقه ایران گفت: خانم رلف پاتریشیا رئیس کمیته داوران آمریکای شمالی و یک پروفسور است که در ست اول به دلیل سرعت بیشتر مسابقات مردان نسبت به تیم های بانوان قدری از صحنه ها عقب افتاده بود. اما به تدریج مسلط شد و در نبود داوران خط مشکلی برای ادامه کار نداشت.

شاهمیری که 20 سال در بازی های المپیک و جهانی قضاوت کرده بود، درباره این پرسش که چه حسی از بابت بازنشسته شدن ات از دنیای قضاوت دارید، گفت: خاطرات زیادی برای من رقم خورد. ولی باور کنید الان احساس راحتی می کنم. چرا که طی این همه سال ها حرف و حدیث های زیادی را تحمل کرده ام.

وی در پاسخ به سوال دیگر ما که بعد از خودش کدام داور را سطح جهانی می بینید، گفت: می دانید که فقط داوران درجه A جهان در مسابقات جهانی و المپیک قضاوت می کنند ولی ما اکنون داوری که در این کاتاگوری باشد نداریم شاید آقای ابراهیم فیروزی رئیس کمیته داوران ما شانسی در این زمینه داشته باشند. اعتقاد من بر این است که سن داوران ایرانی باید پایین بیاید تا فرصت کافی برای طی پروسه پیشرفت داشته باشند. خود من در سن 34 سالگی بین المللی شدم. بنابراین داورانی که در آستانه 50 سالگی باشند، از بین المللی شدن خود سودی نخواهند برد. البته در  جمع بانوان ما خانم افشین و در جمع آقایان آقای غریب در کاتاگوری 30 داوران فدراسیون بین المللی قرار دارند که امیدوار هستم بتوانند خود را به کاتاگوری A برسانند.

گفت و گو: جمشید حمیدی