جمعه دهم فروردین ماه

بررسی مدل های برگزاری لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور

در نشست هماهنگی نمایندگان باشگاه های والیبال کشور که صبح امروز برگزار شد، شهرام عظیمی سرپرست کمیته رویدادها ضمن تقدیر و تشکر از مدیران عامل باشگاه‌های  لیگ برتر به دلیل تعامل و همکاری با فدراسیون در جریان برگزاری لیگ برتر سال گذشته در شرایط کرونایی، درخصوص شیوه ثبت قراردادهای داخلی باشگاه‌ها گفت: ثبت قرارداد بازیکنان در هیئت‌های استانی به مثابه ثبت قراردادها در فدراسیون است.

عظیمی درخصوص تسویه مالی برخی باشگاه‌ها هم تذکراتی مطرح کرد. او همچنین به مهم‌ترین شرط میزبانی شهرهای متقاضی از لیگ برتر سال 1400 هم اشاره کرد و گفت: در خصوص برگزاری مسابقات باید به سمت استانداردتر شدن شیوه‌ برگزاری برویم. یکی از شرایط میزبانی مجهز بودن سالن مسابقات میزبان به سیستم ویدئو چک است. این نوع برگزاری ایده آل است و لازم است به سمت ایده‌آل‌ها برویم اما باید بضاعت باشگاه‌ها هم در نظر گرفته شود. باید دید تصمیم دکتر داورزنی در این خصوص چیست.

میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون نیز با تایید پیشنهاد عظیمی گفت: سال گذشته لیگ برتر در سطح لیگ برتر ایران برگزار شد اما هزینه‌هایی هم بر دوش برخی باشگاه‌ها به‌خصوص باشگاه‌های شهرستانی گذاشت. نگاه فدراسیون این است که به جز تهران، استان‌هایی هم داریم که می‌توانند میزبان باشند. هرچقدر که کیفیت میزبانی بالاتر باشد، در برگزاری مسابقات موثر است. باید توجه داشت که همه شهرها شرایط میزبانی ندارند. چرا که در بحث میزبانی، کیفیت برای ما مهم است.

در ادامه مدیران عامل باشگاه‌ها و مربیان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص شیوه برگزاری مسابقات از بین 4 مدل برگزاری مطرح شده از سوی کمیته رویدادها پرداختند.

یکی از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه، فراهم کردن شرایط واکسیناسیون تیم‌ها برای حضور در لیگ برتر بود.

تذکر درخصوص استفاده از الگوهای بین‌المللی برای برگزاری لیگ برتر از نکات مهم عنوان شده در جلسه بود. در شرایطی که اکثر باشگاه‌ها روی برگزاری مسابقات به شیوه VNL هم‌نظر بودند اما برخی باشگاه‌ها ضمن مخالفت با این شیوه عنوان کردند روش VNL در کشورهای مدعی والیبال در دنیا در لیگ برتر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

همچنین این نکته مطرح شد که با برگزاری مسابقات به شیوه متمرکز، بسیاری از باشگاه‌های شهرستانی از داشتن امتیاز میزبانی محروم خواهند شد.

ضمن این‌که درخصوص برگزاری مسابقات طبق آیین‌نامه (برگزاری لیگ برتر با 12 تیم) هم تذکری در جلسه مطرح شد.

دکتر داورزنی اما در واکنش به بین‌المللی نبودن شیوه VNL درخصوص برگزاری لیگ برتر گفت: مدل برگزاری لیگ کشورهای مختلف متفاوت است. تصمیمی در سال گذشته درخصوص برگزاری لیگ در  گرفته شده و صحبت‌هایی هم مبنی بر اصلاح آیین‌نامه مطرح بود. برخی تصمیمات فراورزشی است و سیاسی هم نیست.

شرایط والیبال با فوتبال و بسکتبال متفاوت است. فوتبال در دنیا شرایط ویژه و خاص خود را دارد. والیبال در تلاش است که به مدل موفقی در دنیا برسد. چگونگی برگزاری، شیوه استاندارد میزبانی در همه شهرها و تهیه تجهیزات سخت افزاری توسط برخی باشگاه‌ها که توانایی آن را دارند، نکاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است از 15 نماینده باشگاه‌های حاضر در جلسه امروز برخی موافق برگزاری لیگ طبق مدل اول بودند و برخی مدل سوم را شیوه مناسب‌تری برای برگزاری می‌دانستند. درنهایت از نمایندگان باشگاه‌ها خواسته شد از بین روش اول و سوم، نظر خود را تا تاریخ 31 خردادماه به صورت مکتوب به فدراسیون اعلام کنند.

ضمن این که به باشگاه‌ها تاکید شد در همین بازه زمانی، نقطه نظرات خود را درخصوص اصلاح آیین‌نامه اعلام کنند.

4 مدل برگزاری لیگ برتر سال 1400 به این شرح است:

روش اول: به صورت VNL (لیگ ملت‌ها) – صعود به مرحله نهایی 6 تیم

روش دوم: 16 تیم در دو گروه 8 تیمی به شکل رفت و برگشت در شهرهای میزبان – صعود به مرحله پلی‌آف از هر گروه 4 تیم

روش سوم: 16 تیم در یک گروه دوره‌ای – صعود به مرحله پلی‌آف 8 تیم

– روش چهارم: 16 تیم در یک گروه فقط رفت و برگشت بدون برگزاری مرحله پلی‌آف