جمعه سی و یکم فروردین ماه

استاد بزرگ والیبال از دار دنیا رفت

متاسفانه شب گذشته استاد داریوش جمالی در اثر سکته مغزی از دار دنیا رفت.

مردی که روزگاری حرف اول والیبال ایران را در همه سطوح می زد. مربی سطح اول بود، داور بین المللی، استاد دانشگاه و نویسنده بهترین کتاب آموزشی والیبال و از نخستین تحلیلگران تلویزیونی این ورزش که قلمی سحار و تیز و غیرقابل اغماض داشت. سال ها برای مجله پیشکسوت کیهان ورزشی، والیبال نوشت و نگاهی جامعه شناسانه به این ورزش داشت. در پست های کلیدی فدراسیون در دوره های مختلف ایفای نقش کرد و همواره نقادانه به قضایا نگاه می کرد. ولی چه می شود کرد که مرگ، مشیتی الهی است و حالا استاد عزیز ما در سن بالای 80 سالگی چهره در نقاب خاک کشید.

استاد جمالی از اینکه گاهی روزنامه نگاران ورزشی نان به نرخ روز می خورند، شاکی بود و می گفت: «رسالت قلم کمرنگ شده است.» همین چند روز پیش بود که در نوشته ای کوتاه، عملکرد جوانان تیم ملی ایران را ستود و این اتفاقی نادر در نوشته های موشکافانه استاد ورزش و رسانه بود.

... اکنون متاسفانه از آن شخصیت های بارزی که برای والیبال نوشتند و سخن گفتند و چوب خوردند، تقریبا کسی باقی نمانده است. محمد اینانلو نخستین گزارشگر تلویزیونی والیبال ایران از این دیار خاکی رفت. خلیل پاک نظر ملی پوشی که خبرنگار و نویسنده والیبال بود به خیل برخاک خفتگان پیوست. بهمن صفت که سالهاست اسیر خاک شده و این آسیابی ست که به نوبت می چرخد ولی می تواند درسی برای والیبال نویسان و والیبالی ها باشد که نسبت به این ورزش احساس تعهد کنند و دست جوان ها را بگیرند به ویژه در این ایام که تلویزیون ما از انحصار سالیان خارج شده و چند جوان را به زحمت و با اکراه به عنوان گزارشگر پذیرفته است بر پیشکسوتان و بزرگان این عرصه است که دست جوان ها را بگیرند چون معلوم نیست که فردا ما خواهیم بود یا نه؟ لااقل از خود باقیات صالحاتی بگذاریم. لطفا از مرگ درس بگیریم و صندلی را از زیر پای جوانان لرزان نسازیم و به بهانه های واهی و تنگ نظری های متداول این استعدادها را از گردونه خارج نسازیم.

پایگاه خبری البرز ورزشی و روزنامه بین المللی شوت مصیبت وارده به جامعه ورزش و رسانه و فقدان استاد جمالی را تسلیت می گوید.

نویسنده: جمشید حمیدی