پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
جایگاه کم ایران در سرمایه گذاری های فرهنگی - ورزشی

صالحی امیری: دیپلماسی ورزش رویکرد جدیدی طلب می کند

رییس کمیته ملی المپیک در اولین سمپوزیوم بین المللی دیپلماسی و حقوق بین المللی ورزشی با اشاره به اینکه دیپلماسی ورزشی یکی از پازل های دیپلماسی فرهنگی است، اظهار کرد: نیازمند گفتمان جدید و بازاندیشی نسبت به رویکردهای گذشته و سنتی در حوزه دیپلماسی ورزشی هستیم چرا که مفهوم دیپلماسی در عصر جدید تغییر کرده است و با پدیده متفاوتی روبرو هستیم و نگاه خود را باید با مفاهیم جدید تطبیق دهیم.

رضا صالحی امیری با اشاره به اینکه دیپلماسی سیاسی به راحتی شکل می گیرد، گفت: امروز توافق ما با عربستان سعودی برای برگزاری یک مسابقه دوستانه در ریاض و تهران باعث کاهش عصبیت سیاسی بین دو ملت خواهد شد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه سیاست خارجی پویا می تواند به کمک ورزش پویا بیاید و ورزش نیازمند حمایت اقتصادی و سیاسی دولت ها است، گفت: به همین اتفاقی که در رقابت های مقدماتی جام جهانی برای ایران رخ داد توجه کنید و رویدادی که در کشور بحرین در حال برگزاری است باید در ایران انجام می شد، معتقد هستیم با یک تصمیم سیاسی این مساله به ورزش منتقل شد و ما از تمامی ابزارهای خود استفاده کردیم تا این اتفاق شکل نگیرد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا یک تصمیم غلط را اتخاذ کردند و با منتقل کردن برگزاری مسابقات به بحرین، حق فوتبال ایران تضییع شد.

وی افزود: در این شرایط دیپلماسی سیاسی باید به کمک ورزش بیاید و برای موفقیت دیپلماسی ورزشی از دیپلماسی سیاسی کمک بگیریم.

او در ادامه با بیان این که کره جنوبی در حوزه سینما، تولید فیلم و انیمیشن به منظور انجام یک برنامه ۱۰ ساله ۴۰ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری تعریف کرده‌ تا بتوانند انبوهی از تولید محتوا برای ارائه به مخاطب خود داشته باشند، گفت: عدد ۴۰ میلیارد دلار بسیار بزرگ است و کره‌ای‌ها این گونه فرهنگ کشور خود را به دنیا معرفی کرده و علاوه بر این ارزش اقتصادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید که در چین این عدد ۱۲۰ میلیارد دلار و در آمریکا ۸۰ میلیارد دلار است و ایران تقریبا در این حوزه جایگاه جدی ندارد و کل بودجه ما کم‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

صالحی امیری ادامه داد: قطر نیز در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده که معادل ۶۰ میلیارد دلار برای زیرساخت‌های ورزشی است و دو رویداد بزرگ ۲۰۲۲ جام جهانی فوتبال و ۲۰۳۰ رقابت‌های بازی‌های آسیایی را میزبانی خواهد کرد  و امروز هاب منطقه‌ای ورزش در آسیا بعد از چین، قطر است.

صالحی امیری با بیان این که بودجه رسمی سال ۱۴۰۰ تمامی نهادها های ورزشی ایران تقریبا معادل یک میلیارد دلار برای جامعه ۸۵ میلیون نفری است، گفت: این درحالی است که کشور ما ۶.۵ میلیون ورزشکار در حوزه قهرمانی دارد.

صالحی امیری با اشاره به این که کمتر از ۱۰ درصد کرسی‌های ورزش ایران موثر و بیش از ۹۰ درصد غیر موثر هستند، گفت: یکی از کانون‌های تولید فرصت در دیپلماسی ورزش، کرسی‌های بین‌المللی است و ورزش در دنیای امروز به عنوان قدرت نرم مطرح است.

 

حامد قاسمی عارف