سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

با غیرت ملی پوشان خوب از باتلاق ویلموتس بیرون آمدیم

قاضی زاده هاشمی: تا نمایندگان به اردو رفتند تازه وزیر ورزش یادش افتاد تیم ملی هم داریم

تیم ملی کشورمان در بازی آخر خود مقابل عراق از یاس و ناامیدی زمان ویلموتس که کار یوزهای کشورمان را برای حضور در جام جهانی به اما و اگر کشیده شده بود دست به یک کار بزرگ زد و به عنوان تیم نخست توانست با شکست این تیم به مرحله بعد پای بگذارد.

 تیم ملی کشورمان در بازی آخر خود مقابل عراق از یاس و ناامیدی زمان ویلموتس که کار یوزهای کشورمان را برای حضور در جام جهانی به اما و اگر کشیده شده بود دست به یک کار بزرگ زد و به عنوان تیم نخست توانست با شکست این تیم به مرحله بعد پای بگذارد. تیمی که موجی از حمایت ها را علاوه بر دعای خیر مردم پشت سر خود می دید. حمایت هایی که فارغ از فدراسیون و فوتبالی های کشورمان بود و حتی مجلسی ها هم با حضور در اردوی تیم ملی از این حمایت حرف زدند و همه شرایط را برای یک نمایش با اقتدار شاگردان اسکوچیچ تا حد امکان فراهم کردند. سیداحسان قاضی زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس و فروردین رئیس این فراکسیون به نمایندگی از مجلس یازدهم به کیش رفتند تا حرف از حمایت همه جانبه خود به میان بیاورند. اتفاقی که کمک کرد ملی پوشان با شرایط خوبی وارد این مسابقات شوند و با اقتدار از ناامیدی یک امید بزرگ بسازند و پای به مرحله بعدی بگذارند. در این زمینه گفت و گویی با سیداحسان قاضی زاده هاشمی انجام دادیم و آخرین شرایط تیم ملی و شوری که یوزهای ایرانی به پا کردند را از زبان او جویا شدیم.

تیم ملی کشورمان توانست با اقتدار پای به مرحله بعدی بگذارد و فوتبالیست های کشورمان به بهترین شکل غیرت ایرانی را به نمایش گذاشتند.

واقعا باید به این غیرت و همیت همه اعضای تیم ملی که دست به کار بزرگی زدند دست مریزاد گفت و یک تبریک به همه آنها داشته باشیم که با کار بزرگی که انجام  دادند دل میلیون ها ایرانی را شاد کردند. غیرتی که توام شدن آن با تلاشی که برای موفقیت تیم ملی انجام گرفت توانست تیم ملی را از باتلاقی که ویلموتس برای فوتبال کشورمان ایجاد کرده بود، نجات دهد و حالا یک شرایط با ثباتی را پیش رو برای حضور در جام جهانی داشته باشیم. این حماسه بزرگ ورزشی که تیم ملی کشورمان با ایجاد یک شور مردمی همراه بود و با غیرت مثال زدنی بروبچه های یوزهای ایرانی رقم خورد که از جان مایه گذاشتند، همراه شدنش با شور سیاسی مردم در انتخابات 28 خرداد آن را تکمیل تر خواهد کرد و به دنیا این غیرت ایرانی را بیشتر از گذشته نشان خواهیم داد.

اما هنوز کار تیم ملی تمام نشده است و یک مرحله سخت دیگر پیش روی تیم شاگردان اسکوچیچ است؟

بله دقیقا همین طور است و هنوز هم با وضعیت ایده آل فاصله داریم اما این تلاش و این غیرتی که بچه های تیم ملی از خودشان نشان دادند باعث شد حداقل از این به بعد با آرامش به فکر مرحله بعدی باشیم و فضای فوتبال ملی بتواند بعد باخت حیثیتی که در اردن به تیم ملی عراق داده بودیم را با این برد ارزشمند و صعود با اقتدار جبران کند. همان طور که گفته شد همه تلاش ها در این زمینه از هر سمتی برای این بود که تیم ملی بتواند به مسیر آرامش خود برگردد که تا به اینجای کار این نتیجه گیری نشان می دهد که موفق عمل شده است.

حتی در این زمینه مجلس هم پا پیش گذاشت و شما و آقای فروردین به نمایندگی از نمایندگان مردم در اردوی تیم ملی حاضر شدید.  

مجلس نشان داده است که هرکجا به حضورش نیاز باشد بدون درنگ ورود کرده و براساس قانون هر کمکی که بتواند به رشد و تعالی کشور در هر حوزه ای انجام دهد. این مهم بود که ما نشان دهیم که مجلس هم دلواپس تیم ملی کشور است و موفقیت آن برایش اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر به همراه آقای فروردین در اردوی تیم ملی حاضر شدیم تا به ملی پوشان کشورمان این اطمینان را بدهیم که مجلس و نمایندگان آن ها به هر شکلی کنارشان هستند که خدا را شکر حمایت های خوبی هم در این زمینه انجام گرفت.

و جالب اینکه شما نسبت به وزارت ورزش و شخص سلطانی فر پیش دستی کرده بودید و دولت بعد از اینکه شما در اردو حاضر شدید در تمرین تیم ملی حاضر شدند؟

به هرحال مجلس همان طور که گفته شد به وظیفه ذاتی خودش عمل کرد اما قطعا در این طور موارد وزارت ورزش که متولی ورزش است باید در این مسائل پیشرو باشد نه اینکه تا دیدند نمایدگان مجلس در اردوی تیم ملی حاضر شدند بعد ازما حاضر شوند. این مساله برای خیلی ها سوال شده بود که چرا تا فهمیدند ما در کیش هستیم یادشان افتاد که تیم ملی هم وجود دارد و خودشان را به اردو رساندند. هرچند که به هرحال همه این تلاش ها همانطور که گفته شد در جهت حمایت از تیم ملی بود که خدا را شکر این اتفاق افتاد و بچه ها با غیرت شان کار بزرگی در این مرحله انجام دادند.

در این مرحله چه حمایت هایی از تیم ملی از سوی مجلس انجام گرفت؟

در این زمینه درخصوص تخصیص اعتبار برای مقدماتی جام جهانی به تیم ملی کمک شد و از صداوسیما هم خواستیم پرداختی از محل حق پخش داشته باشد. قطعا این روند حمایت محکم تر از قبل به تیم ملی وجود خواهد داشت تا بتوانیم به هدف اصلی که احتزاز  پرچم کشورمان و درخشش ملی پوشان در جام جهانی 2022 قطر است، کمک کرده باشیم.

به هرحال این فدراسیون مدام از نداری و نداشتن پول و اعتبار صحبت می کند. این اعتبارات قطعا کافی نخواهد بود و هنوز هم این مجموعه نیاز به کمک دارد.

الان یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال وصول مطالبات خود از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیاست که این موضوع یعنی باید کار با دیپلماسی ورزشی انجام بگیرد. در این زمینه وظیفه اصلی با وزارت ورزش و جوانان است که اگر نتواند حق و حقوق و مطالبات فدراسیون را از این دو نهاد فوتبالی بگیرد ضعف مفرط خودش را در دیپلماسی ورزش نشان داده است. بدون شگر اگر نتوانند در این زمینه کاری کنند در راستای حمایت به فوتبال کشورمان مجلس مجبور می شود خودش راسا در این حوزه هم ورود کند تا مشکل حل شود.