شنبه یکم اردیبهشت ماه
گفت و گو با لین چان والیبال ساحلی

فرخی: مربیان چرخشی اشتباه محض است

پرویز فرخی مربی بین المللی والیبال سالحی از افتخارآفرینان این ورزش است که در دو بخش سالمی و ساحلی درخشیده است. وی در والیبال ساحلی عنوان قهرمانی آسیا را در کار نامه خود دارد.

فرخی که در والیبال به لین چان شهرت داشته است، می گوید: باید از آقای تندروان متشکر بود که زحمت بسیار کشید تا صابر کاظمی را ظرف شش، هفت ماه به یک بازیکن تاثیرگذار در تیم ملی تبدیل کرد. همه می دانند که ستاره این روزهای والیبال ایران یعنی صابر کاظمی تا سال پیش به این درجه از کیفیت کاری نرسیده بود. پس باید ممنون چنین مربیان بازیکن سازی باشیم. این مساله درباره مربیان شهرهای ارومیه و گنبد هم مصداق دارد. نگاه کنید عظیم جزیده از یک سری بازیکنان بی نام و نشان چه پدیده هایی تحویل داده بود.

فرخی درباره عملکرد تیم ملی در لیگ ملت ها هم می گوید: چهار، پنج مسابقه را آقای آلکنو خیلی خوب پیش برد ولی به یک دفعه دچار نزول شد. دریافت ضعف اصلی تیم ملی بود. حالا فرهاد قائمی را فراخوانده اند تا این مشکل را حل کند اما از وی نباید توقع آبشار یا دفاع داشت.

مربی اهل بندر ترکمن تیم ساحلی که پیش از اعزام به انتخابی المپیک استعفا داده بود، در این باره می گوید: می دانید که استرالیا قهرمان شد و سهمیه قاره کهن را گرفت. تیم ما متاسفانه حتی به بازیکنان عرب قطر هم باخته است چون بدن بازیکنان خالی کرده بود. برگزاری فشرده لیگ باعث شد که بازیکنان فرسوده تر شود.

از نگاه من آقای کابلی رئیس سازمان ساحلی مرد علاقمند و پرتلاشی است ولی لابد در مسابقات بین المللی تایلند که حضور داشت، دریافته است که با افرادی که پای در شن و ماسه نگذاشته اند، نمی توان والیبال ساحلی را پیش برد. به تازگی افرادی را به عنوان مربی تیم های نوجوانان و جوانان برگزیده اند که اصلا ساحلی بازی نکردند. مربی باید توانایی ارایه تکنیک ها و مهارت های این رشته را داشته باشند. پیشنهاد می کنم که ایشان از افراد خبره مشاوره بگیرند و فکر نکنند که دبیر سازمان که اصلا بازیکن نبوده، همه چیز را می داند.

ملی پوش سابق والیبال ساحلی ایران درباره این قضیه که آیا تیم ما نیازمند مربی خارجی است، گفت: اول باید زیربنا را محکم کرد. آقای سلاق که سرمربی تیم ملی شده، مربی یک استان هم نبوده است. بازیکن بود اما تربه مربیگری در سطح بالا را نداشته است. ملاک انتخاب ایشان چیست؟ الان هم قصد دارند مازیار هوشمند، باز یکن سابق تیم ملی را از سرمربیگری تیم ملی جوانان کنار بگذارند. چرخشی کردن مربیان حتما جواب نخواهد داد.

گفت و گو: جمشید حمیدی