پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
اظهارنظرهای عجیب و استرس بازیکنان جوان

کاظمی: جیانی شش از ده، آلکنو پنج!

افرادی که درباره تیم ملی والیبال نظر می دهند، باید جامع نگر باشند و با حرف های متناقض خود دوستداران والیبال را نگران نسازند.

پرویز کاظمی بازیکن و مربی سابق تیم ملی که سال ها در بوندسلیگای آلمان، دانمارک و ترکیه بازی و مربیگری کرده است، با بیان مطلب فوق به البرز ورزشی می گوید: باید دانست که شرکت در یک تورنمنت سی روزه و مسابقاتی که فقط ده روز طول می کشند، تفاوت آشکاری دارد و باعث نزول یا دوام قوای جسمانی یک تیم می شوند. وی می افزاید: این نکته را هم در نظر بگیریم که ابزار کار هر مربی بازیکنان است. بنابراین در قضاوت های خود این مسایل را باید لحاظ کنیم.

آرزو داشتن با واقعیت تفاوت آشکار دارد، نباید رویایی فکر کنیم و بدون توجه به فاکتورهای مختلف حرف بزنیم و قضاوت کنیم.

کاظمی که هم اینک در آلمان نیز مربیگری می کند، می گوید: برخی از دوستان ما از تفاوت سبک یا سیستم روسیه با والیبال ایران دم می زنند، در صورتی که والیبال آنقدرها پیچیده نیست هر کشوری که سبک خاص خودش را داشته باشد.

وی درباره نقش آندرا جیانی مربی ایتالیایی در تیم ملی آلمان می گوید: آلمان ها وقتی که فهمیدند که دیگر در المپیک جایی ندارند، برنامه ریزی خود را برای موفقیت در قهرمانی اروپا متمرکز ساختند. بنابراین تقریبا همه بازیکنان را عوض کردند، به جز مارکوس بوم. گروزرا از پشت خط از دست داده اند بنابراین حملات خود را به روی مناطق چهار یا پست های سرعتی متمرکز ساختند و با یک تیم بدون ستاره و نسل جدیدی که ساخته اند یک پله پایین تر از تیم ایران ایستادند. با همه اینها مطبوعات آلمان به جیانی نمره هفت از ده امتیاز ممکنه را می دهند و با وی مانند یک شخص عادی برخورد می کنند. در صورتی که در والیبال ایران هر مربی خارجی که وارد می شود، او را ابر ستاره می پندارند و به خود اجازه نمی دهند درباره وی صحبت کنند، مگر اینکه شکستی پیش بیاید. از نگاه من آلکنو در لیگ ملت ها نمره 5 از 10 را می گیرد ولی فراموش نکنیم که وی بدون اطلاعات لازمه وارد چرخه کار شد تا اطلاعات کافی از تیم به دست بیاورد گاهی ناچار می شود به حرف های اطرافیان گوش کند.

فراموش نکنیم که بازیکنان جوان نوشته های مطبوعات و حرف های کارشناسان را در تلویزیون می بینند  و می شنوند و وقتی که با اظهارنظرهای عجیب مواجه می شوند در استرس فرو می روند که کار مربی را بسیار سخت می سازند ضمن اینکه بازیکنان باتجربه با این رویه به بی تفاوتی روی می آورند. این در آلمان به کشورهای صاحب والیبال این طوری نیست که هر کسی که والیبال بازی کرده به عنوان کارشناس به صحنه بیاید. شخصیت هایی که درباره والیبال اظهارنظر می کنند، باید متوجه عوارض و عواقب گفته های خود در جامعه والیبال و بازیکنان باشند.

کاظمی در خاتمه اشاره کرد که اگر تیم ملی ما در المپیک به رتبه ششم برسد، بسیار خوب خواهد بود. پس از قهرمانی یا شگفتی سازی ها و باقی قضایا نظر ندهیم و بر بار و فشار روانی تیم نیفزاییم.

گفت و گو: جمشید حمیدی