جمعه دهم فروردین ماه

اعضای جدید تالار بین المللی مشاهیر والیبال جهان

تالار مشاهیر والیبال بین المللی (IVHF) مفتخر است که اسامی ستاره های جدید را که در سال ۲۰۲۱ به نفرات تالار اضافه می کند، اعلام کند. این گروه رشته وسیعی از تاریخچه و موفقیت های والیبال را با خود دارند و ما خوشحالیم که به شما کمک می کنیم آنها را به خاطر دستاوردهای افسانه ای خود بشناسید.

امسال سی و پنجمین  دوره ای است که تالار افراد  جدید را به عضویت می پذیرد اسامی این گروه  ۹ نفر عبارتند از : ۱- جیووانی گاویو ۲٬- سرجیودوترا سانتوس ۳٬-کلیتون(کلی) استانلی ٬ ۴-ریکاردو سانتوس ٬ ۵- خانم لوگان تام ٬ ۶- سرگی تتیوخین ٬ ۷- تایسمالری آگویرا ٬ ۸- تاد راجرز ٬ ۹ - آندره مایر.

 ۱- جیووانی گا ویو Giovane Gavio از کشور برزیل است که چهار بار قهرمان المپیک و دو بار مدال طلای (برزیل) را کسب کرده.

 جیووانی Giovane Farinazzo Gavio (متولد ۷ سپتامبر در Juiz de Fora) ، او به نام    Giovane معروف است. وی بازیکن سابق والیبال سالنی تیم ملی والیبال برزیل و مربی والیبال است.گاویو به عنوان یک مهاجم کناری Outside hitter بازی می کرد ، در سه بازی متوالی المپیک تابستانی شرکت کرد گاویو به همراه  تیم برزیل بار اول در فینال بازیهای بارسلونا در سال ۱۹۹۲  هلند را   (۳-۰)  شکست داد و دومین باز بازی های المپیک تابستانی آتن۲۰۰۴ بود در هر دو المپیک تیم برزیل  مدال طلا را به دست آورد. در لیگ جهانی ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مدال طلا و ۲۰۰۲ مدال نقره را کسب نمود. گاویو در سال ۲۰۰۲ مدال طلای قهرمانی جهان و در سال ۲۰۰۳ مدال طلای جام جهانی را به گردن آویخت. گاویو از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ عضو تیم ملی والیبال برزیل بود.او سرمربی جدید ترین قهرمان سوپر لیگ، SESI سائوپائولو است. او تنها بازیکن برزیلی است (و بعد از خاویر وبر در مجموع دوم است) که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی قهرمان سوپر لیگ شده است.یکی از شاخص ترین بازیکنان برزیل اکنون ماموریت دیگری دارد. Giovane Gavio که به عنوان یکی از موفق ترین بازیکنان والیبال برزیل شناخته می شود اکنون مربی تیم ملی مردان زیر 23 سال است. او به عنوان مربی تجربه سوپرلیگ برزیل را دارد و اخیراً نامزد شده است تا نسل جدیدی از بازیکنان را به سمت آینده ای با شکوه سوق دهد و برزیل را در بین بهترین های والیبال حفظ کند.

 

 

۲- سرجیو دوترا سانتوس  Sergio Dutra Santos هم از کشور برزیل است.وی چهار بار قهرمان المپیک بوده که دو مدال طلا و دو مدال نقره بدست آورده است.

 سرجیو دوترا سانتوس Sérgio Dutra Santosبا تلفظ آوای پرتغالی سرژیو معروف به سرجیو و اسکادینیو متولد ۱۵ اکتبر سال ۱۹۷۵ بازیکن والیبال سالنی برزیل عضو تیم ملی والیبال برزیل و بازیکن فعلی باشگاه سسی سائو پائولو است. سرجیو از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ عضو تیم ملی برزیل بود و در سال ۲۰۱۵ دوباره تیم ملی برزیل دعوت شد. او به عنوان یک بازیکن با برزیل به افتخارات زیادی دست یافت و به عنوان بهترین لیبرو تاریخ والیبال جهان نیز شناخته می‌شود. سانتوس در ۴ المپیک ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در ترکیب ثابت تیم ملی برزیل حضور داشت که در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۱۶  با تیم  برزیل به مدال طلا و در سال های ۲۰۰۸و ۲۰۱۲ به مدال  نقره دست یافت. او در المپیک ۲۰۰۴ از ستاره‌های تیم ملی برزیل بود و در انتها نیز با بازی درخشان خود به عنوان بهترین لیبرو و بهترین دریافت‌کننده  در رشته والیبال برگزیده شد. او همچنین در المپیک ۲۰۱۶ نیز بار دیگر درخشید و به عنوان بهترین لیبرو انتخاب شد و باارزش‌ترین بازیکن المپیک نیز لقب گرفت.سرجیو در قهرمانی جهان سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نیز با برزیل به جام قهرمانی دست یافت. سرجیو با بازی‌های درخشان خود در لیگ جهانی ۲۰۰۹ به عنوان بهترین لیبرو و باارزش‌ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و در جام جهانی ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ نیز عنوان بهترین لیبرو مسابقات را از آن خود نمود. سرجیو در رده باشگاهی نیز سابقه عضویت در تیم‌های سرت سائو کیتانو، اونیائو سوزانو، بانسپا، پیاچنزا و سائو برناردو را در کارنامه خود دارد. دو قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷، دو قهرمانی جام بزرگ قهرمانان جهان ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹، هفت قهرمانی لیگ جهانی در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، مدال طلا ی بازی‌های پان امریکن ۲۰۰۷ و شش قهرمانی آمریکای جنوبی از دیگر دست‌آ وردهای سرجیو دوترا سانتوس در رده ملی است.

۳- كلی استنلی Clay Stanley اهل ایالات متحده آمریکا است که چهار بار در بازیهای المپیک شرکت کرده و دو بار برنده مدال نقره شده است.

کلیتون استنلی با نام کامل کِلیتون کِلی آیونا اِستنلی (به انگلیسی: Clayton “Clay” Iona Stanley) یا کلیتون استنلی (متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۷۸ در هونولولو، هاوایی آمریکا) کاپیتان سابق، بازیکن فعلی تیم ملی والیبال آمریکا و باشگاه سانتوری است. استنلی به عنوان یکی از بهترین سرویس زن‌های تاریخ والیبال جهان به‌شمار می‌رود.

 زندگی شخصی

 استنلی در هونولولو ، هاوایی  به دنیا آمد. ،پدر او جون استنلی و مادر وی ساندرا هاینوی نام دارند.او دارای سه برادر و دو خواهر است.پدر و مادر و پدربزرگش تام هین بازیکن والیبال بودند. پدر استنلی در بازی های المپیک 1968 بازی کرد و یکی از اعضای تالار مشاهیر والیبال است. پدربزرگ ناتنی استنلی ، تام هاین نیز در سال 1968 در تیم والیبال المپیک مردان حضور داشت.مادرش ، ساندرا هاین ، به طور حرفه ای در تیم Denver Cometsو همچنین در تیم ملی کانادا بازی می کرد. با اولین حضور استنلی در المپیک در آتن  پایتخت یونان ، او و پدرش اولین پدر و پسر المپیکی  در تاریخ والیبال ایالات متحده شدند.

استنلی والیبال را از دوران دانشگاه آغاز کرد. او در سال ۱۹۹۷ وارد دانشگاه هاوایی در مانوا شد و در رشته زبان اسپانیایی تحصیلات خود را ادامه داد. استنلی در سال ۱۹۹۹ در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس به فعالیت‌های ورزشی پرداخت.

تیم ملی

استنلی در سال ۲۰۰۰ به تیم ملی آمریکا دعوت شد و در ابتدای کار مدال نقره قهرمانی نورسکا ۲۰۰۱ را به دست آورد. استنلی در المپیک ۲۰۰۸ پکن ستاره تیم ملی آمریکا بود و با ایالات متحده به مدال طلا دست یافت و در انتها نیز به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن و با کسب ۱۱۰ امتیاز به عنوان امتیازآورترین بازیکن و بهترین زننده سرویس المپیک ۲۰۰۸ انتخاب شد. مدال طلا لیگ جهانی ۲۰۰۸، برنز لیگ جهانی ۲۰۰۷، نقره لیگ جهانی ۲۰۱۲ و مدال طلای جام والیبال آمریکا ۲۰۰۷ و مدال نقره جام بزرگ قهرمانان جهان ۲۰۰۵ از دیگر دستاوردهای او در تیم ملی آمریکا است.

باشگاهی

استنلی سابقه عضویت در باشگاه‌های هاوایی مانوا، دلارس، تسالونیکی، پاناتینایکوس، کارولینا، زنیت کازان، اوال اوفا و نووسیبیرسک را در کارنامه خود دارد و در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ نیز عنوان امتیازآورترین بازیکن مسابقات را به دست آورد.

استنلی یکی از اعضای قدیمی تیم المپیک ۲۰۱۲ بود که تیم در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد. استنلی از ناحیه زانو در لندن مصدوم شد و دیگر هرگز در یک تورنمنت بزرگ برای ایالات متحده بازی نکرد. در آگوست ۲۰۱۶ از بازی حرفه ای والیبال بازنشسته شد.

استنلی یکی از اعضای قدیمی تیم المپیک 2012 بود که در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد. استنلی از ناحیه زانو در لندن مصدوم شد و دیگر هرگز در یک تورنمنت بزرگ برای ایالات متحده بازی نکرد. در آگوست 2016 از حرفه حرفه ای بازنشسته شد.

 ۴-ریکاردو الکس کاستا سانتوس Ricardo Alex Costa Santos  روز ۶ ژانویه ۱۹۷۵ در شهر سالوادور دا باهیا  به دنیا آمد.

او بازیکن والیبال ساحلی اهل برزیل است.سانتوس در رقابت های والیبال ساحلی مردان در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۰سیدنی با همبازی خود Zé Marco de Melo مدال نقره را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۲ با امانوئل پیروزترین تیم جهان را تشکیل داد. آن ها در سال ۲۰۰۳ در ریودوژانیرو برنده جام جهانی شدند. سانتوس همچنین نماینده کشور مادری خود در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در آتن یونان بود. او در آنجا با هم تیمی خود امانوئل ریگو صاحب مدال طلا شد و که در اکتبر ۲۰۰۳ با او عنوان  قهرمانی جهانی را در ریو دو ژانیرو به دست آورد.

در سال های 2001 ،2011 و 2013 به مدال نقره قهرمانی جهان رسید. همین زوج در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸پکن مدال برنز کسب کردند.او در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ با پدرو کونها هم تیمی شد اما آن ها در مرحله یک چهارم نهایی باخت. در بازیهای پان آمریکن 2007 که در ریو برگزار شد به مدال طلا دست یافت. و او مدال سه گانه المپیک را با یک مدال برنز در بازی های پکن ۲۰۰۸ به پایان رساند.سایر جوایز ائ برای لیست کردن زیاد هستند.او یکی از بهترین بازیکنان است که از بازیهای تور جهانی خود در اف آی وی بی خود 56 مدال طلا ،30 نقره و 24 برنز  کسب کرده است. همراه با امانوئل این دو نفر تنها ورزشکارانی هستند که در تاریخ بازیهای المپیک سه مدال کسب کرده اند. Spor TV   یک شبکه ورزشی تلویزیونی پولی برزیلی است که متعلق به Canais Globo ، در سال 1991 راه اندازی شده است. این شبکه پربیننده ترین شبکه ورزشی در برزیل است که مقر آن در شهر ریودوژانیرو قرار دارد. ریکاردو 45 ساله یکی از قدیمی ترین بازیکنان AVP است(انجمن والیبالی های حرفه .این انجمن در سال 1983 در آمریکا تاسیس شد) و همچنان بر شبکه تسلط دارد. وی هم اکنون با خانواده خود در فلوریدا زندگی می کند.

۵- خانم لوگان تام - لوگان مایلی لی تام Logan Maile Lei Tom (متولد ۲۵ مه ۱۹۸۱) بازیکن والیبال داخل سالن و والیبال ساحلی است.

 او یک المپین است که چهار بار در بازیهای المپیک در پست مهاجم کناری شرکت کرده است. لوگان هنگامی که ۱۹ ساله بود در بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرد ، جوانترین زنی شد که تا آن  زمان برای تیم والیبال المپیک آمریکا انتخاب شده بود. او یک بازیکن همه جانبه ماهری است که ثبات را با سرویس ، دریافت و دفاع  به آمریکای به ارمغان می آورد ، در حالی که تیم حمله و دفاع محکم روی تور را نیز در اختیار دارد. او از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ عضو مهمی از تیم ملی بوده است. در المپیک ۲۰۰۸ ، تام به تیم ایالات متحده آمریکا کمک کرد تا مدال نقره کسب کند و به عنوان امتیاز آورترین بازیکن انتخاب شد ، او در بازی های المپیک ۲۰۱۲ با تیم ملی مدال نقره دیگری کسب کرد. وی همچنین با ارزش ترین بازیکن جایزه گرند پری جهانی ۲۰۰۴ FIVB  را به خود اختصاص داد.

۶-   سرگئی تتیوخین Sergey Tetyukhin از روسیه سه بار در المپیک شرکت کرده  دارنده مدال طلای این بازیها است.زادهٔ ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۵ در فرغانه شهری در ازبکستان٬ بازیکن والیبال سالنی اهل روسیه عضو تیم ملی والیبال روسیه و

باشگاه لوکوموتیو بلگورود است.

 تتیوخین از بازیکن‌های با سابقه تیم ملی روسیه به‌شمارمی‌رود که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ عضو تیم ملی روسیه بود و در سال ۲۰۱۵ دوباره به تی ملی والیبال روسیه دعوت شد. وی به جام‌ها و قهرمانی‌های زیادی دست یافته است، او و ساموئل پاپی تنها بازیکنانی هستند که توانستند بیش از سه مدال(چهار مدال ) در بازی های المپیک کسب کند.

ملی

مدال‌های برنز المپیک ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸،

مدال نقره المپیک ۲۰۰۰، مدال طلای

المپیک ۲۰۱۲، مدال نقره

قهرمانی جهان ۲۰۰۲، مدال طلای

لیگ جهانی ۲۰۰۲ و سه مدال

نقره جام ملت‌های اروپا مهم‌ترین دست‌آورد تتیوخین در رده ملی است.

باشگاهی

قهرمان سوپر لیگ روسیه (۱۰ بار) – سال های  ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱و ۲۰۱۳      

قهرمان جام حذفی روسیه (

۱۰بار) –سال های ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲و ۲۰۱۳

قهرمان لیگ قهرمانان اروپا (  ۴ بار)–سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸و ۲۰۱۴

قهرمان قهرمانی باشگاه‌های جهان (۱بار) – سال ۲۰۱۴

باارزش‌ترین بازیکن قهرمانی نوجوانان اروپا ۱۹۹۴

باارزش‌ترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۲  

بهترین  دریافت‌کننده قدرتی قهرمانی جهان ۲۰۰۲ (هفت انتخاب ویژه)

بهترین زننده سرویس لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۱

باارزش‌ترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۴

باارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۴

باارزش‌ترین بازیکن سوپر لیگ روسیه (۴بار) سال های ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۶و ۲۰۰۸

 7خانم تایس ماری آگويرا Taismary Aguero اهل کوبا – ایتالیا است که در 5 مارس 1977 در کوبا متولد شده .

همسر او یک فیزیوتراپیست  ایتالیایی است که در تیم ملی بانوان ترکیه کار می کند از سال 1993 تا 2001 عضو تیم ملی کوبا واز سال 2000 تا 2014 هم عضو تیم ملی والیبال بانوان ایتالیا بوده. تایسماری با تیم ملی کوبا دو مدال طلای بازیهای المپیک 1996 آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی را کسب کرده و مدال طلای قهرمانی جهان در ۱۹۹۸ را با تیم کوبا کسب کرده. دو مدال طلای قهرمانی اروپا و یک طلای جام جهانی و یک مدال برنز گرندپری جهان از افتخارات او هستند.

 ۸-    تاد راجرزTodd Rogers- تاد جاناتان راجرز (زاده ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۳) بازیکن حرفه ای والیبال ساحلی آمریکایی است که دارنده مدال طلای المپیک 2008 پکن و مدال طلای قهرمانی والیبال ساحلی جهان در سال 2007 و دارنده مدال برنز قهرمانی والیبال ساحلی جهان در سال ۲۰۰۷ است. او و هم تیمی سابقش فیل دالهاوس قهرمان تور ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱  AVP تور  بودند.

۹-    آندره مایرAndre Meyer از کشور لوکزامبورگ به عنوان مدیر معرفی شد. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵  رئیس کنفدراسیون والیبال اروپا و نایب رئیس دوم FIVB فدراسیون جهانی والیبال , رئیس کمیسیون داوری و اخیراً رئیس کمیسیون مالی فدراسیون جهانی بود. وی قبلا داور والیبال بود.

 

 

نویسنده: رحیم رحیم زاده