پنجشنبه سی ام فروردین ماه
بسکتبال ایران در ترازوی قضاوت

آتشی: قهرمان جهان که نبودیم

تیم بسکتبال جوانان ایران در دو مسابقه خود در جام جهانی لتونی با دو شکست امروز به مصاف پورتوریکو می رود. آیا عملکرد این تیم راضی کننده است...

تیم بسکتبال جوانان ایران در دو مسابقه خود در جام جهانی لتونی با دو شکست امروز به مصاف پورتوریکو می رود. آیا عملکرد این تیم راضی کننده است. استاد عنایت اله آتشی مربی و کارشناس مطرح این رشته به البرز ورزشی می گوید: تیم هایی که در جام جهانی شرکت می کنند با برنامه ریزی وسیع می آیند و با تجارب بین المللی و داشتن سیستم بسکتبال مدرن خودنمایی می کنند. تیم ایران که پنج، شش سال با حمایت باشگاه کاله و آقای بهمن سلیمانی تمرین کرده است، فاقد دیدارهای تدارکاتی برون مرزی بود به همین دلیل کوآرتر اول و دوم مسابقات را خوب شروع کرد، اما در ادامه کم آورد. درست مثل والیبال ما که در لیگ جهانی با جوانان آغازی خوب داشت اما به تدریج فروکش کرد. بسکتبال صربستان طراز اول اروپاست. سازندگی صرب ها در دنیا زبانزد است و لتونی که حریف دوم ما بود هرچند به اندازه صربستان و فرانسه و حتی ترکیه نیست، اما چون میزبانی را برعهده دارد، خوب تمرین کرده است.

آتشی درباره حریف امروز تیم ملی نیز می گوید: پورتوریکو با سبک و سیاق آمریکایی ها بازی می کند و تیم قدرتمندی است. فراموش نکنیم که در نقد این تیم جوانان به یاد بیاوریم که بعد از کناره گیری دو تیم منطقه، سهمیه گرفته ایم و قهرمان جهان و آسیا نبودیم که بخواهیم تیم را زیرسوال ببریم. ما در بسکتبال کار پایه ای مداوم انجام نمی دهیم. ارتباط تنگاتنگی با آموزش و پرورش نداریم و در تربیت و تعلیم مربیان و مدرسان و نحوه استعدادیابی استاندارد عمل نمی کنیم. واقعا اگر باشگاه کاله نبود، شاید همین تیم را هم نمی توانستیم اعزام کنیم.

زمانی در والیبال ایوان بوگاینکف را آورده اند که با سرکشی به مدارس استعدادیابی می کرد و از طریق اقدامات گلخانه ای به موفقیت هایی دست پیدا کرده است اما کار پایه حساب و کتاب و روال خاص خودش را دارد.

کارشناس بسکتبال درباره حریفان ایران در المپیک نیز گفت: تیم چک که در مسابقات منطقه کانادا با شکست دادن یونان، کانادا و ترکیه المپیکی شده است، بدون تردید تیم خوبی است. فرانسه همیشه جزو تیم های بالای جدول بوده و تکلیف بسکتبال آمریکا هم مشخص است. ما در جام جهانی 2010 و 2014 مقابل فرانسه آنقدر خوب بازی کرده بودیم که باعث تعجب شده بود. الان هم باید تلاش کنیم که زنگ تفریح نباشیم.

گفت و گو: ج- دوستدار