جمعه دهم فروردین ماه
پیامد دوپینگ عسگری غنچه؛

یک آمریکایی جای کاراته کای ایرانی را گرفت

 بهمن عسگری غنچه، قهرمان جهان از ایران پس از محرومیت یک ساله بخاطر دوپینگ، اولین بازی کاراته در المپیک توکیو ۲۰۲۰ را از دست داد.

این بازیکن ۲۹ ساله طلای جهان را در دسته زیر منفی وزن ۷۵ کیلوگرم در کاتاگوری کومیته ( کومیته یک کلمه ژاپنی به معنای مبارزه است)   سال ۲۰۱۸ در مادرید بدست آورد و از طریق رده بندی فدراسیون جهانی کاراته (World Karate Federation- WKF) برای المپیک توکیو انتخاب شد.

 با این حال، WKF فدراسیون جهانی کاراته گفت که عسگری به دلیل استفاده از یک "ماده ممنوع"  به مدت ۱۲ ماه از حضور در مسابقات بین المللی تحریم شد.

 MTV Uutiset  یک شرکت رسانه ای است که خدمات ارزش آفرینی را در عملیات تلویزیونی ارائه می دهد و به برنامه های فرهنگی، خبری و ورزشی می پردازد.

 گزارش کرده است که ماده درگیر کلومیفن است(کلومیفن سیترات، به عنوان کلومید هم شناخته می شود، توسط NFL، کمیته بین المللی المپیک و آژانس جهانی ضد دوپینگ به عنوان یک ماده ممنوع ذکر شده است. اگر استفاده از کلومید در یک آزمایش دارویی بطور تصادفی کشف شود، ورزشکار مجازات می شود.) و عسگری در یک آزمایش در مسابقات کاراته ۱-لیگ برتر در لیسبون در ماه مه موفق بیرون نیامد.

وب سایت ورزشیinsidethegames   از WKF درخواست تأیید کرده است.

عسگری همچنین در مسابقات تیمی سه مدال طلای مسابقات جهانی را از آن خود کرده است.

وی عنوان قهرمانی در بازی های آسیایی جاکارتا-پالمبانگJakarta-Palembang  را در سال ۲۰۱۸ کسب کرد.

 

توماس اسکات آمریکایی اکنون به مسابقات کاراته المپیک راه یافته است .اواکنون پس از قرار گرفتن در جایگاه ورزشکار ایرانی در وزن منفی 75 کیلوگرم در توکیو شرکت خواهد کرد.

وی با نام مستعار "کاپیتان آمریکا" از بالاترین عنوان رده بندی ورزشکاری در رده بندی المپیک سود می برد که او برای بازی ها را انتخاب نشده بود.

این بازیکن ۳۱ ساله در دوره گذشته بازیهای پان آمریکن Pan American در سال ۲۰۱۵ تورنتو و سال ۲۰۱۹ لیما مدال طلا بدست آورده بود.

وی پنج بار قهرمان قاره شده و در حال حاضر در رده ششم جهان قرار دارد .

اسکات چهارمین عضو تیم آمریکا است که به همراه آریل تورس Ariel Torres ٬ ساکورا کوکومایSakura Kokumai و برایان ایر  Brian Irrr برای اولین بار در رشته کاراته به المپیک می رود

کاراته ۲۰۲۰ توکیو قرار است بین ۵ تا ۷ آگوست (۱۴ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۰) در نیپون بودوکان Nippon Budokan برگزار شود.این ورزش جایگاه خود را در برنامه المپیک ۲۰۲۴ پاریس حفظ نکرده است، به این معنی که بسیاری از ورزشکاران احتمالاً فقط یک شانس در بزرگترین مرحله این ورزش دارند.

نویسنده: رحیم رحیم زاده