جمعه سی و یکم فروردین ماه
فوتبال؛ زندگی و مردم آمریکای لاتین

روح مارادونا بر فراز ماراکانا

فوتبال در آمریکای لاتین عین زندگی است. مردم این بخش از قاره مردم غرق در مشکلات اقتصادی از دیرباز زندگی خود را با فوتبال گره زده اند به ویژه دو رقیب دیرین برزیل و آرژانتین برای آنها حال و هوای خاصی داشته است و دیشب که بعد از نزدیک به دو دهه آرژانتینی ها را موفق به شکست برزیل شده اند، شاید روح مارادونا در ورزشگاه ماراکانا به پرواز درآمده است. با این همه این بازی بزرگ هم مانند همه مسابقات بزرگ از رفتارهای انسانی بین ستارگان بزرگ خالی نبوده است.

تیم ملی آرژانتین با ارائه یک نمایش بی اشتباه و با تکیه بر تک گل نیمه اول آنخل دی ماریا در خانه برزیل با یک گل به برتری دست یافته و بعد از نزدیک به سه دهه عنوان قهرمانی جام ملت های آمریکای جنوبی را از آن خود کرد.

لیونل مسی در سال های اخیر و علیرغم حضور در سه فینال مهم هنوز موفق به کسب یک جام در رده ملی نشده بود و این طلسم بالاخره امروز شکست. کاپیتان آلبی سلسته در پایان مسابقه به قدری خوشحال بود که نتوانست جلوی اشک های خود را بگیرد و بازیکنان تیم ملی آرژانتین نیز از فرط خوشحالی او را به هوا پرتاب کردند.

اما وضعیت در سوی دیگر برای نیمار متفاوت بود. مهاجم شماره 10 تیم ملی برزیل که در طول مسابقه بارها از سوی بازیکنان حریف نقش بر زمین شد، در نهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و شاهد شکست تیم ملی برزیل در خانه خود برابر رقیب دیرینه بود. اما لیونل مسی که رابطه بسیار خوبی با نیمار دارد، خیلی زود متوجه اشک های ستاره تیم ملی برزیل شده و برای لحظاتی او را در آغوش گرفت تا نشان دهد در اوج خوشحالی نیز همچنان به فکر همبازی سابق و دوست صمیمی خود بوده است.

لیونل مسی از همان بدو انتقال نیمار به بارسلونا با او رابطه خوبی داشت و این دوستی حتی با رفتن جنجالی ستاره برزیلی در سال 2017 به پاری سن ژرمن نیز قطع نشد. نیمار که یک سال قبل در فینال لیگ قهرمانان مغلوب بایرن مونیخ شده بود، این تابستان نیز طعم شکست در رده ملی را چشید تا متوجه شود برای کسب جوایز باید همچنان منتظر بماند و دیدیم که در پایان بازی شب گذشته نیمار به سراغ مسی رفت و به او تبریک گفت. گوشه هایی از اخلاق قهرمانی را به نمایش درآورد.

نویسنده: عبدالله محرمی