جمعه سی و یکم فروردین ماه
جام جهانی بسکتبال – لتونی

یانکی ها اول شدند، تیم ما دوازدهم

جام جهانی بسکتبال جوانان در کشور لتونی به پایان رسید. تیم ایالات متحده با پیروزی 83-81 مقابل فرانسه به مقام قهرمانی رسید و کانادا هم با پیروزی بر صربستان بر مکان سوم جای گرفت.

جوانان ایران هم شب گذشته 71- 63 مقابل لتونی شکست خوردند تا در مکان دوازدهم قرار گیرند. پنج شکست و فقط دو پیروزی مقابل پورتوریکو و مالی ماحصل حضور ایرانیان در این مسابقات بود. دیشب پارسا فلاح فوروارد خوش قواره تیم ملی ایران با کسب 25 امتیاز بهترین بازیکن میدان شد و محمد لک زایی هم 23 امتیاز به دست آورد. پارسا فلاح در این بازی هم نمادی از استعدادهای خوب ایرانی بود او در پاس گل توپ ربایی، ریبوند، و شوت تاثیرگذاری به سزایی داشت. برای اینکه در بسکتبال موفق شویم، به چند بازیکن همانند پارسای فلاح نیاز داریم. تردید نداریم که بسکتبال ما در قیاس با تیم های اروپایی و آمریکایی سوای بحث فیزیک بدنی، نیازمند آمادگی های ذهنی و روانی نیز هستند. این مهارت ها در کنار تمرینات از طریق شرکت در تورنمنت های بین المللی افزایش پیدا می کند. این در حالی است که ما در برگزاری مسابقات جوانان و نوجوانان آن طوری که باید اصولی عمل نمی کنیم. برخورد گل خانه ای در والیبال، بسکتبال و فوتبال هم جریان دارد.

کارشناسان بسکتبال در گفت و گوهای مکرر خود با البرز ورزشی بر این نکته اتفاق نظر داشته اند که اگر حمایت بهمن سلیمانی و باشگاه کاله نبود، شاید تا اعزام تیم رده ملی جوانان هم میسر نمی شد ولی این مساله نمی تواند اصل قضیه را پوشش دهد و آن اینکه ما در بسکتبال پایه باید بیشتر کار کنیم و چند باشگاه همانند کوچین را در امر تیم سازی سهیم سازیم. باشگاه ها در واقع پایه های محکم اسکلت ساختمان تیم های ملی محسوب می شوند و تا زمانی که باشگاهداری را اصولی انجام ندهیم، کار مهمی صورت نخواهیم داد.

نویسنده: ج- دوستدار