جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه

رسم حق شناسی و پاسداری از ارزش های ملی

در ایامی که هیاهو و زیاده خواهی بر ورزش کشور سایه انداخته، درست در آستانه حرکت کاروان بانوان و آقایان ایرانی به سوی المپیک یک کار ارزنده از سوی بانویی جوان سر زد که در حقیقت همان گرامیداشت آیین قدیمی ایرانیان یعنی تکریم به کسوت و متقدمان است.

فرزانه فصیحی فارغ از همه مسایل و مواردی که در متن حاشیه ورزش کشور وجود دارد، با یک دسته گل به بهشت زهرا رفت تا پس از پرس و جوهای فراوان نسبت به نخستین بانوی دونده سرعت ایران یعنی شادروان سیمین صفامهر ادای احترام کند. زنده یاد سیمین صفامهر در سن 16 سالگی به عضویت گروه پنج نفره بانوان ایران در بازی های توکیو در آمد و نام بانوان ایرانی را برای نخستین بار در ورزش جهان بر سر زبان ها انداختند. اما گرد فراموش بر سر و رخسار آنها پاشیده شد تا مشمول مرور زمان شوند تا اینکه دونده جوان سرعت بانوان ایرانی آن رسم کهنه را شکست و آیین حق شناسی را به جای آورد.

زنده یاد صفامهر در سال 95 به رحمت خدا رفت اما خانواده این بانوی پیشتاز در ورزش نمی دانست که قطعه نام آورانی وجود دارد که دریغا در دوومیدانی مردانی ثابت قدم را نمی یابیم که تا مانند اهالی والیبال حداقل بعد از فوت قهرمانان جایی در جمع نام آوران ورزش و هنر پیدا کنند. به هر روی مرحومه صفامهر در یکی از قطعات ناشناخته بهشت زهرا (س) دفن شد ولی امیدواریم که این اقدام زیبای اخلاقی و انسانی فرزانه فصیحی بیدارباشی باشد بر فراموش شدگان ورزش پایه و مادر دوومیدانی که این روزها منتظر قطره بارانی در آسمان خشکیده عاطفه ورزش کشور هستند.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی