شنبه یکم اردیبهشت ماه

دربی حذفی استقلال – پرسپولیس در یک نگاه

فردا برای نودوششمین بار دو تیم پرطرفدار پایتخت مقابل همدیگر قرار می گیرند. اما در چارچوب جام حذفی دو تیم فقط پنج بار رو در روی هم ایستادند. جام حذفی هرچند که در تمام کشورها به عنوان جام شگفتی ها تلقی می شود، اما در کشور ما آن جاذبه و کشش دربی لیگ برتر را ندارد.

 با این همه به نظر می رسد که جام حذفی فردا برای استقلالی ها و فرهاد مجیدی از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که پرسپولیس در لیگ قهرمانان و برتر ایران جایگاه بلندی دارد. آنچه در ذیل می آید گذری و نظری بر دیدارهای جنجالی دو تیم در جام حذفی است.

* فقط یکی از این چهار دیدار در 90 دقیقه به پایان رسیده که پرسپولیس برنده آن بوده است. یکی از دیدارها نیز در 120 دقیقه به پایان رسیده که استقلال توانست پرسپولیس را شکست دهد. 2 دیدار نیز به ضربات پنالتی کشیده شد که سهم هر دو تیم یک برد بوده است.

* تنها یک بازی از ۴ بازی گذشته دو تیم در ۹۰ دقیقه معمول بدون گل سپری شده است و در پر گل ترین دربی حذفی دو تیم نیز ۴ گل در ۹۰ دقیقه به ثمر رسید. بهترین نتیجه‌ای که یکی از دو تیم در دیدارهای حذفی به دست آورده‌ پیروزی ۳ بر صفر برای استقلال بوده است. بهترین برد پرسپولیس هم با برتری 2 بر یک بوده است.

 

جباری بهترین گلزن دربی حذفی

بهترین گلزن دربی‌های حذفی تهران، مجتبی جباری از استقلال با ۲ گل است و به جز او هیچ بازیکنی از دو تیم در دربی‌های حذفی نتوانسته بیشتر از یک بار گلزنی کند. جباری که هر دو گل را در یک بازی به ثمر رساند، تنها بازیکنی است که در یک دربی حذفی موفق به دبل شده است. جباری هم اینک در ایالات متحده زندگی می کند.

 

سریع ترین و کندترین گل های رد و بدل شده

 

در دربی‌های حذفی استقلال ۶ و پرسپولیس ۴ بار (به جز ضربات پنالتی) به گل رسیده اند. در ضربات پنالتی نیز استقلال ۶ و پرسپولیس ۵ بار توپ را وارد دروازه ها کرده اند.

سریع ترین و دیرترین گل دربی‌های حذفی را آبی ها به ثمر رسانده‌اند. زودترین گل را مهدی قایدی در دقیقه ۴ و دیرترین گل را در ۹۰ دقیقه محمد دانشگر در دقیقه ۳+۹۰ و دیر هنگام ترین گل در ۱۲۰ دقیقه را اسماعیل شریفات در دقیقه ۱۰۶ به ثمر رسانده است.

دربی‌های شماره ۳۱ در سال ۶۷، شماره ۴۷ در سال ۸۷، شماره ۷۴ در سال ۹۰ و شماره ۹۳ در سال ۹۹ دربی‌های جام حذفی ایران بوده‌اند و دربی شماره ۹۶ در سال ۱۴۰۰، پنجمین دربی حذفی است.

 

داوران دربی حذفی

هیچ کدام از دربی‌های حذفی قبلی جنجالی و با حاشیه نبوده و هیچ کارت قرمزی از جیب داوران خارج نشده است. ۴ دربی حذفی قبلی توسط ۳ داور ایرانی و یک داور خارجی قضاوت شده است. هادی دزفولی، هدایت ممبینی و پیام حیدری داوران ایرانی هستند که قضاوت دربی‌های حذفی را انجام داده‌اند؛ و محمد کوسا از کشور سوریه تنها داور خارجی است که در یک دربی حذفی سوت زده است.