پنجشنبه نهم فروردین ماه
بانوان ایران در بازی های المپیک

کیانی: المپیک و جهانی فرقی نمی کند باید تلاش کرد

نخستین گروه ورزشکاران المپیکی ایران شنبه ۲۶ تیر عازم توکیو می‌شوند. انجام دوتست PCR قبل از اعزام ورزشکاران به المپیک، الزامی است که یکی از تست ها باید ۷۲ ساعت قبل از اعزام و تست دوم ۲۴ ساعت قبل از اعزام گرفته شود و در صورت منفی بودن ورزشکاران، کادر فنی و سرپرست تیم ها و دیگر نفرات می توانند به توکیو سفر کنند.

در بین کاروان اعزامی ایران به المپیک نام 10 دختر قهرمان می درخشد. ناهید کیانی از اصفهان در تکواندو، نجمه خدمتی از بیرجند در تیراندازی، آرمینا صادقیان از ایلام در تیراندازی، هانیه رستمیان از تهران در تیراندازی، فاطمه مرادی از خرمشهر در تیراندازی، حمیده عباسعلی از شهرری در کاراته، سارا بهمنیار از آستانه اشرفیه در کاراته، فرزانه فصیحی از اصفهان در دوومیدانی، نازنین ملایی از بندرانزلی در قایقرانی و ثریا آقایی از تهران در بدمینتون. وی نخستین بدمینتون بازی است که از کشور ما در بخش بانوان سهمیه المپیک گرفته است.

اما امروز که تعداد بانوان ایرانی در المپیک به حد قابل توجهی رسیده است، جا دارد که از پیشگامان المپیکی ورزش زنان به نیکی یاد کنیم. بانوانی که از سال 1342 به این سوی در صحنه های المپیک نمونه و نمادی از شایستگی های فنی و شخصیتی بانوان ایرانی بودند. از جمیله سروری در ژیمناستیک، سیمین صفامهر در دوومیدانی، ژولیت گورگیت در پرتاب دیسک، نازلی بیات در پرش ارتفاع، مهوش شفائی، گیتی محبان، ژیلا عباسی و مریم آچاک در شمشیربازی از اصفهان گرفته تا سوسن حاجی پور و سارا خوش جمال فکری در تکواندو، هما حسینی و سولماز عباسی و آرزو حکیمی در قایقرانی، نجمه آبتین و الهه احمدی در تیراندازی، ندا شهسواری در پینگ پنگ، لیلا رجبی در پرتاب دیسک و  ... که همه سال های سال از تجربیات به دست آورده در آوردگاه ملل در خدمت ورزش ایران بوده اند. از امروز سعی می کنیم بیوگرافی تک تک بانوان اعزامی را جهت آشنایی بیشتر دوستداران ورزش درج کنیم.

ناهید کیانی متولد 10 مرداد 1377 دختر تکواندوکای بختیاری ایرانی است. او تکواندوی خود را از سن ۸ سالگی شروع کرد.  کیانی در رقابت های کسب سهمیه المپیک در آسیا با پیروزی مقابل نماینده اردن ضمن راهیابی به دیدار نهایی موفق به کسب سهمیه المپیک شد. وی در گفت و گویی اظهار داشت که برای ورزشکاری که آماده باشد، میدان های المپیک یا جهانی تفاوتی ندارد. باید تلاش کرد و تا سرحد توان دست از مبارزه جویی بر نداشت.

 

افتخارات ناهید کیانی

1- مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان (نوجوانان)در چین تایپه در سال ۲۰۱۴

2- مدال طلا مسابقات قهرمانی آسیا(نوجوانان) در چین تایپه در سال ۲۰۱۵

3- مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا (بزرگسالان )در فیلیپین در سال ۲۰۱۶

4-مدال طلا مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی(بزرگسالان ) در آذربایجان در سال ۲۰۱۷

5-مدال برنز المپیاد دانشجویی جهان (بزرگسالان) در چین تایپه در سال ۲۰۱۷

6-مدال برنز بازیهای آسیایی در اندونزی در سال 2018

7-مدال برنز جام ریاست فدراسیون جهانی در ایران در سال 2018

8-مدال نقره قهرمانی آسیا (بزرگسالان) در ویتنام در سال 2018

9-مدال طلا تورنومنت بین المللی فجر (بزرگسالان) در ایران در سال 2019

10-مدال طلا و کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو در مسابقات کسب سهمیه المپیک در اردن در سال 2021

نویسنده: مرجان بنی یعقوبی