پنجشنبه سی ام فروردین ماه

ماجرای فرهاد قائمی و مارک بیرد

ماجرای فرهاد قائمی و مصاحبه جنجالی وی به خبرگزاری های کشورهای مختلف هم کشیده شد. بعد از روس ها مارک بیرد نویسنده یک سایت معتبر والیبالی هم مطلبی به شرح ذیل نگاشته است.

در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۱ ، فرهاد قائمی کناره گیری خود از والیبال بین الملل اعلام کرد.این بازیکن ۳۱ ساله اولین بار ، در سال ۲۰۱۱ نماینده کشور خود ، ایران بود و برای یک دهه در بالاترین سطح عملکرد داشت.اگرچه این مهاجم کناری به بازی داخلی خود ادامه خواهد داد اما به عنوان دارنده چهار  مدال طلا از مرحله بین المللی دور می شود. در طول دوران حضور خود در تیم ملی ایران ، این بازیکن ۳۱ ساله معتبرترین افتخارات آسیا را کسب کرد.با این حال ، اکنون او تصمیم گرفته است که اکنون برای کنار رفتن از تیم ولادیمیر آلکنو زمان مناسبی است.شکی نیست که ایران قائمی را از دست خواهد داد و جایگزینی جنین بازیکن با تجربه ای سخت خواهد بود. نه تنها این ، بلکه بازنشستگی بین المللی او  برای آسیا نیز یک مورد قابل توجه است.این بازیکن 31 ساله ده سال نماینده کشورش در مسابقات معتبر جهانی بود و در یک دوره موفقیت آمیز نقش اساسی داشت.بنابراین ، بیایید به شغل  قائمی در سطح ملی نگاهی بیندازیم و تأثیر او بر والیبال آسیا را بررسی کنیم.

تعیین استاندارد عالی برای کشور خود

 قائمی در طول دورانی که بازیکن حرفه ای تیم بزرگسالان بود ، چهار مدال طلا بدست آورد. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ ، این بازیکن ۱۹۷ سانتی متری (شش فوت و شش اینچی) به ایران کمک کرد تا در مسابقات قهرمانی آسیا پیروز شود. این موفقیت برای مدت طولانی در یادها خواهد ماند که موفقیت با ورود این ۳۱ ساله حاصل شد و ایران پیش از این فقط یک بار برنده این مسابقات شده بود.قائمی می توانست برای بار سوم برنده این مسابقه باشد اما تیمش در فینال ۲۰۱۵ مقابل ژاپن شکست خورد. این نشان دهنده کمک بازیکن متولد گنبدکاووس است که ایران اکنون سومین کشور موفق در تاریخ قهرمانی آسیا است و تنها ژاپن و کره جنوبی ایران را برای کسب مدال طلا پشت سر گذاشته اند.( البته باید توجه داشت ایران بعد از ژاپن٬ کره جنوبی  و چین از نظر تعداد مدال در مکان چهارم قرار دارد. https://en.wikipedia.org/wiki/Asian_Men%27s_Volleyball_Championship)

جدا از دو بار قهرمانی در مسابقات آسیایی ، قائمی در بازی های آسیایی خیلی موفق بود.طبق گفته Owl Apps ، این بازیکن 31 ساله در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ قهرمان مسابقات شد.در مورد قالب این مسابقات باید بگویم که ، این مسابقات هر چهار سال یک بار انجام می شود ، به این معنی که قائمی به ایران کمک کرد تا مسابقات قهرمانی را پشت سر بگذارد.در دستیابی به این موفقیت ، ایران تنها سومین تیم پیروز مسابقات متوالی شد ، در حالی که آنها دنبال برنامه ریزی

  چهارمین پیروزی در بازیهای آسیایی بودند.

قائمی یکی از بازیکنان ستاره ایران بود و این از انتخاب مکرر او در مسابقات پر مخاطب مشخص است. جدا از مسابقات فوق ، این بازیکن ۳۱ ساله در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ریوحضور داشت و در مسابقات هم بازی کرد. اگرچه ایران مدال نگرفت ، اما آنها به مقام پنجم دست یافتند ، که بهترین نتیجه در تاریخ کشور است.

بخشی از دوران طلایی

همانطور که از موارد فوق مشهود است ، اعتبار ایران در جهان والیبال با گذشت زمان  بهتر می شود . این استاندارد بالای بازیکنان را نشان می دهد که به موقعیت های برجسته دست می یابند.همانطور که در وب سایت وولی کانتری نوشتیم

در نتیجه این امر ، افراد کمی می توانند استدلال کنند که در چند دهه گذشته شاهد پیشرفت والیبال در ایران نبوده ایم.

در حالی که قائمی در قلب والیبال در حال رشد در کشور غرب آسیا بود ،او در ارتقا  مشخصات این رشته ورزشی در قرن ۲۱ تنها نبود.دوران مدرن والیبال ایران ، سعید معروف بازی را از سطح پایین شروع کرد ه و با رسیدن به مرحله عالی خود را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان معرفی کرده است. به روشنی نشان توانایی این بازیکن ۳۵ ساله را نشان می دهد که FIVB او را مردی می نامد که "تغییر قابل توجهی در آگاهی ورزشی کشورش" ایجاد کرده است. مثل قائمی ٬سعید معروف هم دو بار عنوان قهرمانی آسیا را برده در ضمن او هم مدال های طلای جام آسیا ر سال ۲۰۰۸ و۲۰۱۰ را کسب کرده.در طول زمان بازی مشارکت این بازیکن مورد توجه بوده زیرا در لیگ جهانی ۲۰۱۴ او عنوان بهترین پاسور را بدست آورده است.

به رغم داشتن ۳۵ سال سن معروف به رقابت با تیم ملی ایران ادامه می دهد و در افق پیش رو نشانی از بازنشستگی دیده نمی شود.( باید برای اطلاع نویسنده و برخی از کنجکاوان بگویم که احتمالا بعد از بازی های المپیک سعید معروف بازنشستگی خود را اعلام خواهد کرد و او را در کسوت مربی در کنار سایر مربیان خواهیم دید.) گفته می شود مثل بسیاری از علاقمندان والیبال در آسیا  او هم نبودن  قائمی در ترکیب تیم ملی را حس می کند.و در نقش کاپیتان ایران در انجام بازیهای المپیک تابستانی در توکیو به او فشار بیشتری خواهد شد.

برگردان: رحیم رحیم زاده