چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه

حرف های نا تمام درباره دربی

دربی حذفی گفتنی فراوان دارد.نکته های قابل بحثی که می شود هر روز درباره آن نوشت. اینکه دربی حدفی به سود استقلال به پایان رسید حرفی نیست، اما از زاویه فنی نه استقلال به رضایت رسید ونه پرسپولیس از عملکرد بازیکنانش راضی به نظر می رسد. واقعیت این است که در بخش فنی حرفی قابل بحث از خود باقی نگذاشت. فقط از بعد نتیجه یکی شاد شد ودیگری سر افکنده.

فغانی و اضافه وزن

انتخاب فغانی به عنوان دربی از اساس غلط بود. زیرا به اعتقاد نگارنده بهتر بود که به داوران طول سال در گرما و سرما سوت می زنند، میدان داده می شد. چون طراح این برنامه ریسک خرید هندوانه سربسته را انجام داد از وصعیت جسمانی و آمادگی او خبری در دسترس نبود؛ البته فغانی داور بزرگی است ولی اگر آماده نبود هم به اعتبار وی زیرسوال می رفت و هم انتخاب کنندگانش.

از نگاه نگارنده فغانی روز دربی حذفی با فغانی قبل از کوچ از ایران  زمین تا آسمان تفاوت داشت این را از اضافه وزن وی می شد فهمید. خستگی باعث شده بود تا چالاکی و دوندگی زیادی نداشته باشد. از حضور بر سر صحنه ها فاصله داشت وجهت رفع این معضل به قضاوت احساساتی روی آورد.او صحنه ها را از نزدیک مشاهده نمی کرد وهرگز از کمک هایش به عنوان همکار سود نبرد چون دخالت در هرگونه تصمیم گیری را از آنها سلب ساخته بود. اگر اضافه وزن در کار نبود قطعا ان صحنه هایی که می توانست با کارت های قرمز همراه باشد از نزدیک مشاهده یا حرکات غیر قانونی دروازه بان ها  قبل از نواختن ضربات پنالتی را مشاهده می کرد. خلاصه اینکه این فغانی، آن فغانی جام جهانی نبود.

 

دربی سرد و بی روح

یاد نداریم که دربی این مقدار سرد وبی روح باشد. بیانیه های قبل از دربی و رجزخوانی ها که متاسفانه به خانواده ها کشیده شده بود، در باورمان نمی گنجید که اینقدر توخالی باشد.

بازی بی روح وبازی کم فروغ وبازی خالی از مسائل تاکتیکی نشان داد که ترس ووحشت جسم وروح وافکار مربیان را بیش از هر چیز آزار می داد.

این مسابقه به لحاظ فنی در سطح محلات اگر نبوده باشد، ولی نشان داد که گل محمدی و فرهاد مجیدی باید برای دربی های آینده بیشتر تلاش کند.

دربی حذفی نه روح داشت ونه کیفیت، چون در آن بازی جهت پیشگیری هرگونه اتفاق بعد بازی، هم گل محمدی وهم مجیدی، مربیان شجاع گذشته نبوده اند.

 

VIR  جایش خالی است

جای VIR  در فوتبال ما خالی است. کمک داور تصویری نیاز مبرم فوتبال ما است؛  زیرا در همین دربی برنده و بازنده از قضاوت داور ناراضی، ناراحت و شاکی هستند. جهان فوتبال در حال پیشرفت است، اما فوتبال ما همچنان به صورت سنتی  و نوع تصمیم گیری حتی در خصوص انتخاب داوران به صورت احساساتی دنبال می شود.

نویسنده: اکبر عزیزی