جمعه دهم فروردین ماه
والیبال در المپیک

غیرممکن ها، ممکن می شود؟

والیبال امروز یکی از پنج رشته مطرح بین المللی است و این ورزش با داشتن بیش از 220 فدراسیون ملی پرتلاش ترین در پهنه گیتی به شمار می آید. والیبال از المپیک دوم یعنی 1964 به ماده های مسابقات پنج قاره درآمده است و سالن های این ورزش همواره پر از تماشاگران است. تاریخ را که ورق می زنیم به نام ستارگانی برخورد می کنیم که هر یک برای خود اسطوره ای شده اند.

والیبال امروز یکی از پنج رشته مطرح بین المللی است و این ورزش با داشتن بیش از 220 فدراسیون ملی پرتلاش ترین در پهنه گیتی به شمار می آید. والیبال از المپیک دوم یعنی 1964 به ماده های مسابقات پنج قاره درآمده است و سالن های این ورزش همواره پر از تماشاگران است. تاریخ را که ورق می زنیم به نام ستارگانی برخورد می کنیم که هر یک برای خود اسطوره ای شده اند. از کراچ کرالی گرفته که با داشتن سه مدال طلای المپیک پرافتخارترین والیبالیست جهان است. یک مهاجر مجارستانی که با تیم ایالات متحده قهرمان المپیک شد. بازیکنانی چون استیو تیمونز، کنستانتین ریوا، ادبارد سایبر ریاکف، الکساندر ساوین، ویچسلاو زایتسف، مارسلو نگرو، باس واندگور، جیبا، کلینتون و موری لو آندرس و سرگئی تتیو خین. اما والیبال ما با وجود داشتن صدسال قدمت دومین حضور خود را در بازی های المپیک جشن می گیرند. چهار سال پیش در ریو رتبه پنجم تا هفتم مشترک را به دست آوردیم و اما امروز اما کار بسیار دشوار است.

منطق ورزش و بحث پیشگویی

آیین بدرقه ملی پوشان والیبال با پشتیبانی خوب فدراسیون این تشکیلات برگزار شد. روحیه ها خوب بود و مصمم. سیدموسوی و میلاد عبادی پور هر یک از سخنانی گفتند اما می دانیم که المپیک برای خودش دریایی خروشان است. در ریمینی و جام ملت ها هیچ کس دست خودش را رو نکرد و حالا موقع شطرنج بازی مربیان و بلندپروازی ستارگانی است که میلیاردها تومان در کشورهای مختلف برای چنین روزی سرمایه گذاری کرده اند.

لهستان، ونزوئلا، ایتالیا، کانادا و ژاپن حریفان بچه های ایران در توکیو هستند. پیش بینی اینکه چه نتیجه ای رقم خواهد خورد، کار پیشگوهاست. منطق جهان ورزش اما همیشه به پیش و کار دائمی و خستگی ناپذیر است و البته احساس ما هم اینکه ایرانی هستیم و ایرانی بازی کنیم، غیرممکن ها، ممکن می شود. امیدواریم که چنین شود.

نویسنده: جمشید حمیدی