جمعه دهم فروردین ماه
نگاه کارشناس

بسکتبال دنبال پرورش نسل طلایی دیگری باشد

تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین مسابقه در بازی های المپیک مغلوب تیم چک شد. در این بازی هر دو تیم 40 امتیاز از منطقه رنگی به دست آورده اند اما برتری چک ها در پرتاب های بیرونی. با این همه کارشناسان بسکتبال در مورد این مسابقه نگاه متفاوتی دارند و ما بر آن شدیم که از منظر یک مربی جوان و تحصیل کرده بسکتبال بانوان این بازی را بررسی کنیم.

فرزانه جمامی که سال هاست در بسکتبال باشگاه های تهران و کشور تیمداری می کند، می گوید: خودم را کارشناس نمی دانم اما آنچه که دیدم ناهماهنگی در آغاز مسابقه با چک که کم کم روند بهتری به خود گرفته بود. شرایط کرونایی و کمبود مسابقات تدارکاتی کاملا در تیم مشخص بود. توپ های زیادی را بچه های ما از دست دادند و حامد حدادی هم آن مهره ارزشمند گذشته نبود. وی براثر آسیب دیدگی دوران طولانی را برای بهبودی پشت سر گذاشته بود و هنوز هم به فرم مطلوب نرسید. در این مسابقه بهنام یخچالی با 23 امتیاز در کنار محمد جمشیدی، صمد نیکخواه و رضایی فر بازی خوبی را ارایه داده بودند. اما باید بدانیم که برای رسیدن به مرز تیم های بزرگ باید تدارکات بزرگ هم داشت.

جمامی در پاسخ به پرسش ما که آیا رویای حضور بانوان ما در المپیک تحقق خواهد یافت، می گوید: باید اتفاقات زیادی رخ بدهد. بعد از دو سال تازه تیم ملی بسکتبال بانوان ما در شرف تشکیل شدن است. شاید این تیم را به کاپ آسیا اعزام کنند و شاید هم مسابقات منتفی شود. برای رسیدن به المپیک باید بازی های برون مرزی زیادی را پشت سر گذاشت. ضمن اینکه در بسکتبال پسران هم باید دنبال پرورش نسل طلایی باشیم. استعدادیابی خوبی در کنار مربیان برجسته خارجی هم بازیکنان ما را آبدیده می سازد و هم بر دانش مربیان ما اضافه می کند. ما در بسکتبال سه نفره بانوان کم کم به سطح اول بین المللی نزدیک می شویم. چرا که سفرهای برون مرزی زیادی را تجربه کرده اند. این روند باید جدی گرفته شود وگرنه با لیگ داخلی نمی توان به جنگ تیم های قدرتمند آسیا و جهان رفت.

نویسنده: صدیقه فتاحی