پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
روزی که برزیل زانو زد

المپیک مونیخ و گل ماندگار آقا مجید

این روزها نگاه میلیون ها هموطن به پیکار ورزشکارانمان در سرزمین افتاب تابان دوخته شده ، این در حالی است که فوتبال ما همانند سال ها و دهه های اخیر نتوانسته بلیت حضور در این جشنواره معظم ورزشی را دریافت کند .

به هرروی فوتبال ما تاکنون سه بار در بازی های المپیک حضور یافته که بی گمان برتری الهام بخش و تاریخی مقابل برزیل در بازی های 1972 مونیخ ، هیچگاه از اذهان دور نخواهند ماند و در ویترین افتخارات به یادگار خواهد ماند.

تیم ملی کشورمان در حالی به سرزمین قیصر رفت که چهار سال پیشتر از آن قهرمانی در جام ملتهای اسیا را در کارنامه خود داشت و به همین سبب انتظار این بود که ملی پوشان ما بتوانند در کارزار مونیخ سکه صعود به دو ردوم را ضرب کنند اما دو شکست متوالی و تلخ مقابل مجارستان 5 بر صفر و دانمارک 4 بر صفر جامعه فوتبال را سخت نگران کرد .

سومین و آخرین  بازی ما روز نهم شهریور 1351 مقابل برزیل انجام شد و باتوجه به دو باخت سنگین قبلی ، تصور می رفت این بار نیز تیرمان به سنگ بخورد و امیدمان ناامید شود و اسباب حقارتمان فراهم شود .

اما دراین بازی توانستیم با خودباوری و عزم مصمم به میدان برویم و با تک گل نوید بخش مجید حلوایی که در دقیقه 63 رقم خورد ، برزیل را از میان برداریم .

استاد مجید حلوایی در خصوص این بازی ماندگار و گل تاریخی خود می گوید:" برزیل یک بازیکن بسیار کارآمدی داشت که نامش واشنگتون بود  و يادم مي آيد آن زمان مي گفتند جاي پله را مي گيرد ، من كه جلو رفته بودم توپ را از واشنگتون گرفتم و از فاصله 35،40 متري به طرف دروازه حريف شليك كردم توپ مقابل دروازه بان برزيل زمين خورد و با اينكه او شيرجه خوبي رفته بود اما ضربه من وارد دروازه شد. اتفاقا همان واشنگتون من را تا قبل از شوتم تعقيب كرده بود و پايش را پشت پاي تكيه گاهم گذاشت به طوري كه كفشم از پايم درآمد و من با يك پاي برهنه به برزيل گل زدم. آن زمان من شوت هاي خيلي خوبي مي زدم و بين اهالي فوتبال معروف شده بود كه مي گفتند وقتي حلوايي شوت مي زند پاره آجر به سوي دروازه حريف مي آيد."

این پیشکسوت نامی ادامه مي دهد:"شب قبل از بازي با برزيل در اتاق هتل مان من با حسين كلاني و ابراهيم آشتياني هم اتاق بودم قبل از اينكه بخوابيم به كلاني گفتم ببين ما 9 گل تا اينجا خورده ايم و گلي نزده ايم اگر قرار باشد مقابل برزيل هم گلي نزنيم من اصلا حالیم نیست و جلو مي روم تا گل بزنم."

نویسنده: رضا میرزاییان